View : 57 Download: 0

구체적 조작물을 이용한 활동지향적 수학 수업에 관한 연구

Title
구체적 조작물을 이용한 활동지향적 수학 수업에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Activity-based teaching using manipulative materials in mathematics
Authors
김효정
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
구체적 조작물활동지향수학 수업
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
1995년부터 단계적으로 시행될 제6차 교육과정을 살펴보면, 다양한 교수·학습 방법과 평가가 필요함을 강조하고 있으나 구체적인 수업 방법이나 평가 방법을 제시하고 있지 못하다. 실제로 현재 우리 나라 수학 수업은 교사 주도의 설명식 수업으로, 학생들의 사고나 흥미를 고취시킬 수 있는 다양한 교수-학습 자료의 활용이 미흡하다고 생각된다. 이에 본 연구는 여러 가지 구체적 조작물과 그 활용법을 소개하고, 활동의 예를 보임으로써 교사들에게 수학 수업에 사용될 수 있는 다양한 자료와 아이디어를 제공하고자 하였다. 본 연구는 다음과 같은 구체적 조작물에 대하여 그 활용법 및 활동을 제시하였다. 1. 십진블럭 (base-10 blocks) 2. 퀴즈네르 막대 (Cuisenaire-rods) 3. 속성블럭 (attribute blocks) 4. 탠그램 (tangram) 5. 패턴 블럭 (pattern blocks) 6. 기하판 (geoboard) 7. 양면 카운터 (two-color counter) 8. 쌓기나무 (cubes) 9. 미라 (mira) 10. 대수 타일 (algebraic tiles) 11. 분수 지도와 관련된 구체적 조작물 12. 펜토미노 (pentominoes) 13. 각종 주사위 14. 모자이크 세공 (tessellation) 도구 15. 도미노 (dominoes) 16. 각종 모형 및 모형 만들기 부품 17. 스피너 (spinners) 18. 각종 카운터 (counter) 19. 렉타일 (Rectiles) 구체적 조작물은 활동지향적 수업에 효과적으로 사용될 수 있으며, 이를 위해서는 구체적 조작물에 대한 교사의 올바른 인식이 선행되어야 한다. 실제 수업을 통해 구체적 조작물 사용의 효과를 검증하는 연구가 필요하며, 다양한 자료가 구비된 수학 실험실이 설치되어야 함을 제안하는 바이다.;The sixth educational curriculum, which will be put into operation in 1995, emphasizes on the necessity of using various teaching aids and evaluations. But it is not showing the concrete method in instruction and evaluations. In fact, The present Mathematics instruction is mostly made up of teacher's explanations, and includes little materials which otherwise can stimulate student's mathematical thinking and interest. Therefore this article shows various manipulative materials and their usage, in order to offer mathematics teachers the idea of using materials for active mathematical instruction. This article manages the following materials ; 1. base-10 blocks 2. Cuisenaire-rods 3. attribute blocks 4. tangram 5. pattern blocks 6. geoboards 7. two-color counter 8. cubes 9. mira 10. algebraic tiles 11. fraction tiles and fraction stax 12. pentominoes 13. dies 14. tessellation materials 15. dominoes 16. Polydron and D-stix 17. spinners 18. counters 19. Rectiles Manipulative materials can be ued effectively in activity-based instruction. For this, the teachers must understand meaning of using manipulative materials before using them. Further Study on effectiveness of using manipulative materials in actual instruction is needed.. And we need to set up mathematical laboratories equip& with the various materials.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE