View : 691 Download: 0

과제정보 제시방법이 무용동작 학습에 미치는 효과

Title
과제정보 제시방법이 무용동작 학습에 미치는 효과
Other Titles
(The) Effects of Three Different Method of Task Information Presentation on Dance Movement Learning
Authors
김윤진
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
과제정보제시방법무용동작학습효과
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effect of three different methods of presenting task information on dance movement learning. Three hypotheses were established on the basis of previous studies and research literatures. First, the learning effect of visual modeling group would be better than other groups in terms of technical aspect of performance. Second, the learning effect of visual modeling group would be better than other groups in terms of expressiveness of performance. Third, in the visual group, the learning effect in performance expressiveness would be relatively better than the effects in technical aspects of performance. To test these hypotheses, three creative dance movements(anxiety, anger, love) were used. Thirty subjects were required to perform 20 trials in acquisition phase with one retention test two days later in a 3(three methods of task information presentation) ? 3(test) factorial design with repeated measures on test. Two- way ANOVA with repeated-measures on test revealed that the main effect for three methods of task information presentation was not significant in performance techniques and expressiveness in the acquisition. In the retention phase, however, the main effect for three methods of task information presentation was significant in performance techniques and expressivenesses. And the interaction effect between trial and methods of task information presentation was shown to be significant. Especially in the visual group, the learning effect of performance expressiveness was better than that of performance technique. Therefore, it was concluded that the visual modeling had the most significant effect on dance movement learning.;이 연구는 무용동작과제에 대한 시각적 기준정보제시와 언어적 기준정보 제시방법에 따른 무용수행의 기능적, 표현적 점수변화를 통해 무용학습 효과를 구명하고자 하였다. 선행연구 및 문헌을 섭렵하여 수립한 세가지 가설은 다음과 같다. 첫째, 시각적 과제정보 제시방법이 언어적 과제정보 제시방법보다 무용동작의 기능적 차원의 수행 및 학습에 더 효과적일 것이다. 둘째, 시각적 과제정보제시가 언어적 과제정보제시보다 무용동작의 표현적 차원의 수행 및 학습에 더 효과적일 것이다. 셋째, 시각적 과제정보 제시방법 효과의 상대적 우월성은 무용동작의 기능적 차원보다 표현적 차원의 수행과 학습에서 더 뚜렷할 것이다. 위와 같은 세가지 가설을 검중하기 위해 본 연구에서는 불안, 분노, 사랑의 이미지를 표현한 세가지 창작적인 무용 학습과제를 고안하여 시각적 모델링과 언어적 모델링의 비(比)를 각각 1:9, 5:5, 9:1로 구성, 세집단에게 제시였다. 시각적 모델링은 비디오 테잎으로 제작 비디오 레코더를 통해, 언어적 모델링은 카세트테잎으로 제작 카세트 레코더를 통해 제시하였다. 사전, 1차, 2차 3회에 각각 20회 수행에 대한 평가는 5인의 무용전문가로 구성된 평가단에 의해 기능과 표현 영역의 각 4항목(동작1, 동작2, 동작3, 유창성(fluency)) 별로 9점 척도상에서 평가하였다. 각 피험자의 점수는 최고, 최저 점수를 제외한 세 점수의 평균으로 산출하였고 이틀 후 동일한 방법으로 각 집단별 파지검사를 실시하였다. 학습동작과제에 대한 기능점수와 표현점수의 집단별 시행별 평균과 표준편차를 산출하여 과제정보 제시방법과 시행에 대한 주효과 및 상호작용 효과를 검증하기 위해서 반복측정에 의한 이원 변량분석(Two-way ANOVA with Repeated Measures on Test)을 실시하였다. 수행점수를 분석한 결과, 습득단계에서는 기능과 표현영역 모두에서 기준정보의 제시방법에 따른 주효과는 집단간에 통계적으로 유의한 차가 없었다. 파지단계에서는 기능, 표현 영역 모두에서 시각적 기준정보의 제시방법에 따른 효과가 통계적으로 유의한 것으로 나타났다 또한 기능과 표현영역 모두에서 연습시행의 증가에 따른 수행효과와 연습시행과 과제정보 제시방법간의 상호작용 효과가 유의하게 나타났다. 특히 집단3의 경우 기능영역에 비해 표현영역에서 학습의 효과가 우월하였다. 따라서, 결과를 종합하면 기준과제정보 제시방법 중 시각적 모델링의 긍정적인 무용학습 효과를 지지하였다. 본 연구결과가 다양한 피험자와 과제를 대상으로 한 설계에도 일반화 될 수 있도록 심도 깊은 후속 연구가 필요하며, 이러한 연구 결에 근거한 학습이론이 무용현장에 적용됨으로써 보다 체계적이고 과학적인 무용동작 학습이 이루어져야 할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE