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dc.contributor.author임철이-
dc.creator임철이-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:48Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:48Z-
dc.date.issued1996-
dc.identifier.otherOAK-000000022727-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173683-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000022727-
dc.description.abstractOverflow of information to the degree of so called 'information war' seems to rather degrade the value of information more and more. Under this circumstance, it becomes clear that to promote the informations which public advertisement trys to deliver to be noticed more than those of general commercial ad. and more effectively accepted by people, new approaches to visual expression familiar to modern man's heart, creative, functional and practical are necessary. Especially, according to the results of the precedent researches and evaluations on the effects of public advertisement executed by Korean Broadcasting Corporation every year, people demand new visual expressions and prefer advertisement with clean meaning and substance to be sympathized with. Upon this fact, we can suppose that by making use of certain visual presentation effects, e.g. visual Pun and humour as its element, which can bring out a purification of feeling a catharsis in receivers' heart, degree of message acceptance can be heightened and people's understand can be improve. Therefore, in this study, effects of the existing realistic public ads. and those by visual pun have been compared and reviewed, and next public ad. posters have been actually made to have effects as fellows; 1. Noticeability differentiated from the precedent ones. 2. Induce more positive responses toward message through the familiarity of visual pun. 3. Increase memories of message and affect peoples' consciousness and activity. Therefore, effect of visual pun as one way of public advertisement lies in a more effective execution of communication based upon social responsibility which this period demands and humanism to heighten people's favour toward public advertisement. And its significance lies in attracting people to be more concerned for social issues and their positive participation in them.;정보전쟁이라고 할만큼 쏟아지는 정보속에서 오히려 그 가치는 점점 실추되고 있다. 그 가운데 사회적인 공익광고가 전달하고자 하는 정보가 주목을 받고 효과적으로 수용될 수 있도록 하기 위해서는 현대인들의 가슴에 친근하고 창조적인 시각표현의 접근이 필요해 짐을 인식하게 된다. 특히, 한국방송광고공사가 매년 실시하고 있는 공익광고 평가조사의 선행연구에서 발표된 결과에 따르면 현대인들이 공익광고에 대해 새로운 시각적 표현을 요구하고 있다는 것을 알 수 있었고, 확실한 의미전달과 공감할 수 있는 광고에 대해서 선호하고 있음을 느낄 수 있었다. 이에 대하여, 수용자들의 가슴에 카타르시스, 감정의 정화를 불러 일으킬 수 있는 새로운 시각적 표현의 설득 방법으로 Visual Pun의 유우머 효과를 활용하여, 이것이 공익광고의 메세지 전달에 있어서 수용도를 높히고 이해도를 향상시킬 수 있을 것이라는 가정을 해본다. 실제로 Visual Pun을 이용한 공익광고 포스터를 제작하여 다음과 같은 효과를 이룰 수 있도록 하였다. 1. 기존의 광고들과 차별화를 이루는 주목성이 있고, 2. 메세지에 대한 기억을 증대시켜 의식과 행동의 변화에 영향을 준다. 공익광고에 있어서 Visual Pun의 효과는 현대가 요구하는 사회적인 책임과 휴머니즘에 입각해서 커뮤니케이션 역활을 보다 효과적으로 수행하여 공익광고에 대한 호의도를 높힐 수 있으며 사회문제에 대한 국민들의 더 많은 관심과 긍정적인 참여가 이루어 질 수 있도록 한다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅳ 논문개요 = ⅸ 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 방법 = 2 Ⅰ. 공익광고의 이론적 배경 = 3 A. 공익광고(Public Service Advertising)의 일반적 개념 = 3 B. 공익광고의 커뮤니케이션(Communication)과 시각화(Visualization) = 6 C. 국내와 국외의 공익광고 = 8 Ⅱ. 공익광고에서의 Visual Pun 활용 = 13 A. Visual Pun의 특성 및 문화성 = 13 B. Visual Pun의 유형별 표현방법과 효과 = 15 1. 문자적인 펀 (Literal Pun) = 15 2. 연상적인 펀 (Suggestive Pun) = 16 3. 비교적인 펀 (Comparative Pun) = 17 C. 공익광고에서 Visual Pun 요소의 역할 = 18 1. 유머러스한 편 (Humorous Pun) = 18 2. 분석적인 펀 (Analytical Pun) = 20 D. Visual Pun 요소에 따른 공익광고 포스터의 효과 = 21 Ⅲ. Visual Pun을 이용한 공익광고의 제작 = 27 A. Visual Pun을 이용한 공익광고의 표현사례 = 27 B. Visual Pun을 이용한 공익광고 포스터의 제작 및 작품해설 = 29 결론 = 44 참고문헌 = 46 ABSTRACT = 48-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2314341 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject공익광고-
dc.subjectVisual pun-
dc.subject포스터-
dc.subject광고디자인-
dc.title효과적인 공익광고를 위한 visual pun연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle포스터를 중심으로-
dc.title.translatedStudy of the visual pun of effective public advertisements-
dc.format.pagex, 49p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과&nbsp-
dc.identifier.major광고디자인전공-
dc.date.awarded1997. 2-
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디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
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