View : 14 Download: 0

발레지도의 효율화를 위한 교수방법에 관한 고찰

Title
발레지도의 효율화를 위한 교수방법에 관한 고찰
Other Titles
(A) study on the teaching method of ballet calss for its efficiency
Authors
윤미란
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
발레지도효율화교수방법고찰
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
무용은 학교에서 이루어지는 교육의 일 분야로서 그 교육목표는 일반 교육의 목표인 전인적 인간 양성을 지향하는 것과 같다. 즉 무용교육을 통해 지적, 정서적, 정신적, 사회적발달 뿐만아니라 미적 감각을 높여 생활의 활력소를 제공한다는데 그 의의를 찾을 수 있다. 오늘날 학교 교육은 고도로 산업화, 기계화, 과학화, 자동화되어지는 시대에 부응하는 전문인 양성 교육에 역점을 두고 있다. 전문교육이란 각 분야에서 전문적 지식을 갖고 그 방법을 터득하는 전문 지식과 그것을 학생들에게 전달할 수 있는 적절한 교수 기능을 포함하는 것으로 장래의 직업까지 연결된다. 이러한 전문 교육은 무용교육에 있어서도 "무용을 통한 교육"으로 오늘날의 사회속에서 그 필요성이 절대적으로 요구되어 지고 있다. 그중 오늘날 가장 과학적이고 능률적으로 고안된 움직임을 갖고 있다는 발레는 각 나라마다 그 특색에 맞는 교육과정과 교육체제를 마련하여 보다 체계적이고 효율적인 방법아래 기술의 습득과 향상을 꾀하고 있다. 그러나 우리나라 발레교육은 무용수들의 신체적, 기술적 조건에 있어서는 많은 향상을 하고 있지만 그 훈련방법에 있어서 체계가 소홀하고 미흡한 상태이다. 그 이유는 대부분의 교사들이 그들의 경험과 단순한 답습에 의존하여 확실한 과학적인 근거를 제시하지 못하고 있는 실정이기 때문이다. 이러한 현시점에서 우리나라 발레 교육의 향상을 위해 몇가지 문제점을 제시하면 첫째, 교사의 자질에 대한 문제가 시급하다는 점 둘째, 체계적인 교수 방법의 연구와 개발의 미비로 적절한 교수법이 정립되지 못하고 있다는 점 셋째, 신체의 기능과 역할범위에 따른 과학적교수의 접근을 소홀히 하는 경향이 있다는 점등이다. 따라서 본 논문은 이러한 문제점들의 개선을 위한 방안이자 또 발레수업의 효율화를 도모하기 위한 목적으로 무용교사의 자질, 역사적으로 위대한 무용가들의 교육체제 및 내용, 효율적 발레 교수방법의 개발을 이론적, 기능학적 접근방법을 통해 고찰해 본 결과 다음과 같다. 첫째, 훌륭한 무용교사란 진정한 교육애를 통한 교육 경험에 의한 교육이 이루어져야 한다. 둘째, 블라시스, 체께띠, 바가노바의 교수이론을 살펴본 바, 이론과 실기를 겸비한 교사만이 훌륭한 무용수를 지도 할 수 있다는 것이다. 셋째, 발레 수업의 지도형태중 기술적, 과학적, 예술적, 창조적 접근 방법이 기술 개발을 위해서는 어는 하나를 택하기 보다는 지도시 4가지 교수방법이 적절히 조화롭게 이루어져야 가장 효과적인 교육이 이루어진다. 넷째, 신체를 자세, 상부, 골반, 하지, 턴 아웃으로 분류하여 그 기능을 살펴본 바, 그 사용법을 터득해야만 동작을 지도함에 있어 보다 효율적이고, 신체의 상해를 예방하게 된다는 것이다.;As a dancing is one part of education taking place in a school, its educational purpose is as same as the purpose of general education in intending to cultivate the man of all-round personality. So to speak, we can find the meaning of the dancing deucation in the fact that it not only leads to the intellectual, emotional, mental and social developmet but also provides people with vitality of life by enhancing the esthetic sense. Today the school education stresses its importance on fostering the professionals to live up to the highly industrialized, mechanized, scientific and automatic age. When it is called the professional education, it should have professional knowledge how to get it and should include proper teaching method to instruct the students for the transfer of professional knowledge, Thereby the professional education can be easily connected to the vocation. Under the professional education tendency, the need of dancing education has been desperately required. Among dancing education, the ballet conducted by the most scientific and effective movement has been adjusted suitably to particular educational curriculum and its systems of each country under the well-organized and efficient methods. In the meantime regarding the ballet deucation of our country while the physical and technical conditions has been much improved, the organization of training program is still carless and inferior. The reason is that most teachers relying on their experience and brief performance, they don't prove the scientific and definite grounds. Accordingly, I would like to suggest some problems for the improvement of ballet education First, the emergent problem of teachers standard. Secondly, non-establishment of correct teaching method due to lack of systematic teaching method and its development. Thirdly, carelessness of scientific teaching approach based on the physical function and its roles. Accordingly, this thesis intends to not improve these problems but also push for efficiency of ballet class. Under this intention, the standard of dancing teacher, education curriculun and its contents of historic dancers, the developement of effective ballet teaching method have been researched by theoretical and functional appriach. Regarding the information obtained from the research, I propose the following measure. First, Regarding the teaching method, the four technological, scientific, art, creative methods, for technique development should be harmonized for the great effect of ballet class, not to select only one method. Secondly, The phtsical function of posture, the upper of body, pelvis, the lower limbs, turnout should be acknowledged to lead the class effectively, as well as protect any injury in advance.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE