View : 19 Download: 0

화기(花器)를 통한 꽃 이미지의 형상화

Title
화기(花器)를 통한 꽃 이미지의 형상화
Other Titles
Figuring the image of a flower through a flower vessel
Authors
이종은
Issue Date
1996
Department/Major
디자인대학원 요업디자인전공
Keywords
화기이미지요업디자인
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 꽃으로부터 받게 되는 다양한 이미지들과 그것의 단편들을 예술에 응용하게 되는 과정을 고찰하기 위한 것이다. 일차적으로 외부 대상세계의 부분으로서의 꽃을 도자 예술이 지닌 독특한 조형적 언어들을 통하여 표현되는 경로와 그 가능성들을 시험해 보고, 오랫동안 인간에게 친숙한 예술적 소재로서 사용되어져 온 꽃을 주제로 삼아 화기를 통한 조형표현을 하고자 하였다. 꽃은 자연을 통하여 사물과 그 미의 근본을 탐구하려 하였던 예술가들에 의하여 지속적으로 사용되어져 온 대상이며, 목적이나 기능과는 무관하게 순수하게 시각적인 아름다움을 드러내는 과정에서 적절한 소재라고 할 수 있다. 흙을 사용하는 과정에서도 주제로 택한 꽃의 부드럽고 가벼운 이미지를 효과적으로 드러낼 수 있도록 흙의 즉흥성이나 무거움을 배제하고 따뜻하고 부드러운 재질감을 강조하는 타렴성형 기법을 사용하였다. 또한 화기를 제작하기 위한 준비단계에 앞서서 단순히 작품의 소재로 발전될 특정한 꽃 이외에도 꽃의 생태구조 그리고 종류들의 전반적인 지식들도 수집하였다. 이것은 대상의 조형적 이미지를 자연과 예술, 인간의 자연에 대한 보다 근원적인 문제들을 이해하고 이를 바탕으로 작품의 순수한 조형성을 추구하는 과정에서 행하여진 것이다. 작품제작 과정은 타렴성형으로 석기질 점토를 사용하였고, 시유는 작품의 형태와 소재로 한 꽃의 색감들에 따라 무광택 백유, 투명유, 결정유 등으로 분무 시유 하였고 그 위에 다양한 안료들을 무광택 백유와 혼합하여 사용함으로써 꽃의 다양하고 신비로운 색상을 표현하고자 하였다. 1차 소성은 1.5㎥ 크기의 가스가마에서 8시간 소성하였으며 마침 온도는 800℃였다. 2차 소성은 산화소성으로 10시간 소요되었으며 마침 온도는 1250℃ 였다. 이러한 과정들은 꽃의 형태나 색상이 지니는 섬세하고 미묘한 변화를 효과적으로 나타내기 위한 것이다. 이와 같이 꽃의 이미지를 조형적인 효과가 강조된 화기로 표현하는 일련의 작품 제작과정에서 자연이 갖는 미를 본인이 표현하고자 하는 조형욕구에 의해, 또한 꽃을 바라보는 관찰과 이해를 통해 잠재되어 있던 무의식의 감각을 일깨워 자유롭고 독창적인 작업을 시도하였다.;This thesis has a purpose to examine various images from flowers and the process of adapting them to art. First I experimented flowers as a park of the outer subject world, their route and possibilities through unique modeling language, and tried to express though vessels with the subject of a flower which has loong been used as a familiare art material to humans. A flower is the object which has continuously been used by artists who tried to explore the basis of an object and its beauty, and it is an appropriate material in the process which reveals purely visual beauty, regardless of a purpose or a function. To reveal the light and soft image of a flower chosen as a subject in using soil, I used coilling technique which excluds the improvisation or weight of soil and stress the soft and warm feeling of the material. Also, prior to a preparing step for producing a flower vessel, I collected general materials on a particular flower, the ecology, structure and kinds of flowers. This has been dome in the process of understanding, and pursuing the pure modeling character of my work on the basis of the understanding. In producing a work, I used stoneware clay, and tried to express the various and mysterious cdors of flowers by spraying glaze such as lusterless white glaze, transporent glaze or crystaized glaze according to the colors of flowers, and using various pigments by mixing with lustrless white glaze. In the first burning, it took eight hours in a 1.5㎥-sized stove with 800℃, and in the second burning, it took ten hours with 1250℃. This process is to express the delicate and subtle change which the shape or color of flowers have with efficiency. In this process of expressing the image of a flower into a flower vessel emphasized on its modelin geffect, I tried a unique and liberal work by my desire for expressing the beauty of nature and waking up my unconcious sense through obwerving and understanding flowers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE