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중국 제8차 음악과 교육과정에 따른 중학교 음악교과서 분석

Title
중국 제8차 음악과 교육과정에 따른 중학교 음악교과서 분석
Other Titles
An Analysis of the Junior-high School Music Textbooks in China Under the 8th Curriculum Revision
Authors
자오루이
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 2001년에 중국에서 개정된 제8차 음악과 교육과정에 따른 중학교 음악 교과서를 분석함으로써 중국 음악교육에 대한 이해를 돕고자 하고 중국의 음악과 교육과정 및 교과서의 개선에 참고자료로 활용될 수 있도록 하는데 목적이다. 이 연구의 이론적 기초를 마련하기 위하여 중국의 교과서 정책, 음악과 교육과정의 변천과 제8차 음악과 교육과정을 분석했다. 교과서의 내용은 교육과정에 제시된 감상, 표현, 창조, 음악 및 관련된 문화의 네 영역으로 나누었으며 분석한 결과와 그에 대한 개선점은 다음과 같다. 감상영역에서 현대 감상곡의 편중으로 바로크와 그 이전 시대의 음악작품은 전혀 취급되지 않았다. 관현악곡과 독창곡에 편중되었는데 여러 연주형태의 음악이 학년별로 일관성 있게 제시되는 것은 더욱 바람직하다. 외국 감상곡보다 중국 감상곡을 더 많이 수록된 것은 전통음악을 중요시하는 이념을 나타낸 것인데 학생이 다양한 음악문화를 체험할 수 있도록 중국곡과 외국곡이 좀더 고르게 수록되어야 한다. 가창영역에 있어서 가창 제재곡으로 외국곡보다 중국곡이 더 많이 수록되었는데 이는 자국의 음악문화를 강조하는 이념을 나타낸 것인데 세계 음악문화에 대한 이해력을 증진시키기 위해 학생들에게 더 다양한 가창곡을 제공하는 것이 바람직할 것이다. 제창에 치중되는 가창형태를 보완할 필요가 있으며 더 균형적인 박자와 조성 편성이 필요하다. 기악영역에 있어서는 중국악기보다 외국악기가 더 다양하게 사용되고 있는데 전통음악을 학습하기 위하여 학생들에게 다양한 중국악기를 다룰 기회를 제공해 주는 것이 필요하다. 이 외에 적은 수의 외국 기악곡의 비율을 높여 다양한 음악에 대한 이해를 넓히고 외국의 악곡을 연주할 수 있는 기회를 제공해 주기 위해 더욱 균형 있는 악곡의 구성이 필요하다. 종합적 예술표현영역에 연극, 무용, 미술 등 예술적 표현 수단으로 음악을 통합적으로 학습하도록 하는 내용들을 강조하였다. 창조영역에서는 다양한 음악 탐색과 즉흥창조 활동을 제시하였으나 화음과 형식에 의한 창작에 관한 내용이 다루어지지 않았다. 음악 및 관련된 문화 영역에 있어서 교과서는 음악 및 사회생활, 음악 및 다른 예술, 음악 및 예술 외의 다른 교과와의 통합을 중요시하여 교육과정에 제시한 바와 같이 다양한 활동을 제시하였다. 교과서의 외형체제와 내용체제를 조사한 결과 다음과 같은 몇 가지 특징이 나타났다는 것을 알 수 있었다. 첫째, 교과서의 구성은 대단원의 주제에 따라 ‘가창’, ‘기악’, ‘감상’과 ‘실천 및 창조’라는 소단원으로 다양한 음악활동을 통해 접근하고 있다. 교과서 뒷부분에서 ‘음악은 나의 좋은 친구’, ‘음악자학단지(音樂自學園地)’, ‘음악순간’, ‘음악 홈페이지’ 등 내용이 수록되어 학생이 자율적으로 학습할 수 있는 공간이 마련되었다. 둘째, 교과서는 교육과정에 따라 음악적 표현능력을 기르는 내용을 강조하고 있다. 또한 음악과 사회생활, 음악과 다른 예술, 음악과 예술 외에 다른 교과와의 관련성에 중점을 두어 음악교육의 영역을 넓혀 여러 영역의 종합으로 음악을 더 깊이 있게 이해할 수 있도록 한다. 셋째, 교과서는 다양한 사진과 그림으로 음악적 지식을 설명하고 있어서 음악을 이해하는데 도움을 주고 학생의 흥미를 유발시킨다.;The purpose of this study is to analyze the Junior-high school music textbooks published by People’s Music Publishing House in China under the 8th National Music Curriculum revision and thereupon, provide for some data useful to future development of music curriculum and textbooks thereof. For this purpose, Chinese textbook policies, changes of curriculum and the 8th National Curriculum were reviewed. Based on the textbook system analyzed, I examined the curriculum, focusing on such parts as appreciation, expression, creation and music-related culture. The major findings of this study are summarized as follows: First, in the area of appreciation, Baroque and pre-Baroque music was not covered at all. The performance types for the pieces of appreciation were biased with orchestras and solos, while Chinese music was listed more than the other foreign music. Second, in the singing area, the Chinese music accounted for most of the pieces, while the pieces unison prevailed. On the other hand, in the area of instrumental activities, Western instruments were introduced more than the Chinese, and rhythm instruments were more presented than melodic ones. In the area of comprehensive arts expression, an integrated learning method using music as means of expressing drama, dance and fine art was emphasized. Third, in the area of creation, diverse music explorations and impromptu creations were suggested, but the creations by means of harmonies and forms were not covered. Fourth, in order to expand the scope of music education to help students have a better understanding of music, emphasis is put on the relationships between music and social life, music and other genres of arts, and between music and non-arts subjects. The characteristics of Chinese music textbooks can be summarized as follows: First, the textbooks consist of such units as 'singing', 'instruments', 'appreciation' and 'practice and creation' together with diverse theme pieces and music activities. Each textbook ends up with 'Moment for Music', ‘Music is My Good Friend’ and ‘Music Homepage’ unit whereby students can learn about music for themselves. Second, each textbook emphasizes students' ability to express music according to the curriculum. In addition, emphasis is put on the relationships between music and social life, music and other genres of arts, and between music and non-arts subjects in order to expand the scope of music education to help students have a better understanding of music. Third, Chinese music textbooks explain about music and its concepts with diverse photos and pictures in order to help students understand music better and motivate them to learn about music.
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