View : 776 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김희진-
dc.creator김희진-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:55Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:55Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021812-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173766-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021812-
dc.description.abstractDyeing in human life, originating in the human instinct of decoration of apparel in order to satisfy the aesthetic needs, has been developed to expand its area without limit at the present time due to the progress of various materials and techniques breaking from the limited material in the past through the transition of life style and developments of industries. In the aesthetic and functional aspects, it has gone a lot of changes. Accordingly, as a field of formative art, craft dyeing has been developed into various styles of expression in accordance with an artist's will to form, and the possibility of its use is being expanded. In this respect, the present researcher set up the purpose of the study in examing the possibility of formative expression of the symmetrical forms by the repetition of lines and in making possible the new expression of craft dyeing through the introduction of the phenomenon of optical illusion that is an element of formation in optical are that appeared newly in the 20th century. As a theoretical basis for the purpose of the study, the concept and formation of a line as element of formation, surface derived from it, symmetrical form, optical art, and the meaning of optical illusion being a basic problem for optical art are examined, and on the basis of the theoretical background, 10 pieces of work were produced making use of stencil dyeing. And the characteristic of the visual elements of formation in optical art is an expansion to the area of the non-reproductive art including modernistic senses and appealing power easy to understand. In expression the line used for Tape-dyeing was an appropriate element of expression as the formative expression of the repeated and duplicated surfaces was diverse. The expression of the line by Tape-dyeing has its autonomy and the extension of the possibility of expression by the autonomy of its technique expanded larger the area of expression of dyeing as pure expression. In this respect, it is thought that craft dyeing can expand the method of expression through continuous experiments and analyses, and express freely what it wants. The effect of expression shown in the production of works resulting form it. Suggested the pursuit of an individual beauty according the method of expression and a new possibility to the current of modern dyeing. So, the study is hoped to be an opportunity for craft dyeing to be developed into more creative and effective expression and technology in the production of works.;인간생활에 있어서 염색은 심미적 욕구를 충족시키기 위한 의복의 장식 본능으로부터 시작되어, 현재에 이르러 생활양식의 변천과 산업의 발달로 과거의 한정된 재료로부터 탈피하여 다양한 재료와 기술의 발전으로 그 영역이 무한히 확대되었다. 이에 심미적인 면과 기능면에서 많은 변화를 갖게 되었다. 따라서 공예염색은 조형예술의 한 분야로서 작가의 조형의지에 따른 다양한 표현양식으로 발전되어, 그 활용 가능성을 넓혀가고 있다. 이러한 점에서 본 연구자는 선의 반복에 의한 대칭형태의 조형적 표현 가능성을 모색해 보고 20세기에 새롭게 등장한 옵티컬 아트의 조형요소인 착시현상을 도입시켜 공예염색의 새로운 표현을 가능케 하는데 연구의 목적을 두었다. 이러한 목적을 위한 이론적 기반으로 조형요소로서의 선과 그로인해 발생되는 면, 대칭형태와 옵티컬 아트의 개념과 형성, 옵티컬아트의 기본문제인 착시의 의미에 대하여 고찰해보고, 이러한 이론적 배경을 근거로 스텐실염법(stencil dyeing)에 의한 작품 10점을 제작하고 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 인간의 기본적 현상인 착시의 개념을 옵티컬 아트의 조형적 흐름에서 도출시켜 이를 염색의 새로운 방법으로 의미를 부여하였다. 또한 옵티컬 아트의 시각적 조형요소들의 특성은 이해하기 쉬운 호소력과 현대적 감각을 포함하여 비재현 예술영역으로의 확대성을 지닌다 하겠다. 표현에 있어서, 방염을 위하여 사용한 선은 반복, 중첩시킨 면들의 조형적 표현이 다양하였기에 적절한 표현요소였다. 방염테이프에 의한 선의 표현은 독자성을 가지며 이러한 기법의 독자성으로 인한 표현가능성의 확대는 순수표현으로 염색의 표현영역을 더욱 넓혔다. 이러한 점에서 공예염색은 계속적인 실험과 분석을 통해 표현방법을 확대시켜, 의도하고자 하는 표현으로 자유롭게 할 수 있는 것으로 생각한다. 이상의 결과로 작품제작 결과에 나타난 표현효과는 표현양식에 따라 개성미의 추구는 물론, 현대 염색의 흐름에 새로운 가능성을 제시해 주었다. 따라서 본 연구가 작품제작에 있어서 보다 창의적이고, 효과적인 표현과 기술로 발전할 수 있는 계기가 되도록 노력하려한다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구목적 = 1 B. 연구내용 및 방법 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 예술과 시지각 = 3 B. 옵티컬 아트 개념 및 형성 = 10 Ⅲ. 작품제작 및 분석 = 26 A. 작품제작 = 26 a) 표현요소 = 26 b) 재료 및 기법 = 27 B. 작품분석 = 33 Ⅳ. 결론 = 53 참고문헌 = 55 ABSTRACT = 56-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4289757 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject-
dc.subject-
dc.subject착시효과-
dc.subject염색디자인-
dc.title선과 면에 의한 착시효과 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle작품제작을 중심으로-
dc.title.translated(A) study of optical illusion by line ans surface-
dc.format.pagev ,57 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 염색디자인전공-
dc.date.awarded1996. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE