View : 639 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author유재형-
dc.creator유재형-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:28Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:28Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021741-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173477-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021741-
dc.description.abstract종합적이고 포괄적인 음악의 세계를 집약하고 있는 피아노에 의한 교육은 개념교육을 근본으로 하고 있어 부분적 사실이나 지식보다는 음악의 기본 개념을 가르친다고 볼 수 있으며, 한 인간의 전인적 인격형성에 조화와 균형의 바탕을 마련해 준다는데 그 의의가 있다. 본 논문은 현대에 발전하는 피아노 교수법에 발맞추어 현재 선진국에서 실시되어 많은 성과를 거두 고 있는 그룹 피아노 교수이론과 초기 학습 내용에 관하여 살펴봄으로서 우리도 새로운 피아노 교수법을 인식하고, 보다 폭넓은 대상에게 좀더 질적인 피아노 교육을 할 수 있는 방안을 모색하고자 하는데 연구의 목적이 있다. 연구방법은 국내외의 여러 관계문헌 자료 및 피아노 전문잡지를 통한 문헌연구 방법에 의하였으며 본 논문에서 연구하고자 하는 내용은, 첫째, 피아노 교육의 새로운 의의와 그룹 피아노 교수법에 대한 정확한 개념을 정의하며 그 특성에 관하여 알아본다. 그룹 피아노 교수법의 기초가 되는 원리를 바탕으로 그룹과 개인 피아노 교수법의 조화도 함께 살펴본다. 둘째, 그룹 피아노 교수법의 일반적 목표와 특수한 목표를 알아본다. 셋째, 그룹 피아노 교수법에 있어서 그룹의 편성과 레슨계획의 실제적인 방향을 살펴본다. 넷째, 그룹 피아노 지도를 통한 음악의 기초능력 개발과 포괄적인 음악성 개발을 위한 학습지도 방법을 구체적으로 제시한다. 이상의 연구결과 얻어진 결론은 다음과 같다. 그룹 피아노 교수법은 첫째, 학생들의 신체적·정신적 성장과 학습 수준에 맞도록 교수목표가 짜여져야 한다. 둘째, 적절한 규모의 동질적인 그룹의 편성과 교사의 세심하고 철저한 레슨계획이 필요하다. 셋째, 학습내용이 개념교육을 중심으로 포괄적인 음악성 개발을 위한 기초적인 것에서부터 모든 영역이 서로 연관되어가며 학습의 단계를 점차로 강화시켜 나간다. 올바른 피아노 교육은 반복적인 기술습득 훈련이 아닌 예술로서의 음악성을 성장시키는, 음악자체를 즐기고 생활화 할 수 있는 기회를 마련해 주어야 하며, 보다 더욱 이상적인 것은 그룹 지도와 개인 지도가 적절하게 융합되는 방법이다. 그러므로 보다 효과적인 교육을 위해서는 우리의 음악교육 현장에서도 전통적인 교수법을 모방하고 새로운 교수법과 우리의 교재를 개발하여 우리 실정에 맞는 지도방법을 시도해야 할 것이다.;Piano instructions, concentrated by comprehensive music word, is a beginning of all music lessons giving rather an understanding of conceptual ideas than partial facts or knowledges. Having this nature, it is a foundation to build up one's whole personality for harmony and balance. The purpose of this study is to recognize a new piano instruction by viewing closely about the Group Piano Instruction which has been proved to be so effective since instruction has been practiced in developed country considerably for a long time, and to group for any good measure so that any people so interested in learning how well to play can have piano lessons. Various literatures and the articles from the professional periodicals were reviewed as resources for this study. The contents of the study are; First, to study on the new significance of piano education and to define a precise concept, on group piano instruction and its characteristics or features. To view the harmony of private and group instruction as compared. Second, to look in the general and special objectives of group piano instruction. Third, to look in practical measures such as the structure of the group, the schemes of lessons, etc...... Fourth, to concretely suggest some guiding lines on learning to develop the fundamental ability of music and comprehensive musicianship through group piano instruction. Conclusions from the study are as follows: First, learning objective should be planned on fitting to learning level and physical and mental growth of students. Second, it needs an organization of peer group in appropriate size and the most perfect lesson plan of teacher. Third, concentrating on the conceptual idea learning content should be reinforced gradually at learning stage connecting with each from elementary for the development of comprehensive musicianship. Desirable piano lessons is to give on opportunity to enjoy music and grow up musicianship as on art rather than repeating drill. And the most ideal way of learning piano is to combine the group instruction and the private lesson together. Therefore, in order to obtain more effective piano instruction should be tried that, breaking from the of traditionally instructional method even on the site of musical education, new instructional methods and musically guiding methods fitting to our environments are developed and practiced.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅲ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 방법 및 대상 = 4 Ⅱ. 그룹 피아노 교수법의 이론적 배경 = 5 A. 피아노 교육의 새로운 의의 = 5 B. 개념 정의 = 8 C. 특성 = 9 D. 그룹 피아노 교수법과 개인 피아노 교수법의 조화 = 12 Ⅲ. 그룹 피아노 교수법의 실제 = 17 A. 그룹 피아노 교수법의 일반적 목표와 특수한 목표 = 17 B. 그룹의 편성과 레슨 계획 = 19 C. 그룹 미아노 학습을 통한 음악의 기초능력 개발 = 24 D. 그룹 피아노 학습을 통한 포괄적 음악성 계발 = 36 Ⅴ. 결론 및 제언 = 44 A. 결론 = 44 B. 제언 = 46 참고문헌 = 47 ABSTRACT = 51-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2123624 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject그룹피아노-
dc.subject교수이론-
dc.subject학습내용-
dc.subject음악교육-
dc.title그룹피아노 교수이론과 초기 학습 내용에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) study on the theory and the content of group piano instruction-
dc.format.pageiv, 53p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded1996. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE