View : 21 Download: 0

중학교 영어과 교육과정 전개에 관한 설문조사와 수업참관 연구

Title
중학교 영어과 교육과정 전개에 관한 설문조사와 수업참관 연구
Other Titles
(A) Comparative Study Between Planned and Operated Curriculum in Middle School English : by a Questionnaire Survey and Class Observation
Authors
김도연
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Keywords
중학교 영어영어과 교육과정영어교육수업참관
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
교육과정이 실제 학교 교육현장에서 적용될 때는 다양한 변인이 작용한다. 그러나 지금까지 대부분의 교육과정 연구에 있어서 가르치려고 미리 의도하고 계획한 것만을 교육과정이라고 보아 왔으며 실제로 교실에서 가르치는 것은 수업 또 는 교수학습 활동이라는 용어로 따로 구분지어 연구되어 왔다. 결국 교육과정이란 수업을 위한 하나의 지침서에 불과하다는 축약된 의미로 이해되어 왔으며, 따라서 교육과정에 대한 평가 연구도 계획된 교육과정에 대한 문서상의 평가에 국한되어 연구되어 왔다. 따라서 본 연구에서는 영어과 교육과정에서 문서상의 계획된 교육과정과 더불어, 계획되고 의도된 교육과정이 얼마만큼 현 교육현장에서 실현되어 전개되고 있는지 분석함으로써, 앞으로의 영어과 교육과정 개발에 있어 새로운 방향점을 제시하는 데 그 목적을 둔다. 본 연구의 대상은 현재 6차 교육과정이 적용되고 있는 중학교 1학년 교사들과 5차 교육과정이 적용되고 있는 중학교 2, 3학년 교사들이었다. 연구 방법과 내용으로는 설문 조사와 수업 참관을 실시하여 현 영어과 수업실태, 실제 수업에서 사용되는 교수법 및 교육과정의 반영도, 교사들의 교수법에 대한 이해도, 그리고 교육과정 전개의 실태 등을 조사하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 대부분의 교사들이 교육과정의 내용을 충분히 이해하지 못한 채, 자신의 교육경험에 비추어 수업을 운영하고 있다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 6차 교육과정이 적용되고 있는 1학년 수업과 5 차 교육과정이 실행되고 있는 2학년 수업을 비교해 본 결과 교육과정의 차이에 상관없이 목표, 내용, 방법면에서 비슷한 수업이 전개되고 있었다. 셋째, 수업참관을 통해 교사가 계획한 수업목표, 내용, 그리고 방법이 실제 수업에서 다르게 실행되는 경우가 많다는 것을 알 수 있었다. 이와 같이 교사가 의도했던 교육과정과 실현된 교육과정이 상이한 경우가 많았다는 것은 다음과 같은 원인 때문인 것으로 볼 수 있다. 첫째, 교육과정의 개정이 현실과 괴리가 있는 내용으로, 다시 말해서 교육환경상 적용하기 어려운 내용으로 구성되어 있다는 점이다. 둘째, 교육과정에 대한 교사들의 관심과 연구의 노력이 부족하다는 것이다. 즉, 현 교육과정에 대해 이론적으로는 알고 있어도 교사 자신의 자기연수나 교육과정 개발을 위한 노력이 부족해서 올바른 교육과정의 적용 시도가 미비하다는 것이다. 따라서 교육과정의 의도가 실천으로까지 연결되어 효과적으로 실행되기 위해서는 먼저 교육현실을 잘 알고 있는 교사가 교육과정 개정의 제안이나 개발, 그리고 교육과정 개정에 있어 주체가 되어야 할 것이다. 둘째, 교육과정과 교수법에 대한 교사의 끊임없는 관심과 자기 연수를 통해 교육과정 개발에 관련된 결정문제에 적극적으로 참여하고 주어진 교육과정을 교육현실 상황에 맞게 개선하도록 노력하는 자세가 절실히 필요하다고 본다. 또한 교육과정 개편시에는 올바른 개편방향 설정도 중요하지만 개선된 교육과정 내용을 어떻게 실제 수업에 적용하는 가에 대한 좀 더 구체적인 방향을 제시하여 교육할 수 있는 교사연수가 필요하다고 본다.;When a curriculum is applied to real class situations, many variables influence its practice. Till now, majority of the educational research has been based only on the intent of the curricula ignoring the variables in the actual fields, while real classroom teaching is labeled as 'class activity' or 'teaching-learning activity'. In other words, class activities are not considered as a part of curriculum but treated as a separate entity. This research aims at examing how much the intent of curricula is practiced in real class situations by doing questionnaire survey and class observation of Middle School English teachers. The results of the questionnaire survey and class observation with interviews are as follows. First this study found that most teachers were teaching without understanding and following the content of curriculum. They just planned the classes, depending on the teacher's guide, and were teaching based on their own teaching experiences. Second, there were not any differences between the classes of the first and second grade, in spite of the fact that different curricula are applied to them. Third, there were gaps between the planned and operated curriculum by the teachers in the class. The curriculum which was intended by the teachers was not operated or was partly operated in the classroom. These gaps seemed to result from the curriculum which was established without considering real class situations, and the lack of the teachers' interests and effort in studying of the curriculum. Even though they know the theoretical side of the new curriculum such as what the characteristics are and what the objectives are, they do not study how to adapt them into real class activities. Therefore, in order the intention of a curriculum to be effectively achieved in actual fields, teachers should play a pivotal role in the process of planning and operating it. In addition, they have to have a continuous interest and effort to the achievement of the curriculum through self-training and in-service teacher training.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE