View : 554 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author윤지애-
dc.creator윤지애-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:42Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:42Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000022978-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173624-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000022978-
dc.description.abstractA man is an animal having the ability to express its desires, though the use of the auditory, a factual net or a sense of sight. It is the arts that art the sublimated conduct of man's expressed desires, but at the same time an expressive form of the artist's world. In this expressive form, I am going to judge aesthetic validity that is contained by light and color in the visual effect of the impressionism and neo impressionism. The artist wishes to express a continual sensual perception by making man and native's world as pieces of light and color, and then look at their work with a scientific attitude to apply present texture, to their work. In our presentation we tried to get a gradation effect of light and color with plaited colored threads to create a effective expression of light and color. But excessive braid of the primary color resulted in the spoiling of the original image. I believed that only similar colored braids would bring a balance between color and luminosity. Therefore I would get uniformity visually with the use of white and black for a base and make an effective expression of light and color using subdivisions of luminosity and coloration.;예술은 미를 발견하기 위한 하나의 구체적 수단이며 인간의 표현욕구를 승화시키려는 창작 행위인 동시에 작가의 감각세계를 구체화시킨 방식이라고 볼 수 있다. 따라서 본인은 이러한 표현 방식에 있어서 인간과 자연의 세계를 빛과 색채로 해체시켜 연속적인 감각적 지각으로 표현하고자 하였던 인상·신인상주의자들의 이론을 연구하여 그들의 경험적·과학적태도가 현대 섬유 예술가들에게 어떤 방식으로 적용되고 있는지를 분석하여, 시각적 효과의 증대를 위한 빛과 색채가 내포하고 있는 미학적 타당성을 가늠하여 보고자 한다. 작품 제작에 있어서 빛과 색채의 효과적 표현을 위해 되도록 많은 색사들을 合絲하여 빛과 색의 점층(gradation)효과를 얻고자 하였다. 그러나 지나친 원색사의 혼합과 倂置效果는 작품 본래의 이미지를 흐리게 하는 결과를 가져오기에 이른다. 이에 본인은 이러한 문제의 극복을 위해 유사색의 혼합과 다수의 Interlork으로 색채의 효과적 표현을 하고자 했다. 이와같은 빛과 색채의 조형성 추구는 체계적이고 과학적 태도로 이루어져야 하며, 이러한 태도는 섬유 예술이 현대 조형 예술의 한 분야로 인정되어 지는데 큰 몫을 하게 될 것이다. 또한 직조와 섬유 공예의 빛나는 전통을 바탕으로 한 섬유 예술의 잠재력 개발은 과거에 단순한 수공예품으로만 인정되어지던 섬유예술을 예술적 차원으로 인정함에 있어 중요한 역할을 할 것이라 믿는다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 내용 및 방법 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 인상주의의 태동 = 3 B. 쇠라(Georges Seurat)의 광학 이론 = 6 C. 폴 시냑(Paul Signac)의 색채 이론 = 10 Ⅲ. 작품 제작 및 분석 = 16 A. 작품 제작의 배경 = 16 B. 작품 분석 = 19 Ⅳ. 결론 = 26 참고문헌 = 28 ABSTRACT = 29-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1492178 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject타피스트리-
dc.subject-
dc.subject색채-
dc.subject산업미술-
dc.subject섬유디자인-
dc.title타피스트리에 미치는 빛과 색채에 관한 고찰-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study of Light and Color Expression in Tapestry : Center on Work Production-
dc.format.pagevii, 30 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과의상디자인전공-
dc.date.awarded1989. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE