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학문 목적 한국어 학습자의 읽기 능력 향상을 위한 마인드맵 활용 연구

Title
학문 목적 한국어 학습자의 읽기 능력 향상을 위한 마인드맵 활용 연구
Other Titles
A Study on the Using the Mind-Map for Developing Reading Competence of Academic Purposes Korean Language Learner
Authors
김다혜
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
한국의 대학이나 대학원에 진학하기 위한 목적으로 한국어를 학습하려는 외국인 유학생의 수가 계속적으로 증가하면서 학문 목적 학습자들의 학업 능력을 배양하기 위한 연구가 다양하게 진행되고 있다. 그러나 아직까지 학문 목적 학습자들의 학업 능력을 배양할 수 있도록 개발된 교재는 거의 없을 뿐만 아니라 전략적으로 읽기 능력을 향상시켜 전공 텍스트를 쉽게 읽을 수 있도록 고안된 교재도 찾아보기 힘들다. 한국어 교육용 읽기 자료와 전공 수업용 읽기 자료는 어휘나 문법, 텍스트의 길이나 내용 등 형식적 측면은 물론이고 텍스트의 형태나 서술 방식 등에서 차이가 있다. 따라서 한국어 교육용 자료로 한국어를 학습하고 대학에 진학한 학습자들에게 전공 수업용 자료를 읽는 것은 어려울 수밖에 없다. 이러한 어려움을 극복하기 위해서는 한국어 교육용 교재와 전공 수업용 교재의 차이를 최소화하여 대학 입학 후의 학업 부담을 덜어주는 동시에 두 교재 간의 긴밀한 연계성을 확보하기 위한 중간 단계의 교재가 필요하다. 이 때의 교재는 단순히 둘 간의 간극을 줄이기 위한 교재가 아니라 텍스트를 효과적으로 읽고 이해할 수 있도록 읽기 능력을 배양하기 위한 교재여야 한다. 동시에 이러한 읽기 능력의 배양은 읽기 전략의 개발을 통해서만 가능하다는 전제를 바탕으로 한다. 이에 본고에서는 읽기 전략의 하나인 마인드맵 원리에 기초하여 학문 목적 한국어 읽기 교재의 모형을 개발하고 마인드맵 원리를 전략적으로 활용하는 읽기 수업 모형을 제안하였다. 이를 위해 먼저 한국어 교육용 교재와 전공 수업용 교재의 차이를 살피고, 다음으로 학문 목적 학습자들의 읽기 능력을 배양하기 위해 읽기 수업 단계별로 마인드맵 전략을 활용하는 방안을 제시하였다. 본 논문의 구성은 다음과 같다. Ⅰ장에서는 연구의 필요성과 목적을 밝히고 학문 목적 한국어와 관련된 기존의 연구들을 학문 목적 한국어에 대한 논의, 읽기에 대한 논의, 마인드맵에 대한 논의로 구분하여 검토하였다. 이를 통하여 학문 목적 학습자들의 증가로 인해 학문 목적 한국어 교육에 대한 담론이 한국어 교육의 새로운 연구 주제로 급부상하고, 그에 따라 다양한 연구가 시도되어 왔음을 확인할 수 있었다. 특히 학문 목적 학습자들의 요구에 근거한 교육과정의 개발이나 교수요목의 설계에 대한 논의가 많았고, 학문 목적 읽기 교육에 대한 연구도 많이 이루어졌으나 이들 논의의 기반이 된 요구 분석이나 텍스트 분석이 단순히 방법적인 측면에 머물렀다는 한계가 있었다. 반면, 읽기에 대한 연구는 읽기에 대한 전반적인 논의에서부터 읽기 전략, 읽기 교재 등 상당히 진전되어 있었다. 하지만 전략적인 접근의 필요성을 논하거나 그 방법을 소개하는 데만 머물렀다는 점에서 한계가 있었다. 마지막으로 마인드맵과 관련한 연구는 아동의 학습과 쓰기 교육을 중심으로 논의가 전개되어왔음을 확인하였다. 그러나 논의의 대상이 아동이나 학습 부진아에 국한되었고 국어교육적인 연구만이 이루어져 있었을 뿐, 성인 학습자를 대상으로 한 연구나 한국어교육적인 접목은 거의 이루어지지 않았다는 한계가 있었다. 그리하여 본고에서는 학문 목적의 성인 한국어 학습자들을 대상으로 마인드맵 원리를 바탕으로 한 학문 목적 한국어 읽기 교재의 모형을 제안하고, 마인드맵 원리를 전략적으로 활용하여 읽기 능력을 배양함으로써 그들의 학업 능력을 향상시킬 수 있는 실제적인 교실 수업 모형이 필요함을 역설하였다. Ⅱ장에서는 마인드맵 원리를 도입한 학문 목적 읽기 교재를 개발하고자 하는 본고의 목적을 위해 두 가지 이론적 근거를 다루었다. 첫째, 가독성의 개념을 도입하여 전공 수업용 텍스트가 일반 한국어 교육용 텍스트에 비해 가독성이 낮음을 확인하였다. 둘째, 이러한 문제를 해결하기 위해 단계별 읽기 전략에 대한 연구를 검토하고 마인드맵 원리를 전략화 하는 방안을 살펴보았다. Ⅲ장에서는 학문 목적 학습자들을 위한 읽기 교재의 모형과 실제 수업 모형을 설계하기 위해 요구 분석과 텍스트 분석의 방법을 병행하여 자료를 수집하였다. 먼저 학습자들이 실제 학업에서 느끼는 어려움을 확인하고자 면접의 방법으로 예비 조사를 실시하였다. 면접 대상은 대전․충남권의 대학 부설 한국어교육원에서 3급 혹은 4급의 과정을 마치고 학부나 대학원 입학을 준비하고 있는 대학 예비 과정의 학습자와 학부나 대학원에 진학하여 각 전공 과목을 수강하고 있는 학습자, 그리고 학습자들의 교양 한국어 과목을 담당하고 있는 교수자, 학부에 입학한 학습자들의 전공 과목을 담당하는 교수자의 네 그룹으로 설정하였다. 먼저 면접 결과를 바탕으로 문항을 작성하여 설문 조사를 실시하였다. 설문 대상은 학부에 진학하여 적어도 1학기 이상을 수학한 경험이 있는 경상 계열의 외국인 학습자로 한정하였다. 이는 학문 목적 학습자들의 대다수가 경영이나 무역학을 전공하고자 경상 계열로 진학하는 현실을 반영한 것이다. 요구 분석에 이어 한국어 교육용 텍스트와 전공 수업용 텍스트로 나누어 그 차이점을 비교하는 방향으로 텍스트를 분석하였다. 그리고 요구 분석과 텍스트 분석의 결과를 토대로 한국어 교육용 읽기 자료와 전공 수업용 읽기 자료를 비교․분석하여 학문 목적 학습자들을 위한 교재 개발의 근거를 마련하였다. Ⅳ장에서는 학문 목적 학습자들을 위해 마인드맵 원리를 활용한 읽기 교재의 모형과 이를 바탕으로 읽기 단계별로 마인드맵을 활용하는 수업 모형을 제안하였다. 먼저 교재의 사용 대상 및 목표를 설정하고 그 성격을 기술한 다음, 교재 개발의 절차를 자세하게 기술하고 이를 바탕으로 교수요목을 설계하여 교재를 구성하였다. 그리고 구성된 교재의 틀을 바탕으로 마인드맵 전략을 읽기의 단계에 맞게 적용하는 방안을 제시하였다. 읽기의 각 단계별로 활용한 마인드맵을 살펴보면, 읽기 전 단계에서는 예측하기 마인드맵, 읽기 단계에서는 체계화․구조화 마인드맵, 그리고 읽기 후 단계에서는 요약․정리하기 마인드맵을 제안하였다. Ⅴ장에서는 논의의 내용을 종합적으로 정리하면서 본 논문의 의의를 밝히고 연구의 한계점을 중심으로 후속 연구를 위한 제안을 하였다. 학문 목적 학습자들을 위한 한국어 교육은 궁극적으로 그들의 학업 능력을 배양할 수 있는 방향으로 정립되어야 한다. 특히 학업 관련 자료를 읽고 이해하는 능력은 대학에서의 학업 수행을 위한 중요한 학업 기술의 하나인 동시에 다른 학업을 병행하기 위한 밑거름이 된다는 점에서 중요하다. 한국어 교육용 텍스트와 전공 수업용 텍스트의 차이가 자명한 현실에서, 그 간극을 메워줄 수 있는 중간 단계의 교재 모형을 개발하여 읽기 수업에서 마인드맵 전략을 활용하는 것은 학문 목적 학습자들의 읽기 능력 향상에 영향을 미친다는 점에서 본 논문의 의의를 찾을 수 있다. 핵심어: 학문 목적 한국어, 학업 능력, 읽기 능력, 읽기 전략, 한국어 교육용 텍스트, 전공 수업용 텍스트, 마인드맵 원리, 마인드맵 전략;A number of researches are being proceeded to culture study competence of academic purposes learner while the number of foreigners willing to study at Korean university or graduate schools has been drastically increasing recently. However, the teaching material which was devised so as to culture study competence of academic purposes leaner, to improve strategically reading competence, and to be able to easily read a major teaching material is hard to look. There is a difference between major Korean teaching material and common Korean teaching material at the formal sides such as vocabulary, grammar, and length or contents of a text, a form of a text, or a narration method etc. Therefore it is difficult for foreign students who studied Korean using common Korean teaching material to carry out study using major Korean teaching material in a college. To overcome these difficulties, a teaching material of the middle step is necessary, which minimize a difference between common Korean teaching material and major teaching material. This is simply not a teaching material to bridge a gap but to develop reading ability through the strategic ways which enable foreigners to read effectively and understand a text. Therefore, in this study, I suggest development of Korean read teaching material based on the principle of the mind-map that is one of the reading strategy based on a difference between common Korean teaching material and major teaching material and present a plan to utilize the mind-map strategy in reading class by steps. The organization of this study is following. In chapter 1, I described the necessity and object of this study, and review previous studies on Korean for academic purposes divided in a academic purposes, a read for academic purposes, and a reading strategy. So, in this study, by suggesting a model of being able to improve a reading competence based on the mind-map strategy for adult Korean learners, I would design a realistic classroom teaching model cultured a reading competence. In chapter 2, I dealt with two theoretical bases for the purpose of this study which would develop the teaching material introduced the mind-map principle for academic purposes. First, I confirmed a lowness of read competence of academic texts compared with texts for Korean education. Second, to solve this problem, I reviewed study about a step by step reading strategy, and looked into a plan to utilize the mind-map principle strategically. In chapter 3, I collected data through the need analysis and text analysis at the same time in order to propose a model of a read teaching material for academic purposes learner and an actual class model. First, I executed a preliminary investigation in ways of an interview in order to confirm the trouble that learners felt in actual study. Interview object was set up 4 groups in Tae-jeon, Chung-nam. Group 1 is a learner that finished the third or forth grade process and was preparing the admission of a faculty or graduate school. Group 2 is a learner that majors in Korean in faculty or graduate school. Group 3 is a teacher that takes charge of a culture Korean course. Group 4 is a teacher that takes charge of a major Korean course. I executed a questionnaire survey based on the interview results. Questionnaire object was limited to student of a business college among the foreign learners that have a practical experience in studying in college at least the first semester. After the need analysis, I analyzed a text divided to a read data for Korean education and a read data for a major class, and compared the difference. Based on the results of need analysis and text analysis, I lay groundwork for the textbook development for academic purposes learners by comparing read data for Korean education with read data for major class. In chapter 4, I proposed a model of the read teaching material which utilized the mind-map principle, and developed a class model to utilize the mind-map by steps for academic purposes leaner. First, I set up the objects and target of the teaching material and got the teaching material with bases after describing the character and procedure of the teaching material development in detail. And presented a plan to apply the mind-map strategy to a step of read based on the composed teaching material. To develop a reading class model to be realistic we utilize the mind-map by steps. before reading we utilize the forecasting mind-map, in reading we utilize the systemic mind-map, and after reading we utilize the summary mind-map. In chapter 5, I mentioned significance of the study at the same time arranging a matter of discussion totally, and suggested for the next study that centering around the uppermost limit of the study. Korean education for academic purposes learner ultimately set in the directions that can help their study competence. Especially ability to read a study relational data and understand is important as a study technique to study in college at the same time as a base to carry out another study. The difference between a text for the Korean education and a text for the major class is self-evident. That is why this study is significant in that utilization of the mind-map as strategic access improves a reading ability of academic purposes learner. Key words: Korean for academic purposes, study competence, reading competence, reading strategy, Korean teaching material, major teaching material, mind-map principle, mind-map strategy
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