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dc.contributor.author정혜정-
dc.creator정혜정-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:32Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:32Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021082-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173519-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021082-
dc.description.abstract정보 사회 속의 현대인은 TV·라디오·신문·잡지·DM·특수 광고 등 셀 수 없이 많은 광고의 홍수 속에 노출되어 있다. 그러나 소비자의 정보 처리 능력에는 한계가 있기 때문에 정신없이 쏟아지는 모든 광고들에 주의를 기울인다는 것은 불가능하다. 광고의 목표는 소비자에게 정보를 전달하여 소비자가 그 제품에 호감을 갖게 하고 나아가 구매 행동으로까지 연결될 수 있도록 하는 데 있기 때문에 광고는 반드시 소비자에게 도달되어야만 한다. 그러기 위해서는 다른 광고와 차별화되어 소비자의 주의와 흥미를 끌 수 있는 새로운 광고 유형에 대한 연구가 필요하므로 본 연구에서는 소비자의 주의 증대와 흥미 유발을 위한 광고 유형을 개발하고자 하였다. 광고 매체에는 신문·잡지·TV 라디오 등이 있고 이들은 각각 장단점을 가지고 있지만 그 중 잡지는 회독율이 높고 보존이 가능하며 인쇄 상태가 고급스러워 표현이 자유로울 뿐 아니라 다른 매체에서는 불가능한 입체적인 광고 표현도 가능하기 때문에 독특한 광고 기획이 가능하다. 이러한 광고 기획을 위해서는 매체사의 협조가 절대적으로 필요한데, 매체사 자체에서도 현재의 어려운 잡지 광고 상황을 이겨내기 위해 변화하는 독자의 요구를 적극적으로 수용하는 추세이기 때문에 독특한 광고 기획은 점점 늘어날 전망이다. 특히 패션 브랜드에서 정기적으로 발행하는 잡지의 경우는 브랜드의 인지도를 높이기 위해 발행되는 것이기 때문에 他 브랜드와 차별화 되고 自 브랜드만의 특성을 충분히 살릴 수 있는 독특한 유형의 광고도 수용 가능하다. 본 연구에서는 아래와 같은 이론적 기초 위에 신세대의 주의와 흥미를 증대시킬 수 있는 신세대 대상의 패션 광고를 제작하였다. 광고란 기업과 소비자를 포함한 광범위한 마아케팅 상황 아래 이루어지는 커뮤니케이션이기 때문에 커뮤니케이션으로서의 광고의 특성을 살펴보았다. 또한 너무나 많은 광고가 범람하여 소비자에게 도달되기 어려운 현실에서는 소비자 가 광고에 주의를 집중하고 흥미를 느낄 수 있도록 하는 것이 가장 중요하므로 주의와 흥미에 대해 알아보았다. 신세대 대상의 브랜드 잡지 광고를 제작하기 위해 신세대에 대한 정의를 내 보고 신세대의 특성과 감각에 맞춰서 주의와 흥미를 증대시키기 위한 방법 또한 끊임없이 변하는 잡지 광고 환경을 알아보고 국내 패션 브랜드에서 발행하는 브랜드 잡지의 현황을 조사해 보았으며 신세대 대상 브랜드 중 인기가 높은 ENC를 택해 ENC 브랜드 잡지를 위한 독특한 유형의 광고를 개발해 보았다. 이러한 유형의 광고는 광고를 통해 제품에 대한 정보를 얻을 뿐 아니라 재미와 즐거움도 느낄 수 있으므로 독자의 주의와 흥미를 증대시킬 수 있다. 이러한 광고는 별도로 제작하여 제본할 때 끼워 넣어야 하기 때문에 제작비가 따로 들지만 복잡한 광고 환경 속에서 다른 브랜드와 차별화되어 소비자의 주의를 집중시키고 흥미를 불러일으킴으로써 소비자에게 기억되고 이 기억을 통해 효과적인 구매 행동으로 연결될 수 있으므로 가치 있는 일이 될 것이다.;In the modem information age of innumerable advertisements and increasing power of the public media -- T.V., radio, newspaper, magazine, D.M. (direct mail), and others -- consumers are overwhelmed by the amount of information processing required to absorb the crazy inflow of promotions. Since the aim of all advertisements lie in their effectiveness of delivering information of the produced goods, inducement of good impression, and ultimately selling the goods, a successful advertisement thus must be distinguishable from the heap of other circulations and deliver its intended message to consumers. To accomplish the aim, a creative and yet proper research for new ideas and methods are needed to attract consumers' immediate attention and interest; therefore, this study tries to develop fresh methods and types of advertisements to capture consumers' attention and interest. Advertising media comes in many forms. There are newspapers, magazines, T.V., radio and so on, and each has its own merit. Among them, magazines are universally read. Magazines are also not fleeting, as opposed to T.V. or radio ads; they are tangible products the reader can more intimately control. The quality printing easily sparks the readers eyes, and pop-up three dimensional ads, for example, can pleasantly surprise the intended consumer. Magazines hence provide characteristics and possible tactics impossible with other means. For a unique advertisement strategy, cooperation of the concerned company is absolutely vital. With the current overflow of information in magazines and the number of magazines, the concerned company realizes the necessity of utilizing a unique and effective advertisement campaign -- a successful advertisement promotion may determine the hit or miss of their particular product. Thus, the unique magazine format will grow as a useful tool for strategic advertisement because of its effectiveness in accomplishing a lasting and concrete desired effect. In particular, when the fashion companies' magazines are periodically published to raise brand recognition, an advertising method to efficiently reveal the brand's unique characteristics is implemented. In this study, based upon the theoretical background below, fashion ads have been made to attract the new generation's attention and interests through the brand- magazine, which introduces its own products to consumers by discretely differentiating itself from others. Advertisement is one way of communicating With the consumer under the broad marketing field. Therefore, the characteristics of ads as a communication tool have been investigated. Within the environment of overflowing advertisements, it is difficult for ads to reach its consumers. Hence studies have been conducted to measure the level of attention and interest of the ads' viewers, since to make the consumers concentrate their attention and evoke their interest are considered to be the most important aspects of advertisement. To produce the brand magazine targeting the new generation, new generational concepts have been defined; and ways of increasing their attention in accordance with their characteristics and sensitivity have been examined. After the overall examination of the continuously changing magazine advertisement environment, brand-magazines issued by the nation's fashion brand have been investigated. Among brand-magazines, a research has been made to develop a unique type of advertisement for ENC brand-magazine by choosing ENC as a case study, a brand popular to the new generation. Advertisement like ENC gives not only information about goods, but also entertainment to increase readers' attention. Since this type of ads must be separately made and inserted during binding, additional expenses besides manufacturing costs is needed, However, it is worthwhile to increase readers' attention, incite their curiosity make them remember and finally purchase the advertised goods, vis-a-vis their memories of the advertisement differentiated from other brands within the complex advertisements environment.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 특징 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 커뮤니케이션으로서의 광고 = 4 B. 주의(attention)와 흥미(interest) = 7 1. 주의 = 7 2. 흥미 = 12 3. 주의 증대와 흥미 유발을 위한 방법 = 14 4. 주의와 흥미를 주는 디자인 사례들 = 17 C. 신세대 소비자 = 26 1. 잡지 광고 환경의 변화 = 26 2. 신세대의 정의와 특성 = 29 3. 신세대 대상 광고 = 32 4. 신세대의 주의와 흥미를 증대시키는 광고 = 33 5. 브랜드 잡지 = 36 Ⅲ. 작품제작 및 분석 = 40 A. 표현의 형식 = 40 B. 작품의 분석 = 44 Ⅳ. 결론 = 61 참고문헌 = 63 ABSTRACT = 65-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4061391 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject주의증대-
dc.subject흥미유발-
dc.subject광고-
dc.subject시각표현개발-
dc.subject패션광고-
dc.title주의증대와 흥미유발을 위한 광고의 시각표현개발에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle패션광고를 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on the Development of Visual Expressions of Advertising for Attracting Attention and Increasing Interest-
dc.format.pageix, 68p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과&nbsp-
dc.identifier.major광고디자인전공-
dc.date.awarded1995. 8-
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