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중등학교 체육교사의 교수행동과 체육실제학습시간 분석 연구

Title
중등학교 체육교사의 교수행동과 체육실제학습시간 분석 연구
Other Titles
(An) Analysis of Teaching Behaviors and Academic Learning Time in Physical Education of the Physical Education Teachers in the Secondary School
Authors
홍정림
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
중등학교체육교사교수행동체육실제학습시간
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 중등학교 체육수업에서 경력교사와 초임교사의 교수행동과 남교사와 여교사의 교수행동을 분석하여 학생의 학습성과를 높일 수 있는 효율적인 교수행동을 탐색하는 데 목적이 있으며, 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 중등학교 체육수업에서 교사의 경력에 따른 교수행동에 차이가 있는가? 둘째, 중등학교 체육수업에서 교사의 성별에 따른 교수행동에 차이가 있는가? 셋째, 중등학교 체육수업에서 교사의 경력에 따른 학습자의 실제학습시간(ALT-PE)에 차이가 있는가? 넷째, 중등학교 체육수업에서 교사의 성별에 따른 학습자의 실제학습시간(ALT-PE)에 차이가 있는가? 이상의 연구문제를 해결하기 위하여 서울시와 경기도에 근무하고 있는 경력교사 10명과 초임교사 10명(남교사 10명, 여교사 10명)의 체육수업 장면을 VTR Camera로 촬영하여, 교수행동은 언어적 행동인 6가지 피드백을 빈도기록법으로, 학습자행동은 Wilkinson & Taggart(1984)의 학생의 학습 행동 관찰도구를 윤명희(1991)가 번안·개작한 것을 사용하여 간격기록법으로 측정하였다. 측정된 각 변인의 자료를 평균, 표준편차, 백분율의 자료 처리를 통해 경력교사와 초임교사, 남교사와 여교사의 체육교수행동 및 학생들의 체육학습행동을 분석하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 경력교사는 초임교사에 비하여 정적 일반적 기술피드백, 정적 구체적 기술피드백 등에 더 많은 시간을 투입하는 경향이 있는 반면에, 초임교사는 경력교사에 비하여 부적 일반적 기술피드백, 부적 구체적 기술피드백 등에 더 많은 시간을 투입하는 경향이 있었다. 둘째, 남교사는 여교사에 비하여 부적 구체적 기술피드백, 부적 일반적 기술피드백 등에 더 많은 시간을 투입하는 경향이 있는 반면에, 여교사는 남교사에 비하여 정적 일반적 기술피드백, 정적 구체적 기술 피드백 등에 더 많은 시간을 투입하는 경향이 있었다. 셋째, 경력교사가 지도한 학생들의 운동수행시간이 45.75%, 초임교사가 지도한 학생의 운동수행시간이 27.67%, 경력교사가 초임교사에 비하여 운동수행시간에 있어 18.08% 더 투입하는 경향이 있었고, 초임교사는 경력교사에 비하여 대기, 이동에 각각 17.92%, 4.08% 더 많은 시간을 투입하는 경향이 있었다. 넷째, 남교사가 지도한 학생들의 운동수행시간이 38.25%, 여교사가 지도한 학생들의 운동수행시간이 35.20%로 남교사가 여교사에 비하여 운동 수행시간에 있어서 3.05% 더 투입하는 경향이 있었고, 여교사는 남교사에 비하여 대기, 이동, 수업운영에 각각 2.69%, 1.93%. 1.33% 더 투입하는 경향이 있었다.;The purpose of this study was to compare and analyze the teaching behaviors on experienced teachers with those of inexperienced teachers while teaching secondary physical education classes, and to fund out effective teaching behaviors to promote students' achievement. Specifically, the following questions were addressed; 1. Are there significant differences in the use of effective teaching behaviors between experienced and inexperienced teachers in secondary physical education classes? 2. Are there significant differences in the use of effective teaching behaviors between male and female teachers in secondary physical education classes? 3. Are there significant differences of Academic Learning Time between experienced and inexperienced teachers in secondary physical education classes? 4. Are there significant differences of Academic Learning Time between male and female teachers in secondary physical education classes? Twenty teaches from two city were observed during this study. 20 secondary physical education ball game(volley ball, basket ball) lessons were videotaped and academic learning time coded using a Wilkinson & Taggarts'(1984) modified ALT- PE supercision Program(Youn, 1984). Two trained observes recorded the teaching behaviors and academic learning time in the subjects lessons. The methods used for observing those behaviors were event recording and interval recording. Inter-observer agreement was calculated periodically to ensure the relialility of the data obtained. The data were analyzed by usung SPSS/PC+ specifically dealing with t-test, percentage, Mean and Standard Deviation. The results of this study revealed that; 1. The experienced teachers spent more time positive feedback(positive general feedback, positive specific feed back) than those of inexperienced teachers. 2. The male teachers spent more time negative feedback (negative general feedback, negative specific feedback) than those of female teachers. 3. The percentage of ALT-PE of the experienced teachers was more higher than those of the inexperienced teachers. 4. The percentage of ALT-PE of the male teachers was more higher than those of the female teachers.
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