View : 786 Download: 0

코다이 음악교육 방법이 국민학교 합창단의 초견능력 향상에 미친영향에 관한연구

Title
코다이 음악교육 방법이 국민학교 합창단의 초견능력 향상에 미친영향에 관한연구
Other Titles
(A) Study on the Effects of the Koda'ly Method of Musical Instruction on Improving the Sight-Reading Ability of Elementary School Students
Authors
방은영
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
코다이음악교육국민학교합창단초견능력향상
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study presents the results of the Koda´ly Method of musical instruction on improving the sight-reading ability of elementary school students. The study was carried out by testing for sight-reading ability. The study further purports to emphasize the importance of the systematic teaching of sight-reading ability in the musical instruction of students at the elementary school level, and seeks to present an effective method of instruction. The major theme pursued in the study compares the students who undergo the Koda´ly Method of musical instruction and a group taught with traditional teaching methods, in order to identify whether or not the former group was able to improve their sight-reading ability. The subjects for this study were 60 fifth and sixth grade students participating in the school choir of Daejung Elementary School in Inchon city. They were further divided into 30 students each; one group was designated ad the control group while the other was subjected to experiments. Primary testing consisted of sight-reading rhythm, melody and singing by solmization, in order to determine their sight-reading ability, while the result of the tests was ensured through individual testing. Following the primary testing, the control group underwent musical training in the traditional style while the experimental group underwent the Koda´ly Method of instruction. Both groups were presented with the same piece and 10 sessions of musical instruction, the difference remaining in the teaching method. Following the training edution, the two groups were subjected to secondary testing of sight-reading ability. Identical to the primary testing, the secondary testing process involved a sight-reading ability test. In order to determine the significance of the difference, SPSS testing and T-test were applied by group and by variable. The results of the study are as follow. For the group which underwent the Koa´ly Method of teaching, the rhythmic sense, musical tone and singing by solmization greatly improved, with the result in the rythmic sence showing the most significant difference. Through this study, it can be said that the Koda´ly Method of teaching the choir at elementary school level is quite effective in improving sight-reading ability. In considering the result of the study, the importance of a systematic sight-reading instruction method the elementary level is quite evident. And the method of teaching should be accompanied by a capable instructor able to help the student to perform logical thinking skills during their sight-reading education. In the US and Europe, the Koda´ly Method is already being implemented with much success in the musical instruction area. One cannot stress enough the importance of implementing such a program in the education reality of Korea, so that the students will be able to enhance their sight-reading ability as part of their musical training. Also important is the application of the teaching method which will best suit the Korean educational frame and the desire of music instructors nation-wide in the search for a systematic and effective teaching method. It is the primary goal of this study to motivate music instructors to realize the importance and necessity of actualizing this teaching method.;본 연구는 초견능력을 알아보기 위한 테스트를 통하여 코다이의 음악교육 방법이 국민학교 합창단의 초견능력 향상에 미친 영향에 관하여 분석하여 본 실험연구이다. 이 연구를 통해 국민학교 합창교육의 체계적인 초견지도에 대한 중요성을 인식하고 효율적인 지도방법을 모색하는데 그 의의가 있다. 연구의 주된 내용은 국민학교 합창단원들이 초견지도를 받을 때 코다이 음악교육방법에 의해 체계적으로 마련된 자료와 지도방법으로 학습할 경우에 그렇게 하지않는 전통적인 방법으로 지도받은 합창단원들보다 초견능력이 향상될 것인가를 알아보는 것이다. 따라서 본 연구를 수행하기 위해 인천시의 대정국민학교 5,6학년 합창단원 60명을 대상으로하여 이들을 무작위로 각각 실험집단과 통제집단의 30명씩으로 나누고 리듬초견, 선율초견, 게명창으로 노래부르기를 중심으로 하여 초견능력을 알아보기 위한 1차 테스트를 실시하였고 평가방법은 평가의 신뢰도를 높이기 위해 개인별로 밀실에서 실시하였다. 그 후 코다이 음악교육방법으로 초견지도를 받는 실험집단과 전통적인 방법으로 지도를 받는 통제집단에게 학습의 내용이나 제재곡은 같게 하되 지도방법을 달리하여 각각 10회의 수업을 실시하였고, 그 후 1차때와 동일한 방법으로 초견테스트를 실시하였다. 집단별로 각 변인의 변화에 관한 평균차가 유의한가를 SPSS 프로그램의 T-TEST를 사용, 분석함으로서 다음과 같은 결론을 얻었다. 초견능력의 향상에 있어서 코다이 음악교육 방법으로 지도를 받은 실험집단의 리듬발달과 음정발달, 그리고 계명창으로 노래부르기의 발달이 전통적인 방법으로 지도받은 통제집단 보다 크게 향상되었으며, 특히 리듬발달부분의 효과가 가장 유의적으로 나타났다. 이상의 연구를 통해 코다이 음악교육 방법에 의한 초견지도가 국민학교 합창단의 초견능력 향상에 효과적인 좋은 결과를 가져온 것을 알 수 있었다. 위와같은 결과를 토대로 생각하여 볼 때, 초견능력 향상을 위해서는 반드시 초등교육에서부터 체계적이고 단계적인 초견지도가 실시되어야 하며, 초견지도시에 어린이들로 하여금 논리적 사고의 과정을 거치도록 하는 학습내용을 제공하려는 교사의 지도노력이 있어야 할 것이라고 생각한다. 코다이 음악교육방법은 이미 유럽과 미국을 중심으로 음악교육의 현장에서 효과적으로 적용되고 있다. 코다이 음악교육방법을 우리의 교육현실에 맞게 적용시켜 보고, 합창활동에 참여하는 어린이들이 올바른 초견을 위한 음악교육을 받을 때 거부감 없이 즐겁게 배워나갈 수 있도록 교사들의 자기 변화를 위한 노력과 더불어 체계적인 방법의 연구가 필요하리라 생각된다. 그러한 의미에서 본 논문이 초견지도의 중요성과 필요성을 인식하는 합창지도 교사들에게 하나의 자극점으로 작용되어지길 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE