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Pigment 인화법중 gum bichromate process를 이용한 사진의 회화주의적 표현방법에 관한연구

Title
Pigment 인화법중 gum bichromate process를 이용한 사진의 회화주의적 표현방법에 관한연구
Other Titles
Study on the Expressional Ways for Pictorial Photograph Through The Gum Bichromate Process of the Pigment Printing Technique
Authors
주정선
Issue Date
1995
Department/Major
디자인대학원 상업사진전공
Keywords
Pigment 인화법gum bichromate process사진회화주의표현방법
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
The invention of photograph in the early years of 19C has brought out great changes in the world of vision. Since the invention of photographical image because the visual form of both images is very similar. Accordingly, the reciprocal influence between the painting and photograph had been incessantly discussed since the photograph appeared. · Discussions on such matter became active in the movement of Pictorialism of the 1890s. Pictorialists made image of a pictorial photograph or painting-1ike photograph. And thus they began to renovate the existing relations between the painting and photograph. The aesthetics of Pictorialism lied in the elevation of the status of photograph toward equality or more than that by making the painting as their model but avoiding mere imitation. That is, they regarded the photograph as one genre of pure art. Robert Demachy and Constant of France Were pictorialist and they made pictorial images of photograph using the Gum Bichromate Process, one of the pigment printing techniques. In this level of artistic aim, I have tried to get certain pictorial images that unlike general camera images create potential sesitivity upon the personal and emotional parts of man, and this has been done with the photographs of one dancer and his young; pupils. But apart from the soft monochromatic images of a woman or a girl that Robert Demachy shows, I have mixed many colors with bichromic acid to atain images through the overlap effects of different colors.;19C전반에 일어난 사진의 발명은 시각세계에 매우 큰 변화를 일으켰다. 사진이 발명된 이후 사진과 가장 유사한 시각 형식인 회화의 Image는 사진이 보여주는 사실적 Image에 가장 큰 충격을 받았다. 따라서 사진의 출현 이후 회화와 사진의 상호영향에 대한 논의는 계속 되어져 왔다. 이러한 논의는 1890년대 "영상파(Pictorialism)"란 운동을 통해 활발히 나타난다. 영상파는 '회화주의적인 사진', '그림같은 사진' Image를 만들어 낸다. 이런 영상파는 회화와 사진의 기존 관계를 쇄신시켜 나갔다. 영상파의 미학은 보다 우월한 회화를 모범으로 삼아서 그것을 충실히 모방하려하는 것이 아니라 그와 동등한 수준, 그보다 나은 것으로 격상시키고자 함이었다. 즉, 사진을 순수 예술의 하나로 여긴다는 것이다. 프랑스의 작가 로베르 드마쉬 (Robert Demachy)와 콩스탕 퓌요(Constant Puyo)는 영상파의 일원으로서 Pigment Print중의 하나인 중크롬산 고무 인화법(Gum Bi-chromate Process)을 사용하여 회화주의적인 사진 Image들을 만들어 냈었다. 본인은 이러한 예술적인 목적의 차원에서 잠재적인 감수성을 일으키는 개인적, 인간의 감성적인 부분을 한 무용수와 무용을 익히고 있는 어린 무용수들을 통해서 회화주의적 사진 Image를 얻고자 한다. 그리고 Robert Demachy가 보여주었던 단색의 부드러운 여인이나 소녀상과는 달리 다색을 이용하여 중크롬산과 섞이어 변화된 색과 서로 다른 색의 중첩효과로 얻어지는 Image를 나타내고자 한다.
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디자인대학원 > 사진과편집전공 > Theses_Master
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