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서울시 주민자치센터 음악 프로그램 분석

Title
서울시 주민자치센터 음악 프로그램 분석
Other Titles
An Analysis of the Music Programs Operated by Community Centers in Seoul
Authors
민세희
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 주민자치센터 음악 프로그램의 기능과 운영 현황을 살펴봄으로써 평생교육 시설로서의 주민자치센터에서 운영 중인 음악 프로그램에 대한 개선방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 외국의 주민자치센터 음악 프로그램의 사례에서 나타난 시사점을 기준으로 서울시 25개 자치구에서 운영하고 있는 523개 주민자치센터의 2006년도 상반기 프로그램 중 음악 프로그램 707개를 대상으로 기능, 내용, 장르, 대상별로 분석하였다. 이론적 배경에서는 주민자치센터의 개념과 역할 및 기능을 살펴봄으로써 평생교육 시설로서의 주민자치센터의 의미에 대해 알아보고, 주민자치센터를 활용한 음악교육의 필요성과 외국 주민자치센터에서의 음악 프로그램 사례를 통해 나타난 시사점을 살펴보았다. 실제적으로 2006년도 상반기 서울시 주민자치센터 음악 프로그램을 외국의 사례에서 나타난 시사점을 분석의 기준으로 하여 기능, 내용, 장르, 대상별로 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 주민자치센터에서 운영하고 있는 프로그램 중 음악 프로그램은 다른 프로그램에 비해 매우 적은 수가 개설되어 있었으며 대부분의 프로그램이 문화여가 기능에 편중되어 있었다. 둘째, 서울시 주민자치센터의 음악 프로그램은 모두 707개가 개설되어 있었으나 음악 프로그램의 종류는 노래교실, 국악교실, 사물․풍물교실, 장구교실, 기타 국악기 교실, 민요․판소리교실, 기타 국악 성악 교실, 서양 악기 교실, 서양 성악 교실, 기타 프로그램 등 10개로 한정되어 있었다. 주민자치센터의 음악 프로그램은 교육 목적과 내용이 유사한 프로그램이 그 명칭만 변경하여 중복 편성되어 있음을 알 수 있다. 셋째, 음악 프로그램 중 가장 많이 개설된 장르는 대중음악, 성악 장르이며 그 내용은 대부분이 노래교실이었다. 넷째, 음악 프로그램은 주민 전체를 대상으로 하는 프로그램이 가장 많았으며 그 다음으로 성인여성을 위한 프로그램이었고 주민과 성인여성을 대상으로 하는 프로그램 대부분이 노래교실이었다. 주민을 대상으로 하는 프로그램은 오전 9시부터 오후 6시까지의 시간에 가장 많이 개설되어 있었으며 저녁 시간대의 프로그램은 매우 적은 수가 개설되어 있었다. 주민 대상 프로그램이 실제로는 주민 전체를 대상으로 하기보다는 성인 여성 즉, 주부를 대상으로 한다고 할 수 있다. 분석 결과를 외국의 사례와 비교하여 음악 프로그램의 개선방안을 제시하였다. 서울시 주민자치센터의 음악 프로그램이 평생교육 프로그램으로서 음악교육을 담당하기 위해서는 먼저 그 기능이 명확히 확립되어야 하며 그에 따라 프로그램이 구성되어야 한다. 각 프로그램은 다양하고 차별화된 내용과 장르를 포함하여 참여자들의 음악적 경험을 넓힐 수 있어야 하며 다양한 대상을 위한 적합한 프로그램이 체계적으로 개설되어야 한다. 본 연구에서 제시된 주민자치센터 음악 프로그램의 개선방안이 평생교육 프로그램으로써 음악 프로그램의 개발에 도움이 되기를 바라며 음악 평생교육 시설로서 주민자치센터에 대한 연구가 활발히 이루어져 음악 프로그램의 발전과 성장으로 연계되기를 기대하는 바이다.;The purpose of this study was to review the functions and conditions of the music programs operated by community centers and thereupon, find the ways to improve and develop the music programs as life-long informal education programs. For this purpose, the researcher examined the suggestions of music programs in foreign community centers, focusing on 707 music programs being operated by 523 community centers in 25 districts of Seoul in the latter half of 2006. In particular, the researcher analyzed them in terms of functions, contents, genres and beneficiaries. As a theoretical background of this study, the researcher reviewed concept, roles and functions of community centers and examined their significance as life-long education facilities and thereupon, reviewed the needs for music education at the centers and suggestions of foreign cases. As a result of analyzing the data about "the music programs operated by community centers in Seoul" in terms of their functions, contents, genres and beneficiaries focusing on music programs operated in the latter half of 2006, the following conclusions could be drawn; First, the music programs accounted for a very lower ratio of the programs operated by community centers in Seoul, and the current music programs were cultural and recreational ones mostly. Second, as a consequence of analyzing contents and genres of the music programs, it was found that a total of 707 music programs were being operated by community centers in Seoul, but that their genres -singing class, traditional music class, Samulnori class, Jang-goo class, traditional musical instrument class, Pansori class, traditional song class, classic music instrument class, classic vocal music class, other music program were limited to 10. In addition, it was also found that those music programs were redundant in terms of goals and contents, although they had different names. Third, The vocal programs accounted for most of the music programs. In most cases, such vocal programs were being operated as singing class. Fourth, the majority of music programs were serving the citizens primarily, followed by adult women. Most of the programs serving the citizens were being operated between 9:00 a. m and 6:00 p. m, while only a few programs were open at night. Such programs may well invite not the general public but the adult women or housewives. As this result of analyzing compared the foreign cases, present the improvement program of music program. In order to be established as life-long informal music education facilities, community centers are required to operate more diversified and specialized music programs reflecting citizens' diverse needs and demands and thereby, allow citizens to have a wider scope of selection. In short, the centers are obliged to operate their music programs diversified and systemized for diverse time frames. Lastly, it is hoped that this study will conduce to promotion of the music programs at community centers and that it will be followed up by future studies focused on community centers and development of their music programs.
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