View : 19 Download: 0

시장 차별화를 위한 여성용 휴대폰 디자인에 관한 연구

Title
시장 차별화를 위한 여성용 휴대폰 디자인에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE DEVELOPMENT OF PORTABLE PHONE DESIGN FOR WOMEN
Authors
박정미
Issue Date
1994
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과제품디자인전공
Keywords
시장차별화여성용휴대폰디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날, 정보통신 산업 부문은 무한한 가능성이 있는 새로운 사회 간접 자본으로 인식되면서 고도화 되어 가고 있다. 현대는 정보 통신 산업이 사회 변화를 주도하는 사회 기반 구조로써 정보 통신망을 제증하여 네트워크(Net Work) 사회를 형성하고 있으며, 산업 전반의 기술 발전을 선도하고 산업의 부가가치화, 효율화를 실현하며 국가 경제 발전의 초석을 이루고 있다. 이러한 배경과 함께 정보 통신 산업에서 분야별로는 통신기기 산업 중, 휴대폰시장은 성장 속도가 매우 빨라서 2000년대 이후에는 통신기기, 단말기 산업 중 가장 규모나 큰 시장으로 부상할 전망이다. 휴대폰은, 실생활에서 시간과 공간의 초월을 가능하게 해주는 유일한 도구로써, 위성 통신 시스템의 개발, 디지털 상용화 등의 기술혁신과 함께 대중화를 눈앞에 두고 있다. 휴대폰의 대중화를 위해서는 보다 다양한 사용자층의 분석과 제품의 개발이 진행되어야 할 것이다. 이에, 본 연구는 현재 유통되고 있는 휴대폰이 비지니스에 국한한 남성 위주의 디자인이 대부분이라는 것을 감안, 이에 관한 여러 가지 요소를 분석, 그 문제점은 추출해 내고, 여성에게 적합한 형태 구조와 이미지의 새로운 휴대폰의 방향과 시안을 제시하는데 그 목적을 둔다. 이를 위한 진행 과정을 요약하면 다음과 같다. 1장에서는 본 연구의 목적과 연구 범위 및 방법을 서술하였다. 2장에서는 휴대폰에 대한 일반적 고찰로써 휴대폰의 개념과 구조 및 원리, 전망 등을 분석하여 휴대폰 디자인 방향을 제시하기 위한 기본 원리를 체계화하였다. 3장에서는, 제품 카다로그와 관련 통계 자료, 실무 경험 등을 근거로 현행 휴대폰의 형태와 사용자 형태를 분석, 조사하여 현 휴대폰의 문제점과 방향, 사용자에게 맞는 디자인을 제시하기 위한 기초를 마련하였다. 4장에서는 여성의 사회 활동의 확대 배경, 라이프 스타일, 휴대폰 사용자 실태등을 통해 여성용 휴대폰의 시장 차별화에 대한 당위성을 점검하고, 현황을 분석하였다. 5장에서는 앞장에서 조사, 분석한 내용과 인간 공학적 색채 분석을 토대로, 여성의 신체에 적합하고 휴대가 편리한 여성의 이미지와 취향에 맞는 디자인 컨셉트를 추출해 내고 이에 대한 디자인 시안을 제시하였다.;Today, Date Communication Iudustaral is considered as the social overhead capital which has infinite potentiality. In modern society Date Communication Iudustaral is established as the social foundational structure leading social change, provides our society with communications net, and organizes network society. Also it leads the technical development in whole industry, makes industry high value-added and efficient and accomplishes the foundation of economic development. With these backgrounds in Date Communication Iudustaral Date Communication Iudustaral, especially in Date Communication Iudustaral, the handy phone grows so rapidly that is anticipated that it is the largest market in Communication Iudustaral since 2000s. The handy phone, the serviceable appliance, which enables to transcend time and space, is expected to be popularization with the development of space mailman system, and common use of dizital. For the popularization of handy phone it is demanded to analyze various target and to develop diverse products. Therefore this thesis aims at suggesting some directions and tentative plan for better handy phone which are fit for woman in formal structure and image, taking into account most of current handy phone designs are male-centered ones limited by business laws, and removing those problems. The sermonized contents included in the study are as follows. In Chapter 1, the purpose, scope, and method of the present study are described. In Chapter 2, asforthe general investigation to handy hone, the fundamental principles in order to present the new direction of handyphone design is systematized, in the respect of the nation, structure, principle and prospect. In Chapter 3, based on the product catalogue, statistical data related to the handyphone, business experiences, the form of current handyphone and the behavior of users are analyzed. And In order to present the problems and directions of current handyphone, new design suitable for user, the fundamental researches are inspected. In Chapter 4, in order to present the necessity of handyphone for woman and differentiate them, the background of extension of woman's social activity, the necessity of use of handyphone are inspected. In Chapter 5, based on the content of previous chapters and analysis, the design concept which are fit for woman frame and handy to carrying, and proper for woman image have been reviewed, and the outline for these subjects is presented.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 제품디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE