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오브제(Object)표현을 응용한 복식디자인 연구

Title
오브제(Object)표현을 응용한 복식디자인 연구
Other Titles
(A) Study on the Fashion Design Applying Expression of Object : with Focuss on the Works of Marc Chagall
Authors
이정희
Issue Date
1994
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과의상디자인전공
Keywords
오브제(Object)표현응용복식디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 복식은 한 시대 예술의 구성인자를 표출하고 지각되는 경험적인 매체이며 다양한 표현방법과 계획된 주제의 개념이 복식에 표현되고 이를 위한 다양한 소재의 개발과 모색이 요구되어 지고 있다. 이러한 사회적인 요구는 복식이 도덕적, 종교적 관념이나 사상, 예술사조 등에 영향을 받고 있으며 이를 토대로 복식디자인의 전개와 새로운 양식을 탐구·시도하는데 큰 역할을 하고 있다. 미술과 의상은 역사 이래로 그 맥락을 같이하고 있으며 사회를 반영하고, 인간의 미의식과 내면세계를 표현한다는 공통점이 있다. 이러한 일면에서 고대로부터 오브제라 명칭 되지는 않았지만 그 실제가 존재했던 오브제는 입체파 이후 급속도로 발전하여 현대에 이르기까지 여러 전개과정을 거치면서 발달되어 왔는데 본 연구에서는 예술사조와 병행하여 전개된 오브제 미술의 개념을 복식에 도입하여 새로운 인식과 가치를 두고자하며 복식디자인 연구의 새로운 미적 표현영역의 가능성을 제시하고자 하는데 그 의의와 목적이 있다. 오브제의 모티브는 19세기와 20세기 전반을 통해 서정적인 대상에 의한 모험적인 시도를 한 마르크 샤갈의 작품에서 선택하여 부조적인 장식 모티브를 표현함에 있어서 기본 바탕이 되는 가죽소재와 조화 있게 구성 배치하고 가죽 특성에 부합되는 제작방법을 연구하였다. 본 연구의 내용은 오브제의 개념과 미술사조별로 오브제 미술을 고찰하고 오브제로 제시되어지는 형태별로 입체감의 표현정도에 따라 분류분석했으며 입체적인 오브제를 응용한 복식디자인을 사례별로 살펴보았다. 또한 오브제 도입을 위한 모티브는 마르크 샤갈 작품을 중심으로 전개함에 따라 샤갈회화의 조형적 특징을 고찰하였다. 이러한 이론적 고찰을 근거로 가죽소재를 이용하여 총 8작품을 제작하였으며 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 샤갈 회화의 조형적인 특성인 환상적인 색채와 구성을 복식에 도입함으로써 의상에 활기를 줄 수 있으며 예술과 의상의 조화에 한 기틀이 될 수 있었다. 둘째, 샤갈 회화의 오브제들이 갖는 배치와 구도에서 벗어나 본 연구자의 의도대로 재구성함으로써 더욱 풍부한 디자인의 전개와 더불어 의상을 또 하나의 움직이는 캔버스로 인식하는 조형예술로 이해하게 되었다. 셋째, 오브제들의 배치로 새로운 여밈선을 디자인하여 자유로운 감각에 기초하는 창의적인 발상을 전개할 수 있었다. 넷째, 가죽소재의 특성을 인식하고 여기에 적절한 염색과 퀼팅기법을 시도하여 종래의 가죽의상이 가지는 획일적 표현양식에서 탈피한 새로운 조형 기법을 시도할 수 있었다. 다섯째, 가죽소재가 갖는 독특한 광택의 재질적 특성과 염색에 의한 색감을 활용하고 부조적이거나 입체적인 오브제가 갖는 빛에 의한 음영효과를 시도함으로써, 복식을 삼차원의 시각 공간으로 적극 확대할 수 있었다. 소재가 갖는 고유한 광택과 감촉 등의 자연스러움과 내구성과 보온성이 좋은 가죽의 특성을 살려 본 연구 작품에서 시도한 표현기법을 더욱 개발 연구해 나감으로써 부가가치가 높은 예술미가 돋보이는 상품을 개발할 수 있을 것이다.;The fashion of modern times is an empirical medium for the expression of the artistic essence of era, demanding the creation of various materials through which a variety of expressive methods and constructed ideas may be fused into fashion. Such social demand signifies that fashion is affected by morals, religious concepts and ideas, and finally artistic philosophies, furthering the analysis of fashion and motivating attempts to create new designs. Art and fashion have been closely linked, sharing similar contexts in history. They reflect the society we dwell in and express the inner soul and aesthetic consciousness of the human mind. In this respect, the object of ancient times, although the conceptualization of which was not clear, has been undergoing rapid development since Cubism, experiencing various stages of metamorphosis. In this study, the object concept parallel to the artistic movements shall be introduced into fashion motivating new ideas and values. The study purports to present the potential for artistic expression in fashion design and evaluating its importance. The objet motif was chosen from the adventurous depictions of emotive objects, of the 19th and 20th centuries, attempted by Marc Chagall. The decorative motifs were expressed on leather, placed in elegant balance with the characteristics of the material. The contents of this study deals with the introduction of the concept of the objet, the object art in artistic movements and categorization of the 3-dimensional expressions of form through the objects, finally analysing the object infused fashion design by category. In order to introduce the objects of Marc Chagall, his paintings and characteristics are also taken into consideration. Such theoretical study forms the basis for the creation of eight works of fashion design, realized in leather introducing artistic motifs from Chagall's paintings. Results of the study can be summarized as follows: First, by introducing the fantastic colors and structure of Chagall paintings into fashion design, one was able to realize a vitality in the clothing and a basis for the fusion of art and fashion. Second, by restructuring the objects of Chagall's works, the finished products emit a fuller design potential and fashion may now be conceptualized as a moving canvas on which art is realized. Third, the designing of seams which conform to the placement of the objects are creative and free. Fourth, taking into account the characteristics of leather, it was possible to devise new methods of tinting and quilting the material, escaping the monotonous trap of leather wear today. Fifth, by utilizing the distinctive tint of leather and the material's surface, it was possible to realize flamboyant hues and 3-dimensional objects, creating on the leather surface a visual space. By maintaining the distinctive qualities of leather, such as color, tint and surface texture and emphasizing the practical aspects of leather such as its heat retaining qualities and durability, products introducing the expressive methods in this study can result in the creation of artistic leather fashion of high value.
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