View : 789 Download: 0

곡선의 흐름을 이용한 도자조형 연구

Title
곡선의 흐름을 이용한 도자조형 연구
Other Titles
(A) study on formative aspect of ceramics by means of flow of curve : a study on curves in nature
Authors
김순희
Issue Date
1996
Department/Major
디자인대학원 요업디자인전공
Keywords
곡선도자조형자연요업디자인
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 예술활동에 있어서 표현방법은 다양하게 변화되어 왔으며 예술가는 단순히 대상을 재현하는 것이 아니라 작가 자신의 내면세계와 주관을 표현하여 왔다. 이러한 가운데 예술가들의 창작표현 활동의 기본인 선은 변화하는 시대적 흐름 속에서 새로운 의미로 표현되어 나타나고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 조형예술 표현의 하나인 곡선을 점토에 자연스런 흐름으로 유출해냄으로써 자유롭고 생명력이 느껴지는 도자조형물을 제작하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구의 이론적 배경으로는 조형요소로써 다양한 변화의 가능성을 지닌 선의 개념과 곡선의 유형를 알아 보았고 자유곡선을 이용한 작품과 자연에서 나타나는 곡선에 대한 사진자료를 참고로 제시하였다. 선은 단순한 대상을 나타내거나 표현하려는 개인의 감정에 따라 자유롭게 변화될 수 있다. 선의 종류중 점의 유연한 움직임으로 생성된 자유곡선은 도자조형물 제작에 중요한 표현요소이며 강한 생동감을 느끼게 한다. 이에 본 연구자는 식물, 산, 폭포, 동굴, 파도, 해안습지, 사막, 빙하, 구름, 번개 등 자연에서 우연히 만들어진 자유곡선들을 살펴봄으로써 자연을 소재로 하는 곡선에 대한 폭을 넓혀 보았다. 또한 곡선의 흐름을 표현한 국내외의 도자조형 작품의 사례를 사진으로 제시하고 연구하였다. 디자인 과정은 위에서 살펴본 자연현상 중 연구자의 관심이 강하게 유발되는 해변(작품 1), 산간지역의 농토(작품 2), 나무결(작품 3), 바위(작품 4, 9), 폭포(작품 5, 8), 거센파도(작품 6), 산(작품 7), 잎(작품 10) 등에서 나타나는 자유로운 곡선을 표현소재의 사진으로 제시한 1단계와 본인의 주관적 해석에 따라 의도된 형태를 그린 2단계를 통해 작품으로 발전해가는 3단계로 나눈 전개과정을 그림으로 제시하였다. 작품제작 방법에 있어서는 자연스럽고 생명력있는 흐름을 표현하기 위해 점토로 원형을 제작하였고 섬세하고 정교한 효과를 얻기 위해 석고틀을 이용하여 이장주입성형을 하였다. 태토는 백색도가 뛰어난 고려도토의 슈퍼화이트를 Slip으로 만들어 사용하였다. 다양한 변화를 주기위해 Slip에 작품 1-1, 3, 4, 9는 영국산 Violet M-222 안료와 현대화공 M-6000 오트밀을 혼합하거나, 작품 2, 6, 10-2는 현대화공의 코발트 안료를 혼합하였다. 작품 1-2, 5, 7, 8, 10-1은 Slip 자체의 백색으로 사용하였다. 작품 3, 4, 5, 8, 9는 작품 뒷면에 구멍을 뚫어 걸 수 있게 제작하여 벽면장식의 미적효과를 주고자 하였다. 시유방법은 작품 1, 2, 3, 4, 6, 10-2는 색 Slip이 잘 드러나도록 투명유를 얇게 분무시유하거나, 작품 5, 8, 10-1은 백색 무광택유를 분무시유하였다. 작품 7은 깨끗하고 섬세한 미적효과를 위해 무유처리하였다. 소성방법은 0.3㎥ 가스가마에서 마침온도 900℃로 9시간 동안 1차 소성하였고, 2차 소성은 마침온도 1245℃로 10시간 동안 산화소성하였다. 곡선의 흐름을 표현한 도자조형 작품의 연구를 통해 자연에서 나타나는 곡선은 여러가지 변화에 의해 자연스런 생동감과 함께 다양하고 새로운 효과를 느끼게 해 주었으며 보다 많은 변화의 가능성을 유출해 낼 수 있는 조형요소임을 알 수 있었다. 그러므로 자연에서 나타나는 곡선을 연구자의 감정에 의해 작품에 표현하여 조형성있는 도자오브제 작품을 제작할 수 있었다. 앞으로 자연에서 나타나는 곡선의 흐름을 소재로 한 다양한 도자조형 작품이 제작되기를 바란다.;In artistic activities ways of expression have been changed in variety of ways until now. Artists are not simply reproducing objects but they have been expressing their inner world and subjectivity. Lines which are basic elements for creative expression of artists are carrying new meaning depending on times constantly changing. The purpose of this study is to create works of ceramic forms fraught with liberal and vital power by producing natural flow of curves which are one of expression of formative arts upon clay. As theoretical background of this study this writer studied the concept of lines possessing possibility of various changes and patterns of curves as formative elements and presented photographic data on curves being present in nature as reference. Lines can be freely changed depending on personal feelings desiring to express render simple object. Free curves produced by smooth movement of points are major element of expression for production of ceramic works and it generates powerful vitality. In this connection this writer investigated free curves being formed by chance such as plants, mountain, falls, caves, waves, coastal swamp, desert, glacier, clouds and lightning etc. thus attempted to broaden range of curves in nature. Furthermore examples of ceramic works at home and abroad conveying flow of curves were studied and presented by photographic data. Design phases consists of 3 phases. In the first phase presented photographic data on materials expressing free curves as seen with beach (Work 1), farmland at a valley of hills (Work 2), grain of wood(Work 3), Rocks (Work 4 and 9), falls (Work 5, 8), fierce waves (Work 6), mountain(Work 7), Leaves (Work 10) etc. and in second phase intentional forms were drawn by subjective interpretation of this writer and such forms being evolved into works in phase 3. As for method of work creation for the purpose of expressing natural flow and flow of vitality prototype was created by clay and it slip cast by means of plaster. Superwhite of Koryo Doto with super white property was made into slip and used. To produce diverse changes for Work 1-1, 3, 4 and 9 Violet M222 Stain from England and Hyundai Chemical's M 6000 oatmeal were mixed to slip and for Work 2, 6 and 10-2 Hyundai Chemical's cobalt stain was mixed. For Work 1-2, 5, 7, 8 and 10-1 white color of slip itself was used. For Work 3, 4, 5, 8 and 9 at their back holes were drilled to enable hanging on the wall to create aesthetic effect as wall decoration. In connection with glaze application for Work 1, 2, 3, 4, 6 and 10-2 transparent glaze was lightly sprayed to bring out white color of slip and for Work 5, 8 and 10-1 white mat glaze was sprayed. For Work 7 it was unglazed to produce clean and refined aesthetic effect. For bisque firing it was fired for 9 hours at the paek temperature of 900 degree C at gas oven with a size of 0.3 m3 and for secondary firing it was fired for 10 hours at the paek temperature of 1245 degree C. Through this study this writer can discover lines present in nature generates natural vitality and effect of variety and novelty by different changed and also confirm that they are formative elements which can produce possibility of numerous changes. In consequence it was possible to produce ceramic object works of formative nature by taking curves present in nature and passing them through my subjective sensitive and expressing them in my works. It is sincere wish to see more ceramic works with curves in nature as major motif produced more in future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE