View : 23 Download: 0

컴퓨터 보조학습(CAI)이 클래스 피아노의 화성붙이기 성취도에 미치는 영향

Title
컴퓨터 보조학습(CAI)이 클래스 피아노의 화성붙이기 성취도에 미치는 영향
Other Titles
(The) Effects of CAI on Achievement of Harmonization in Class Piano
Authors
심라경
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
컴퓨터 보조학습CAI클래스 피아노화성붙이기음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of the study was to investigate the effects of the Computer- Assisted Instruction(CA1) on achievement of harmonization in Class Piano, and to examine students' attitudes towards CAI using a questionnaire. Subjects were 30 students enrolled in Class Piano I at a national university (N =30). The students consisted of 19 music majors and 11 dance majors. A computer program for harmonization was devised by the investigator to examine the effects of CAI. The computer program was based on Class Piano Literature such as "Basic Class Piano" and "Accompaniment Perfection in Sixteen Weeks." Students' attitudes towards CAI were investigated by a questionnaire based on Pembrook(l986). Prettest was administered to all the students before the CAI instruction was given. Then, the students were randomly divided into experimental and control groups. The CAI on harmonization was given to the experimental group individually for 13 weeks. Then, the experimental and control groups were administered posttest on harmonization, which had the same content with the pretest, but a different order. The Students filled the questionnaire for "Students' Attitudes towards CAI". The results showed the following: 1. The experimental group with CAI was significantly higher in achievement of harmonization than the control group without CAI. 2. The music-major experimental group with CAI was significantly higher in achievement of harmonization than music-major control group without CAI. The dance-major experimental group with CAI was significantly higher in achievement of harmonization than dance-major control group without CAI. 3. Students' attitudes towards CAI were all positive in terms of 1) interest in CAI, 2) learning attitude, 3) skill learning, 4) difficulty levels of the CAI harmonization, and 5) computer facility. That is, the students liked the CAI for music learning. The results of this study suggest that the CAI can be useful for teaching music theory as well as harmonization for students. Also, the CAI can motivate students into music learning due to the immediate feedback by computer. Therefore, more music classes should use computer for music teaching and learning.;본 연구의 목적은 컴퓨터 보조학습(CAI)에 의한 클래스 피아노의 화성붙이기 학습이 전통적인 음악학습 방법과 비교해 볼 때 효과가 있는지를 조사하고, 컴퓨터 보조학습에 대한 학생들의 의견을 설문지를 통하여 조사하기 위한 것이었다. 연구의 대상은 4년제 국립대학교 예술대학에서 클래스 피아노 수업 I(기초 코스)에 등록되어 있는 학생들이다(N =30). 그 학생들은 음악과 19명과 무용과 11명으로 구성되었다. 연구 도구는 컴퓨터 보조학습에 사용된 화성붙이기 프로그램과 컴퓨터 보조학습의 반응에 대한 설문지이다. 화성붙이기 프로그램의 학습내용을 「기초 클래스 피아노」와 「16주 반주완성」을 기초로 하여 연구자가 고안하였다. 컴퓨터 보조학습의 반응을 조사하기 위한 설문지는 Pembrook(1986)이 그의 연구에서 사용한 조사도구를 근거로 하여 연구자가 선택적으로 만든 것이다. 컴퓨터를 이용한 화성붙이기 학습을 하기 위해 먼저 30명의 학생 모두에게 사전검사를 실시하였고, 각각 15명씩 컴퓨터를 사용한 실험집단과 컴퓨터를 사용하지 않은 통제집단으로 임의적으로 나누었다. 그런 후 실험집단의 학생들은 13주동안 컴퓨터 보조수업을 받았다. 13주의 컴퓨터 보조학습을 마친후 사후검사를 실시하였는데, 사후검사에서는 사전검사와 문제배열을 다르게 했다. 이것은 사전검사를 한번 치른 시험효과가 사후검사에 영향을 미치지 않게 함이었다. 컴퓨터 보조학습에 의한 음악 성취도를 분석하기 위해 t-test를 사용하여 검증하였고, 유의수준(level of significance)은 p<0.05 이다. 이 연구에서 제시된 연구문제 순으로 연구결과를 서술하면 다음과 같았다: 1. 컴퓨터를 사용한 실험집단과 컴퓨터를 사용하지 않은 통제집단 사이에서 화성 붙이기 성취도에 유의한 차이가 있었다. 2. 컴퓨터를 통한 화성붙이기 성취도에 있어서 1) 음악과의 실험집단과 통제집단 사이에 유의한 차이가 있었고, 또한 2) 무용과의 실험집단괴 통제집단 사이에도 유의한 차이가 있었다. 3. 컴퓨터 보조학습에 대한 흥미면, 학습에 대한 태도면, 기능 신장면, 컴퓨터 보조학습에서 사용된 화성붙이기 학습의 난이도, 컴퓨터 시설면에서 학생들의 반응은 거의 모두 긍정적이었다. 이 연구에서 얻어진 결과를 바탕으로 결론을 내리면, 컴퓨터 보조학습은 학생들에게 화성붙이기를 비롯한 음악이론 학습에 효과적으로 사용될 수 있다. 또한 컴퓨터 보조학습은 즉각적인 피드백을 제공하므로 음악학습에 대한 흥미와 음악학습 태도를 향상시킬 수 있는 것으로 보여졌다. 그러므로 음악학습과 교수에서 CAI의 효율적인 방안이 더욱 많이 연구되어야 겠다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE