View : 14 Download: 0

경기도 공립유치원 종일반 운영에 관한 교사의 인식

Title
경기도 공립유치원 종일반 운영에 관한 교사의 인식
Other Titles
Teachers' Perception of Operating All-day Programs at Public Kindergartens in Gyeonggi-do
Authors
윤경숙
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 시대적 흐름에 따라 교육과 보육을 통합하여 온종일(07:00~20:00) 실시하는 경기도 공립유치원의 종일반 시범 운영에 관한 교사의 인식을 알아봄으로써, 종일반 교육의 발전적인 방향을 모색하여 앞으로 더욱 확대될 종일반의 질적 향상을 위한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 공립유치원 종일반의 전반적인 운영에 관한 교사의 인식은 어떠한가? 2. 공립유치원 종일반의 교육 프로그램 및 교사 재교육에 관한 교사의 인식은 어떠한가? 3. 공립유치원 종일반의 영양, 건강, 안전에 관한 교사의 인식은 어떠한가? 4. 공립유치원 종일반의 시설ㆍ설비 및 재정에 관한 교사의 인식은 어떠한가? 5. 공립유치원 종일반의 부모참여에 관한 교사의 인식은 어떠한가? 6. 공립유치원 종일반의 문제점과 개선 방안에 관한 교사의 인식은 어떠한가? 본 연구는 2006년 3월부터 교육과 보육을 통합하여 온종일(07:00~20:00) 운영하고 있는 경기도 공립유치원 종일반의 전담교사 206명을 대상으로 설문조사를 하였으며, 총 127부를 최종 분석하였다. 종일반 운영에 대한 교사의 인식을 알아보기 위해 연구도구로 질문지를 사용하였으며, 질문지는 종일반 및 서울특별시에서 운영하는 에듀케어에 관련된 문헌 및 선행연구를 기초로 연구자가 수정⋅보완하여 작성하였다. 본 연구에 사용된 질문지는 총 7개 영역에 32문항으로 구성되었다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 통계 프로그램을 사용하여 연구문제에 따라 빈도와 백분율을 산출하였고, 5단계 평정척도 문항은 평균과 표준편차를 산출하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전반적인 운영에 대한 교사의 인식을 살펴보면, 교사들은 취업모의 자녀양육을 돕기 위해 종일반이 필요하다고 인식하는 경우가 가장 많았다. 종일반의 학급 편성은 독립된 종일반으로 편성되어야 한다고 생각하는 교사가 가장 많았으며, 연령별 집단은 동일연령으로 구성해야 한다는 의견이 가장 많았다. 한 학급의 적정 유아 수는 동일연령으로 구성될 경우 16~20명, 혼합연령으로 구성될 경우 10~15명이 적절하다고 인식하고 있었다. 종일반의 방학에 대해서는 학부모의 요구에 따라 융통적으로 운영해야 한다는 의견이 가장 많았고, 휴업일에 대해서는 운영하지 말아야 한다는 의견이 가장 많았다. 종일반 운영시간은 오전 8시 ~ 오후 6시까지가 가장 바람직하다고 인식하고 있었으며, 운영에 필요한 교직원으로는 보조교사라는 의견이 가장 많았다. 둘째, 교육 프로그램과 교사에 관한 인식을 살펴보면, 종일반의 교육내용은 반일반의 교육내용에 안전과 보호, 일상생활교육 등 필요한 내용을 보완하여 운영하여야 한다고 생각하였으며, 구체적인 교육활동으로는 자연체험활동, 요리활동, 조형활동, 과학활동 등의 순으로 선호하였다. 종일반 운영과 관련한 교사 재교육에 대해서는 대부분의 교사가 필요하다고 인식하였으며, 재교육의 내용으로는 종일반 특성을 반영한 교육계획 및 교육활동에 관한 내용을 가장 많이 꼽았다. 셋째, 영양, 건강, 안전에 관한 인식을 살펴보면, 점심과 오전⋅오후 간식을 제공해야 한다고 생각하는 교사가 가장 많았으며, 점심은 초등학교 급식을 이용하고, 간식은 유치원에서 조리하거나 간단한 것으로 구입하여 제공하는 것이 가장 바람직하다고 인식하였다. 낮잠 시간은 매일 일정한 시간을 정하되 개별 유아들의 요구에 따라 융통성 있게 운영하는 것이 가장 바람직하다고 하였다. 종일반 유아들의 건강과 안전을 위해 교사는 안전사고에 대비하여 유아 건강에 관한 기록과 부모 연락처를 확보하고 주치 병원을 지정하는 것이 가장 필요하다고 인식하고 있었다. 넷째, 종일반 운영을 위한 시설ㆍ설비에 관한 인식을 살펴보면, 종일반 전용 교실이 가장 중요한 시설ㆍ설비라고 인식하고 있었고, 그 다음으로는 냉⋅난방 시설, 대근육 운동 영역, 물ㆍ모래 영역, 조리 시설 등의 순이었다. 종일반의 재정은 보조교사나 조리원, 청소원 등의 교직원의 확보와 유치원 시설⋅설비의 보수 및 신축의 순으로 우선 투자되어야 한다고 생각하고 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 부모 참여에 관한 인식을 살펴보면, 부모 참여의 내용으로는 많은 교사가 개별 유아의 하루 일과에 대한 정보 교환이라고 생각하였으며, 그 형태로는 가정통신이나 쪽지편지가 가장 바람직하다고 인식하였다. 여섯째, 문제점과 개선방안에 관한 인식을 살펴보면, 전반적인 운영 면에서는 종일반 운영에 대한 구체적인 지침이 제공되지 않은 점과 독립학급으로 구성되지 못한 점을 비슷한 비율로 가장 많이 지적하였고, 방학 중 운영에 따른 문제점으로는 조리시설의 미비와 조리원 확보의 어려움으로 인한 점심과 간식의 문제, 교사의 연수시간 확보의 어려움 순으로 지적하였다. 종일반 교육 프로그램 운영에 있어서는 다양한 교육 프로그램의 부족과 오전⋅오후의 연계가 이루어지지 못함 등을 문제점으로 인식한 교사가 많았다. 안전상의 문제점으로는 유아가 유치원에 머무는 시간이 길어 안전관리에 어려움이 있음을 가장 많이 지적하였다. 종일반 운영과 관련하여 교사에게 발생하는 가장 큰 문제점으로는 출퇴근 시간이 다름과 긴 수업시간으로 인한 스트레스를 지적하였고, 그 다음으로는 교사 역할에 대한 정체성의 혼돈을 지적하였다.;The purpose of this study is to provide basic data for qualitative progress of all-day classes, which are expected to be expanded, through finding out the way to develop all-day program. For the purpose, this study investigated the perception of the teachers at public kindergartens in Gyeonggi-do, who have executed all-day program(7:00~20:00) combining education and care according to the current of the times. Research questions of this study were as follows: 1. What is the teachers' perception of all-day class operation in public kindergarten? 2. What is the teachers' perception of their re-education and the education program in all-day class in public kindergarten? 3. What is the teachers' perception of nutrition, health, and safety in all-day public kindergarten? 4. What is the teachers' perception of facilities and finances in all-day public kindergarten? 5. What is the teachers' perception of parents participation in all-day public kindergarten? 6. What is the teachers' perception of the problems and improvement measures on all-day class operation in public kindergarten? The participants of this study were 206 teachers who work in all-day classes at public kindergartens in Gyeonggi-do and have executed Edu-care program since March, 2006. 127 questionnaires were totally analyzed. For the purpose of this study, questionnaire was used, and the questionnaire was developed by the researcher based on the references and former studies about all-day class and Ed-care program. It consists of 7 categories and 32 questions. SPSS 12.0 program was used to analyze the data as frequency and percentage. Average and standard deviation were calculated in rating scale questions. The results of the study are summarized as follows; First, regarding the teachers' perception of all-day class operation, most of them needed all-day class to help working mothers. And they thought that all-day classes should be run independently and they should be the same age groups. They thought the appropriate class size is 16~20 children for same age class, and 10~15 for mixed age class. They wanted to operate the vacations flexibly according to the parents' opinions, and they wanted no class on holidays. Teachers conceived that the best all-day class time is from 8 a.m. to 6 p.m., and they needed assistant teachers for management. Second, as for the all-day education program, teachers suggested that safety, protection, and daily life education should be added to half-day class curriculum. In detail, teachers preferred outdoor activities, cooking, formative arts, and science program. Almost all the teachers needed their re-education such as education plan and activities for all-day classes. Third, most teachers thought they have to offer lunch and snacks twice - in the morning and afternoon. In case of lunch, it is the best way to use school meal service. As for snacks, they can be cooked in kindergarten or bought. Teachers had opinions that it had better keep a certain time for a nap, but have adaptability reflecting children's requirement. For the safety and health of the children, teachers asserted that they need to keep children's health records and parents contact information, and also fix the attending clinic. Fourth, when it comes to the facilities and equipments, teachers required rooms for all-day classes above all. In the next place, they needed air-conditioning and heating equipment, big muscle activity places, water and sand places, and cooking places in order. Teachers thought that the finances should be invested for hiring the staff such as assistant teachers, cooks, and cleaners, and also for maintenance and new construction of the kindergarten building. Fifth, about parents' participation, teachers emphasized on exchange of children's daily lives through home correspondence or short letters. Sixth, regarding the problems and improvement measures, teachers pointed out that no concrete guide and unseparated all-day classes are the worst problems. During vacations, they had difficulties providing lunch and snacks due to the shortage of cooking equipment and cooks, and also had trouble with joining in teacher training programs. About the all-day class curriculum, they mentioned that lack of various education program and unconnected curriculum between morning and afternoon classes were the major problems. Teachers also felt difficulty to deal with children's safety because they stay in the kindergarten for a long time. In connection with all-day class management, teachers chose different commuting time and stress caused by long class time as the biggest flaws. And then, they mentioned they confused their identities as teachers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE