View : 656 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이지영-
dc.creator이지영-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:25Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:25Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000020498-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173450-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000020498-
dc.description.abstractAs the information-oriented society has come, our society needs the change of contents and methods in education. Open education, self-centered education, web-based education, constructive education, and multimedia education is widely used with this educational change. Also, the 7th curriculum shows the change of paradigm in the field of education which starts from instruction-centered education to learning-centered education. WBI, which means Wed based Instruction became popular as it is based on the information-communication infra and the change of education paradigm. WBI allows learners to search and construct information by themselves which finally supports constructive education. Also, learners can find out contents as they wish. Furthermore, they can create new kinds of knowledge and share them with other students. To apply these concepts effectively, we need to suggest many kinds of information and the way of learning using education- information system to learners. Also, we have to look for the ways to collect and distribute these concepts as well. In this thesis, I’d like to embody RSS system and education- information system based on Web 2.0. When information and ways of learning are suggested to various groups of learners, they can search information with this RSS Reader. In other words, When RSS channels are registered, learners can trace contents easily with their computers. With these reasons, learners can expand their educational interests and improve instruction-learning effectiveness. Moreover, they can make use of it to widen their communication field.;정보화 사회의 도래는 교육의 내용과 방법의 변화를 필연적으로 요구한다. 이러한 변화에 부응할 수 있는 방법으로 열린 교육, 자기 주도적 학습, 웹 기반 학습, 구성주의 교육, 멀티미디어 교육 등이 활용되고 있으며, 제7차 교육과정에서는 ‘교수(instruction)’ 중심의 교육에서 ‘학습(learning)’ 중심의 교육으로 패러다임의 전환을 이루고 있다. 특히, 탄탄한 정보통신 인프라와 교육 패러다임의 전환을 기반으로 한 웹 기반 학습(WBI : Web Based Instruction)은 그 교육적 활용 가치를 더 높이 평가받고 있다. 웹 기반 학습은 학습자가 스스로 정보를 찾아서 의미를 구성하는 것을 허용함으로써 기본적으로 구성주의 교육 방식을 지원한다. 또한 스스로 원하는 정보를 찾아낼 수 있으며, 나아가 찾아낸 정보를 재구성하여 새로운 지식을 창출해내고 공유할 수 있게 된다. 이와 같이 WBI를 학교 현장에 맞게 적용하여 정보의 공유 및 학습효과를 극대화하기 위해서 이를 수집․배급하는 역할을 해낼 수 있는 시스템이 절실히 필요하다. 본 논문에서는 교육 현장에서 효율적으로 활용할 수 있는 Web 2.0 기반의 RSS 시스템 및 교육정보시스템을 구현하고자 한다. 교육정보시스템에서 다양한 그룹의 사용자들에게 각종 정보와 학습의 방향을 제시하면 사용자들은 RSS Reader를 이용하여 정보를 쉽게 열람할 수 있다. 즉, RSS Reader에 해당 RSS 채널을 등록만 하면 학습자들의 컴퓨터에 쉽고 빠르게 원하는 컨텐츠가 배달된다. 그러므로 교육 현장에서 이와 같은 시스템은 개인별 관심 분야의 확대, 교수-학습의 효율성 증진, 의사소통의 장 확대 등의 다양한 장점을 가지고 효과적으로 활용할 수 있게 될 것이다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 x Ⅰ. 서론 1 1.1 연구의 필요성 및 목적 1 1.2 연구 방법과 내용 3 Ⅱ. 이론적 배경 5 2.1 웹 기반 학습(WBI) 5 2.1.1 웹 기반 학습의 개념 5 2.1.2 웹 기반 학습의 특징 6 2.1.3 웹 기반 학습의 교육적 기능 7 2.2 Web 2.0 9 2.2.1 Web 2.0의 개념 9 2.2.2 Web 2.0의 특징 및 활용 12 2.3 RSS 16 2.3.1 RSS의 개념 16 2.3.2 RSS의 표준 및 발전과정 18 2.3.3 RSS의 장점 21 2.3.4 교육 분야에서의 RSS의 활용 23 2.4 RSS Reader 25 2.4.1 RSS Reader의 개념 25 2.4.2 RSS Reader의 조건 및 분류 25 2.4.3 OPML(Outline Processor Markup Language) 27 Ⅲ. WBI 교육정보시스템과 RSS Reader 설계 29 3.1 설계의 기본 방향 29 3.2 WBI 교육정보시스템과 RSS Reader의 상호 관계 31 3.3 WBI 교육정보시스템 구조 설계 32 3.3.1 교사 공간 33 3.3.2 학부모 공간 34 3.3.3 학생 공간 35 3.4 RSS Reader 구조 설계 36 Ⅳ. WBI 교육정보시스템과 RSS Reader 구현 38 4.1 시스템 구현 환경 38 4.2 WBI 교육정보시스템 구성 39 4.3 WBI 교육정보시스템 데이터베이스 설계 구현 40 4.3.1 회원 관리 테이블 43 4.3.2 공지사항 테이블 44 4.3.3 학습 자료실 테이블 45 4.3.4 Q&A 게시판 테이블 46 4.3.5 사진 갤러리 테이블 47 4.3.6 강의 테이블 48 4.3.7 교사 일일업무 테이블 49 4.4 WBI 교육정보시스템 화면 구현 50 4.4.1 회원 가입 및 로그인 51 4.4.2 업무 관리 53 4.4.3 사이버 교실 54 4.4.4 학습 게시판 55 4.4.5 RSS XML 파일 56 4.5 RSS Reader 개발 스펙 59 4.6 RSS Reader 시스템 구성 65 4.6.1 로그인 및 사용자 관리 기능 65 4.6.2 새 블로그 추가(RSS 추가) 기능 66 4.6.3 새 글 받기 기능 70 4.6.4 OPML 파일 가져오기 및 내보내기 기능 70 4.7 시스템의 평가 및 분석 73 Ⅴ. 결론 및 향후 과제 76 참고문헌 79 ABSTRACT 81-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2405438 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.titleWeb 2.0 RSS를 기반으로 한 WBI 교육정보시스템 설계 및 구현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedDesign and Implementation of WBI Educational Information System Based on the Web 2.0 RSS-
dc.creator.othernameLee, Ji-Young-
dc.format.pageⅹ, 82 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 컴퓨터교육전공-
dc.date.awarded2007. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE