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dc.contributor.author이희윤-
dc.creator이희윤-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:32Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:32Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021083-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173520-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021083-
dc.description.abstract두 종류의 사람이 서로 만날 때 각자는 상대에게 자기의 지배력을 강요하려 든다고 한다. 이와 같은 인간본성에 의해 이루어진 가부장제도는 남성우위라는 역사의 산물로 남아 남성과 여성 사이의 불합리한 관계를 지속시켜 왔다 그러나 인문의 발달과 인간의 이상지향적 속성은 불균형적인 현상들을 점차 개선시키고 있으며 특히 여성주의 운동은 사회에서의 불이익에 도전하는 여생들의 힘을 보여 주었다. 본 연구는 인간의 존엄성을 자각하는데에서 시작하며, 남성과 여성 모두에게 개방되어진 조화로운 사회와 진정한 인간평등을 어떻게 실현할 수 있을 것인가 라는 질문으로 시작되었다. 남녀평등에서 나아가 인간평등의 개념을 지향함에 있다. '제3의성' 이라는 연구의 논제도 세상에 존재하는 모든 생명체가 지니는 각자 나름의 조화로운 우주처럼 남성과 여성 사이에 존재하는 또 다른 우주로 상징된다. 분리되어진 두 형체가 모여 무한대의 원을 이루는 태극처럼 남녀가 모여 '제3의 성' 으로 다시 태어나는 삶을 의미한다. '제3의 성' (Third sexes and Third Gender)은 생물학적 차이로 혹은 사회적 고정관념으로 인해 차등 되어지지 않는 새로운 성의 개념을 함축한다. 본 연구에서는 이와 같은 '제3의 성' 이 지니는 이미지와 개념을 언어적 상징인 동시에 시각적으로 보여지는 하나의 조형인 문자를 이용하여 표현하였다. 문자에 의한 타이포그래피는 규격화된 활자에 의하여 언어정보을 전달함에 그치지 않고 시각적이며 비언어적인 이미지를 형성함으로써 on-verbal과 verbal의 상호연관성에 의한 대비로써 시각효과를 증대시킨다. 이에 '제3의 성' 이라는 이미지를 형성하는 소재로 문자를 활용하여 직접적인 언어전달기능을 수행하는 동시에 하나의 이미지로 지각됨으로써 메시지의 전달을 강화시키려고 하였다. 이러한 논지를 바탕으로 언어상징과 비언어 상징으로써의 문자와 타이포그래피의 특징을 살펴봄으로서 본 연구의 표현형식으로의 타이포그래피의 적합성을 살펴보았고, 다음으로 성에 대한 이론적 고찰과 미술에 나타난 性의 이미지 와 그 표현경향을 살펴보고 그릇된 성편견이 예술에 어떻게 반영되여 졌는가를 고찰함으로써 인간심성을 발전시키고 순화시켜야 하는 작가로서의 사명감을 되새겨 보았다. 사회에서 인식하는 반항적 의미로써의 여성주의 한계를 극복한다는 의도에서 타이포그래피를 이용한 직설적이면서도 함축적인 내용으로 작품을 전개한 것은 비쥬얼 시대 No Copy시대로 변해 가는 시대적 상황 속에서 문자의 시각화는 디지탈 시대 영상시대에 대비할 수 있는 새로운 시각적 표현 방법이 될 수 있을 것이라 생각하였기 때문이다. 아울러 남녀를 투쟁의 대상으로, 여성을 굴절된 이미지로 표현하였던 과거 예술품들의 부정적 한계를 극복하고 남녀의 새로운 관계 모색을 위한 시각화의 가능성을 추구해 나가고자 하였다.;When two different types of people meet, they are each compelled to exercise power over the other person, putting in an effort to be dominant. This particular human nature gives way to the androcentric patriarchy, leaving its mark in the history of mankind by upholding the irrational inequality among men and women. However, with the develop of human culture and the idealistic nature of people taking effect, aggressive movements to right the long practiced wrong are gradually taking shape, especially the feminist movement which is supporting the women who challenge inequality in society. This study begins at the point of conscious recognition of the dignity of man(or woman), and the theme question of how the true equality of humankind can be realized in a society where all opportunity is open to both sexes. The idea of sexual equality, in effect, leads to the concept of human equality. 'The third gender' theme suggests that the man and the woman communally share a symbolic space, in an analogy of the harmonic life force or space that all living things share. The philosophical meaning of the third gender is a symbolic concept of being reborn, where two separate sexes meet in a Yin-Yen like form, connecting the infinite. 'Third sexes and third gender' is a concept of sex or gender which has not been tarnished by the biological differences of man and woman or the social stereo-typing which is also detrimental to equality. In this study, the image and concept of the third sex or the third gender is expressed through the visual forms of letterings and words, which are also symbols of language. Typography of letterings and words do not remain simple tools of rendering the communication of information through regulated and printed letters, but go on to perform the non-verbal tasks of conveying the visual image by contrasting the non-verbal to the verbal. The concept of the 'third sex and third gender' is created by the letterings, conveying a direct message through the verbal words and an indirect visual message through the imagery play of the lettering, emphasizing the theme that needs to be realized. Keeping in mind the aforementioned theoretical background, the study addresses the characteristics of lettering and typography as verbal or non-verbal messages. The idea of the adequacy of expressing the third sex through typography is also addressed, and the theoretical analysis of sex and gender, the image and expression of gender in art, and finally the biased sexism reflected in art are dealt with, in order to motivate the ultimate goal of developing and cleansing the human nature as an artist. By using the typography, one aims to overcome the shortfalls of a biased feminism which is conceived to be simply rebellious against society. The use of typography allows for both the direct and abstract, denotative and connotative meanings to be conveyed in artwork, in this era of visual 'No copy' art, the visualization expressed through lettering can be a substitute for the digital and multimedia age. Therefore, the visualization purports to find a new kind. of relationship for the two existing genders, in place of the negative and distorted images of women and the controversial relationship of men and women in the artworks of the past.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 1. 연구의 목적 = 1 2. 연구의 내용 및 방법 = 2 Ⅱ. 새로운 형태의 언어 - 타이포그래피 = 3 1. 타이포그래피의 특징 및 전달기능 = 3 2. 현대의 타이포그래피 = 6 Ⅲ. 性에 대한 이론적 고찰 = 11 1. 性差와 性差別 = 12 2. 제3의 성 = 15 Ⅳ. 미술에 나타난 성의 표현 = 17 1. 회화에 나타난 남성우월주의 = 18 2. 미술에서의 여성주의운동 = 21 3. 여성주의가 작가로서의 의식세계와 작품에 미친 영향 = 24 Ⅴ. 작품전개 및 분석 = 36 1. 작품의 제작의도 = 36 2. 표현방법 및 도구 = 37 3. 작품분석 = 39 Ⅵ. 결론 = 51 참고문헌 = 53 ABSTRACT = 55-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3559053 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject타이포그래피-
dc.subject시각표현-
dc.subject제3의 성-
dc.subject광고디자인-
dc.title타이포그래피를 이용한 '제3의 성'에 대한 시각표현연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study of the Visual Expression of the Third Sex, Third Gender through Typography-
dc.format.page54p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과&nbsp-
dc.identifier.major광고디자인전공-
dc.date.awarded1995. 8-
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디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
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