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단청문양을 이용한 디자인 선호도에 관한 연구

Title
단청문양을 이용한 디자인 선호도에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON DESIGN PREFERENCE FOR THE USE OF PAINTING PATTERN : With Emphasis on Female's Formal Wear
Authors
유영연
Issue Date
1988
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과의상디자인전공
Keywords
단청문양디자인선호도여성복 정장
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문의 목적은 전통문양을 이용한 디자인 방법을 제시함으로서 첫째 전통의 현대 디자인 개발을 위한 것이고 둘째는 부가가치를 높일 수 있는 디자인 개발 방안을 제안함으로서 의류생산업계의 마아케팅전략을 합리적으로 전개하고 소비자 지향적인 마아케팅 전략에 필요한 자료를 제공하는데 있다. 연구방법은 단청문양을 선정하기위해 전체 단청문양을 7가지 문양으로 유사 분류하고 선호도를 조사하여 우선순위의 2개 문양을 취하였다. 디자인 선정을 위해서 디자이너 5명의 제언에 따라 참고빈도가 높은 패션잡지 3개를 실루엣, 색채, 문양, 디테일로 패션분석 ( Fashion Count ) 하였다. 패션분석하여 선정된 스타일에 우선순위의 단청문양 2개를 도입한 의복스타일은 40점의 스타일화로 작성하여 선호도 조사를 하였다. 조사방법은 질문지법과 인터뷰법을 병행하였다. 1차 단청문양의 선호도측정은 7가지 대표문양을 선정하고 본연구자가 작성한 질문지를 사용하였다. 1차 대상자는 이대생중에서 디자인의 안목이 있다고 판단되는 의류학 전공자 20명을 선정하여 대표 단청문양의 선호도를 조사하였다. 3차 단청문양을 이용한 의복의 스타일 선호도 측정은 1차 조사결과 선호도가 높은 단청문양 2개와 패션 정보지 분석에서 나온 스타일을 근거로 스타일화 및 질문지를 작성하여 예비조사를 거쳐 본 연구자가 수정 보완한 문항을 사용하였다. 2차 대상자는 소비자 집단과 생산자 집단으로 분류하고 소비자 집단은 이화여자 대학교 학생으로 한정하고 생산자측면은 이화여자대학교 주변 상점 11곳^(1) 이다. 본 논문의 결론은 소비자와 생산자의 디자인 선호도를 중심으로 고유문양을 이용한 여성용 정장 디자인을 구체적으로 제시 하였다.;The object of this thesis is to devise fashion design in using "Danchung"(painting in red and blue according to Korean classical pattern) painting pattern through examining the preferential degree on costume style that has introduced "Danchung" pattern, and at the same time, it is intended to provide the marketing strategy of garments production industry with more rational device of basic data by presenting the induced costume design pattern at the end. Sampling objects were established to 20 senior students attending at the Department of Costume Design, the Department of Clothing Textile and the Department of Decoration Fine Art with the Graduate School of Industrial Fine Art, Ehwa Womens University for the first "Enquete". As for the second objects of questionnaires, two groups were divided into the aspect of suppliers and the aspect of consumers, and the objects of suppliers were applied to Designer's Group in parallel with the objects of consumers applying to the students of Ehwa Womans University, the students of the Graduate School and the students of the Lifelong Educational Institute, the same university respectively. With regard to survey method, questionnaires method were employed, and the survey instruments were applied by the questionnaires devised by this researcher for selecting the seven kinds of patterns based on the relevant bibliographies in order to measure the preferential degree of the first, "Danchung" pattern. Furthermore, to survey the preferential degree of clothing style using the second "Danchung" pattern, the revised supplementary items were emploed by this researcher through preliminary survey added to the style pictures and the questionnaires with reference to precedent studies and literatures as well as fachion informational magazines, by picking up the two patterns of the highest degree of preference revealed as the result of the first survey. The analysis on the data was employed with frequency, percentage, average t-test and F varification. The conclusions were given on the basis of the data analysis findings as follows : Firstly, the degrees of preference for wearing arid purchasing were revealed to be irrelevant to one's major. Secondly, the degrees of preference for wearing and purchasing were revealed to be irrelevant to one's career. Thirdly, the degrees of preference for wearing by age were revealed to have significant differences and had no difference with the degrees of preference for purchasing.
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디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
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