View : 662 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author문송이-
dc.creator문송이-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:44Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:44Z-
dc.date.issued1996-
dc.identifier.otherOAK-000000022543-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173647-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000022543-
dc.description.abstractModern Fiber Art of today not only shows various expressions and freely of model a ceremony but also heads toward modern craftwork leaving behind the argument of traditional craftwork's value and concept. This paper introduces a new textile method that uses as a basis , traditional dye, which is related to the modern flow and state of the art medium. Modern craftwork is being newly reconstructed under the concept of "pragmatism" , "adornment" and "combination of beauty and usefulness" which until now was defined as a notion by critics With the advance of industrialization, fyber artists have renewed themselves as users of traditional textile material. Using the technic of "pragmatism" and "adornment" some artist have even turned their work into material for industrial use. The integration of a textile designer who understands the concept of practicalism and economics whit a artist who adornment has done much good for each. Due to the fact that the former used machines while the latter is more acquainted with handcraft, they could lend each other technic and expression. The mass production of industrial craftswork has confused the role of a textile designer to that of a graphic designer due to his or hers originality, economics and technical skill. But stil this field needs various knowledge and experties and due to this fact more interest should be shown. This paper's aim is to try to get in the right path of creation and efficiency by grafting handcraft work with modern medium. This paper's background comes from the documents concerning fresco and tiedye. This paper will also show that the computer can be used as a medium linking industry and craftswork. Also through experiment we showed the various effects of the filters that were used. The usage of the computer is to recognize and express textile design which is the software of the textile industry. Using this theoratical background the pattern created by Tie-Dye was used as a motif to make a creative design by computer. This was apt in creating new patterns rather than the designs of the past. We fabricated new textile designs that has picturesque and free patterns, and expressed patterns that can satisfy the demands that is not of the majority and the demands of a specific class. I hope that this paper not only can be of help in creating creative design by substituting the "hand" in art and industrial craftwork with the computer but also in the the nearby 21st century help the progress of the textile industry to match that of the modern media.;현대의 섬유예술은 최근에 더욱 활발해져 섬유예술을 비롯한 공예분야 전반에 걸친 자유로운 조형의식과 다양한 표현 상황을 보이며, 전통적 공예가치와 개념의 논란을 떠나서 새로운 현대 공예의 방향으로 흐르고 있다. 이에 따라 본 연구자는 전통적 염색 기법을 현대의 흐름과 첨단매체로 연결하여 텍스타일 패턴(Textile Pattern)을 개발하고자 한다. 현대공예는 미술사가나 비평가들이 관념적으로 정의 해왔던 '실용성', '장식성' 혹은 '미(美)와 용(用)의 결합' 등과 같은 개념 위에 새롭게 구축되고 있다.^1 현대 산업 문명의 발달에 힘입어 점차 섬유예술가들은 단지 전통적인 섬유재료를 다루던 방식에서 벗어나며, 장식성과 실용성이라는 공예의 기능을 지니고, 작가 자신의 작품을 일상생활에 응용할 수 있는 산업재료로 적용시키는 예가 증가하고 있다. 즉 실용성과 경제성 개념을 가진 섬유 디자이너와 장식성이라는 공예적 기능을 가진 작가의 통합의 시도는 상호 보완적인 관계를 형성하고 있으며 서로에게 표현양식과 테크닉에 대한 도움을 주고 받을 수 있다. 산업공예의 대량 생산 체계에서 섬유 디자이너의 역할이 점차 그래픽 디자이너로 오인되는 경우가 있다. 이는 섬유 디자이너와 그래픽 디자이너가 디자인의 원리인 창의성, 경제성, 기능성을 가진다는 공통성 때문이다. 그러나 전자가 섬유에 대한 다양한 지식과 전문성을 필요로 분야인 만큼 타분야보다 풍부한 기능성을 가진 많은 관심이 필요하다. 본 연구는 섬유예술에서 수공예적 작업을 현대 매체와 접목시킴으로 종전의 전통적이고 일반적인 작품에서 벗어나 새로운 창작과 능률적 효과를 얻는데 목적이 있다. 이러한 목적에 따른 이론적 배경으로 Tie-Dye기법과 효과에 대하여 문헌을 조사하였고, 21세기로 나아가는 현대사회의 중심이 되고 있는 컴퓨터(computer)를 산업과 공예를 연결하는 중심매체로 이용하였다. 또한 본 연구에서 사용된 필터(Filter)의 다양한 효과에 대하여 실험을 통하여 살펴보았다. 본 연구에서 컴퓨터의 활용은 최근 섬유 산업계에서 재인식되고 있는 섬유산업의 소프트웨어인 텍스타일 디자인을 새롭게 재인식하여 다각적으로 표현하고자 함이다. 이와 같이 본 연구자는 앞의 이론적 배경을 바탕으로 Tie-Dye에 의해 제작된 패턴을 모티브(Motif)로 컴퓨터를 적용한 창조적 디자인을 연구하였다. 이것은 종전의 보편화되고 형식화된 패턴이 아닌 새로운 패턴을 창작하는데 적합하였다. 또한 텍스타일 디자인의 전형적인 디자인이 아닌 회화적이고 자유로운 패턴을 제작하였고, 대중적인 관점에서 벗어난 주문이나 특정 계층에서 소유할 수 있는 패턴 중심으로 표현하였다. 본 연구 논문을 통하여 앞으로 예술이나 산업공예에서 '손'이라는 작업 도구를 컴퓨터로 대처함으로 텍스타일 디자인의 생명인 독자적이고 독창적인 디자인을 창조하는데 밑거름이 되고자 하며, 21C로 나아감에 계속적으로 발전되는 현대 산업매체와 더불어 섬유산업계에서도 동등한 발달과 관심이 나타나길 기대한다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 동기와 목적 = 1 B. 연구의 내용 및 방법 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 전통과 현대 Tie-Dye = 4 B. 컴퓨터 텍스타일(Computer Textile)과 예술 = 10 Ⅲ. 제작 및 분석 = 26 A. 작품 제작의도 = 26 B. 제작과정 및 방법 = 27 C. 작품분석 = 34 Ⅳ. 결론 = 59 참고문헌 = 61 Abstract = 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4917220 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject컴퓨터-
dc.subject텍스타일-
dc.subjectTie dye-
dc.titleTie-dye에 의한 컴퓨터 텍스타일 패턴연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle작품제작 중심으로-
dc.title.translated(The) Study of Computer Textile Pattern by the Tie-Dye-
dc.format.pagevi, 63 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 염색디자인전공-
dc.date.awarded1997. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE