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원과 다면체를 이용한 도자조형 연구

Title
원과 다면체를 이용한 도자조형 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE CERAMIC MOLDING TO USE CIRCLE AND POLYHEDRON
Authors
김금
Issue Date
1994
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과요업디자인전공
Keywords
다면체도자조형요업디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
Art is what investigates and creates the beauty. And, the beauty is the subject to be recognized through sensitivity. So, It must to be made into image, so that it may be sensed concretely Geometrical form is the artificial abstract form to include conciseness and objectivity as the metaphorical form on the refined form of nature which was created by the intellectual thought system of human beings. Since the beginning of the 20th century, the geometrical form got to be used over every kind of field a s the wide expression method to be able to express fresh beauty and spirit of times by diverse compositions. The goal of this study is to try to embody the plasicity of intense and clearimage by making the circle and polyhedron which are the goemetrical forms a s the basic forms. In the main discourse, this researcher suggested the circle and the regular tetrachedorn, regular hexahedron, regular octahedron, regular dodecahedron, and regular icosahedron which are the Platonic solids as the basic unit forms, with the general concept and structural feature of circle and polyhed in the work design, this researcher tried to express the change of diverse plastcity, through the combination and repetition of two forms, with the disassembly approach overlap, permeation, subtraction, concurrence and cross which are plastic principle of circle and with the handling of cutting, disassembly, edge, surface and apex which are plastic principle of polyhedron. As for the method of work manufacture, this researcher used the manufacture method diversely with slip injection based on the form feature by parts(work 9, 10), coiling (work 1.5). coiling, and inside carving(work 2,3,4,6,7), coiling and board molding(work 8). And, as for the selection of base soil, this researcher used the porcelain clay for slip, the stoneware clay that much fireproof clay which prevents bending and of which the crack is relatively small were mixed, and the celadon porcelain clay mainly, from the viewpoint of work, As for the primary calcination, this researcher calcified in the gas kiln if 0.5㎥ with the final firing, 85O℃ for 8 hours. And, as for the glaze, this researcher used the white matt glaze which mixed feldspar, silica, kaoline, limestone and titan which are the achromatic color circle and the black matt glaze which mixed feldspar, silica, limestone, kaoline, oxidized steel, cobalt, manganeses and chrome mainly, by considering the simple and strong image of circle and polyhedron. As for the oiling method, this researched oiled with firing method and spraying method. And, as for the secondary firing, this researcher executed the oxidation with 125O℃ for 10 hours. And, as for the third calcination, this researcher executed the oxidiation calcination in the gas kiln of 0.5㎥ to the final firing 780℃, in accordance with the works. Through this study, this researcher could obtain the concise and diverse expression effect by cutting and uniting circle and polyhedron which are the geometrical form partially. In addition, this researcher could recognize the infinite possibility of change of plasticity which is immanent in the form.;예술은 美를 탐구하고 창조하는 것이며 美라는 것은 감성을 통해 인식되는 대상이므로 그것을 구체적으로 지각할 수 있도록 형상화해야 한다. 기하학적 형태는 인간의 이지적 사고체계에 의해서 창조된 자연의 은유적 형태, 혹은 정제된 형태로써 간결함과 객관성을 포함한 인공적인 추상형태이다. 20세기 들어와 기하학적 형태는 다양한 구성에 의해 신선한 美와 시대적신을 표현할 수 있는 광범위한 표현 방식으로 각 분야에 걸쳐 사용되게 이르렀다. 본 연구는 기하학적 형태인 원과 다면체를 기본형으로 강렬하고 명쾌한 이미지의 조형성을 구체화하고자 하는데 목적이 있다. 본론에서는 원과 다면체의 일반적 개념과 구조적 특징을 이론적 배경으로 원형과 플라톤의 입체인 정4면체, 정6면체, 정8면체, 정12면체, 정20면체를 기본단위 형태로 제시하였다. 작품 디자인에 있어서는 원의 조형원리인 분해, 접근, 중첩, 침투, 공제, 합치, 교차와 다면체의 조형원리, 절단과 분해, 모서리, 면, 정점의 처리로 두 형태의 결합 반복을 통한 다양한 조형성의 변화를 표현하고자 하였다. 작품제작방법으로는 형태의 부분별 특성에 의한 이장 주입 「작품 9,10」 코일링 「작품 1,5」, 코일링, 속파기「작품 2,3,4,5,6,7」, 코일링, 판성형 「작품8」으로써 제작방법을 다양하게 사용하였으며 태토의 선택은 작품의 성격상 이장용자기토와 성형시 휘는 것을 방지하고 균열이 비교적 적은 내화점토를 많이 혼합한 석기 점토와 청자토기를 사용하였다. 1차 소성은 0.5㎥ 가스가마에서 마침온도 850℃로 8시간 동안 소성하였으며, 유약은 원과 다면체의 단순하면서도 강한 이미지를 고려하여 무채색 계열인 (장석·규석·카올린·석회석·티탄)을 조합한 백색매트유와(장석·규석·석회석·카오린·산화철·코발트·망간·크롬)을 조합한 흑석 매트유를 주로 사용하였다. 시유방법은 담금법과 분무법으로 시유하였고 2차 소성은 0.5㎥ 가스가마에서 마침온도 1250℃로 10시간 동안 산화소성하였으며, 작품에 따라 3차소성은 780℃로 상회 소성하였다. 본 연구를 통하여 기하학적 형태인 원과 다면체를 부분절단 접합시킴으로써 간결하면서도 다양한 표현효과를 얻을 수 있었으며, 또한 그 형태안에 내재된 조형성 변화의 무한한 가능성을 인식할 수 있었다.
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디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
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