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패션 디스플레이에 있어서의 초현실적 표현연구

Title
패션 디스플레이에 있어서의 초현실적 표현연구
Other Titles
(The) surrealistics Expression in fashion Display
Authors
하남경
Issue Date
1995
Department/Major
디자인대학원 디자인학과 

의상디자인전공
Keywords
패션 디스플레이초현실적 표현연구fashion Display
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
Fashion Display has function of goods purchase need increasing and exact and efficient goods information transmission getting out of the role of just product display according to the consumer's standard of living, purchase pattern's variety and individuality. It takes not only a method of profit pursuit but also fashiion, beauty sense and thinking way of selling promotion link. Today, it is demanded to show window display's individuality and distinction with suitable time sense. I choose the Depaysement technique of surrealistic expression method at fashon display representation for this study. The conclusion at this study is; The first, I presented visual image to exciting consumer's curiosity and interest as representation by the principle of surrealistic Depaysemene to transmit visual activity and fresh stimulus to consumer and purchase promoting with keeping product concept at fashion display geeting out of just unchanging display and expression method. The second, I let surrealistic image emphasis more as personifing costume not using general mannequin and body. The third, I chased efficient selling promotion to leading consumer's interest to show window and inside a shop at commercial aspects. I feel inconvenient not adding a sound effect of the roar of the waves at the work 8 and of the wind at desert at the work 3. Also, I think that the reality and sense of the space is unefficient in my works because the size was fixed 3000x5000x900m/m. So I had to make works design small model. I hope show window display representation create art window or use visual element - video, audio, computer, image and etc. - with new up-to-the-minute scientific factor at next studies in the future. And I think that an organ of edueation will have to set up special education course - fashion and merchandising, fashion and marketing - and the study about systematic representation plan including fashion's reasonable tendency analysis responding to reperception at the role and need of fashion display.;현대 패션 산업의 발전에 따라 소비자들의 의식구조 역시 변화 하고 있다. 소비자는 단순히 상품을 구매 한다기 보다는 상품의 광고, 디스플레이, 인테리어등 다양한 패션 비지니스의 영향을 받는다. 특히 패션 디스플레이는 직접 시각을 통해 소비 욕구를 야기 시키는 중요한 역활을 한다. 현대 패션 디스플레이는 자기만의 독특한 이미지가 있어야 함에도 불구하고, 유행에 의해서만 비슷비슷한 디스플레이가 이루어지고 있다. 이에, 전략적인 측면 또는 연출방법에 있어서의 차별화가 요구되어 지고 있다. 이에 본 연구에서는 패션 디스플레이 연출에 있어 초현실적 표현 방법을 선택 하였으며 그 효과를 살리기 위해 데페이즈망 기법을 응용하였다. 이로써 패션 디스플레이에 내제된 디자인의 무한한 개발 가능성과 표현 양식을 확대함에 그 목적이 있다. 본 연구의 내용 및 방법은 이론적 배경으로서 패션 디스플레이의 개념 및 구성요소와 원리를 문헌을 통하여 살펴보고, 또한 초현실적 표현에 대한 고찰로는 데페이즈망의 개념과 표현방법을 문헌을 통하여 살펴보고 데페이즈망에 의한 효과를 분석 하였다. 그리고 데페이즈망 원리를 응용한 사례를 외국광고 및 패션 잡지의 작품을 통하여 수집, 분석하였다. 이를 토대로 데페이즈망의 원리를 응용한 패션 디스플레이 작품 8점을 제작 하였다. 본 연구 결론은 다음과 같다. 첫째 폐션 디스플레이의 이미지 전개 과정에 있어서 데페이즈망의 원리를 도입함으로써 소비자에게 호기심과 흥미를 유발시킬수 있는 시각적 이미지의 전개에 주력 하였다. 둘째 일반적으로 마네킨과 바디(body)를 사용하지 않고 의상을 의인화하여 연출 함으로써 의외성에 의한 초현실적 이미지를 더욱 부각 시킬수있게 하였다. 세째 상업적 측면에서 고객의 관심을 쇼윈도우와 더 나아가 점내로 유도하여 효율적인 판매 촉진을 추구하였다. 앞으로 패션 디스플레이의 판매촉진의 측면에 있어서 이를 뒷받침 해 줄 수 있는 패션 디스플레이 역할과 필요성에 대한 인식의 개선과 패션 머천다이징과 패션 마케팅에 기본을 둔 체계적인 디스플레이의 전개가 요구 된다. 또한 쇼윈도우 디스플레이의 향후 방향에 있어 아트 쇼윈도우를 창출하거나 비디오, 오디오, 컴퓨터, 영상등의 이용으로 시청각 요소를 동원한 새로운 과학적인 미적공간의 연구가 계속 이어지길 바라는 바 이다.
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디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
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