View : 627 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이지연-
dc.creator이지연-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:21Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:21Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000020129-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173411-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000020129-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate the effects of activity-based embedded intervention applied naturalistic intervention on the utterance of functional communication targets in inclusive setting. In the present study, Two functional communication targets were identified from each children's IEP and taught during ongoing classroom activities. Naturalistic intervention was embedded in classroom activities and routines to teach communication targets to children with disabilities. A multiple-probe across subjects design assessed the effects of the intervention. This study conducted baseline, intervention, generalizations and maintenance. During baseline period, the communication activities of 20-minutes in the morning playtime session were observed. In processing the intervention, activity-based embedded intervention was implemented five times a week in the context of ongoing activities and routines in inclusive classroom. Before each intervention, data were collected in observation using event recording method for 20 minutes in the morning playtime according to the definition of functional communication targets. After the interventions, data for generalization were collected from children's home. Four weeks after the interventions was completed, maintenance effects were evaluated in the same setting as the baseline condition. All of the collected materials were analyzed by utterance frequency of functional communication targets. The results obtains from the present study are as follows: First, the activity-based embedded intervention applied naturalistic interv ention increased the utterance frequency of functional communication targets of children with disabilities. Second, the utterance frequency of functional communication targets increased during intervention was generalized in children's home. Third, the utterance frequency of functional communication targets increased during intervention was maintained after stopping the intervention. These results showed that the activity-based embedded intervention applied naturalistic intervention was effective in increasing communication functions developments of children with disabilities in inclusive classroom. These findings suggest that the ingredients in successful application of systematic instructional procedures in inclusive classroom may be related to how teachers are at recognizing and organizing instructional trials for the children with special needs. The effectiveness of the naturalistic intervention and the applications of activity-based embedded intervention to ongoing routines in inclusive classroom are also discussed.;본 연구는 자연적 중재를 이용한 활동-중심 삽입교수가 통합된 장애 유아의 기능적 의사소통 발화에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는지 또 그 효과가 일반화, 유지 될 수 있는지 살펴보았다. 본 연구에서는 통합 어린이집에 다니는 세 명의 장애 유아를 실험 대상자로 선정하였다. 대상 유아마다 기능적인 의사소통 목표를 두 가지씩 선정한 후 대상자간 중다 간헐 기초선 설계를 사용하여 기초선, 중재, 일반화, 유지 검사 순으로 진행하였다. 어린이집의 전체 일과/활동 중에 유아 목표마다 5회의 학습 기회를 제공하여 자연적 중재 절차에 따라 교수를 실시하였다. 자연적 중재를 이용한 활동-중심 삽입교수가 기능적 의사소통 발화에 미치는 영향을 알아보기 위해 자유선택 활동 시간 20분 동안 놀이 상황에서의 유아의 기능적 의사소통 발화 빈도를 수집하였다. 중재 종료 후 가정에서 일반화를 실시하였고, 중재 종료 4주 후에 유지 검사를 실시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 기초선 구간에서 세 명의 대상 유아의 기능적 의사소통 발화 빈도가 거의 나타나지 않았으나, 자연적 중재를 이용한 활동-중심 삽입교수 중재가 시작된 후 증가하였다. 둘째, 자연적 중재를 이용한 활동-중심 삽입교수를 통해 증가된 기능적 의사소통 발화 빈도는 세 명의 대상 유아 모두에게 일반화되었음을 알 수 있었다. 셋째, 자연적 중재를 이용한 활동-중심 삽입교수를 통해 증가된 기능적 의사소통 발화 빈도는 일정 시간이 지난 뒤에도 유지되었다. 이와 같은 연구 결과를 종합하여 볼 때, 자연적 중재를 이용한 활동-중심 삽입교수가 통합된 장애 유아의 기능적 의사소통 발화 빈도를 증가, 일반화, 유지시키는데 효과적임을 알 수 있었다. 본 연구는 이전의 일정 특정 시간에만 이루어졌던 의사소통 중재와는 달리 어린이집의 하루 전체 일과를 이용하여 자연적 중재를 실시하였고, 통합 환경에서 특별한 장소이동이나 도구 없이도 교사가 효과적으로 사용할 수 있는 활동-중심 삽입교수를 실시하였다는데 그 의의가 있다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 ⅶ I. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구문제 5 C. 용어 정의 5 II. 이론적 배경 7 A. 장애 유아의 언어 및 의사소통 7 1. 장애 유아 언어 및 의사소통의 중요성 7 2. 장애 유아의 의사소통 기능 및 특성 8 3. 통합 환경에서의 언어 및 의사소통 중재 전략 11 B. 자연적 중재 14 1. 자연적 중재의 개념 및 특성 14 2. 자연적 중재를 이용한 활동-중심 중재 15 3. 자연적 중재를 이용한 선행연구 고찰 16 C. 활동-중심 삽입교수 20 1. 삽입 학습 기회 도입의 배경 20 2. 활동-중심 삽입교수의 개념 25 3. 활동-중심 삽입 교수의 실행 구성 요소 및 단계 28 4. 삽입 학습 기회를 적용한 선행 연구들 35 III. 연구 방법 40 A. 연구 대상 40 B. 실험기간 42 C. 실험환경 43 D. 실험설계 및 실험조건 45 E. 관찰 및 측정 51 F. 관찰자간 신뢰도 54 IV. 연구 결과 55 A. 자연적 중재를 이용한 활동-중심 삽입교수에 의한 기능적 의사소통 발화 빈도에 미치는 영향 55 B. 자연적 중재를 이용한 활동-중심 삽입교수가 유아의 증가된 기능적 의사소통 발화의 일반화에 미치는 영향 58 C. 자연적 중재를 이용한 활동-중심 삽입교수가 증가된 기능적 의사소통 발화의 유지에 미치는 영향 58 V. 논의 및 제언 60 A. 논의 60 B. 제한점 70 C. 제언 70 참고문헌 73 부록 89 ABSTRACT 102-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1047119 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title자연적 중재를 이용한 활동-중심 삽입교수가 통합된 장애 유아의 기능적 의사소통 발화에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Effects of Activity-Based Embedded Intervention Applied Naturalistic Intervention on the Functional Communication Utterance of the Children with Disabilities-
dc.creator.othernameLee, Ji Yeon-
dc.format.pageviii, 103 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 특수교육학과-
dc.date.awarded2007. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE