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중학교 과학 교사용 지도서 내용의 비교분석

Title
중학교 과학 교사용 지도서 내용의 비교분석
Other Titles
(AN) ANALYTICAL STUDY ON THE CONTENTS OF SCIENCE TEACHERS'S GUIDE BOOKS IN THE 5TH CURRICULUM OF THE MIDDLE SCHOOL IN KOREA
Authors
徐美現
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 과학교육전공지구과학교육분야
Keywords
중학교과학교사용지도서
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The current science teacher's guide books were compared and analyzed, amended by the fifth curriculum and previous science teacher's guide book in the fourth curriculum. The purpose of this study is to obtain an improved teacher's guide model in the middle school science curriculum. Teacher's guide consists of both general and detailed expositions; general parts deal with comprehensive contents for the instruction of basic science, while detailed exposition parts include specified items. The detailed expositions contain four science fields, for instances, earth science, physics, chemistry and biology. The present guide and former one were examined in view of procedures of study, degree of difficulty of content, and detailed contents, such as pictures, kinds and shapes of experimental instruments, reference data and question. As a result of analysis, 6 guide books were various and different from each other. Since the content and subject, however , are based on the curriculum of science education for the 1st grade in the middle school, they are similar to each other. There is no significant difference between content and reference data in some guides, but the guides provide essential content in detail. In the survey about the usefulness of teacher's guide in the actual situation, the degree of reference of guides is overall 3.3 in the statistical scale from 1 to 5. Here the scale of '5' stands for the degree of reference most frequently. Both the general and detailed expositions show the average score of 3.0, respectively. Teachers request various kind of reference data, application of content to real life, and more presentations of instructional plan in the rearrangement of guide books. This study suggests that a new teacher's guide which include the common contents in five different types of textbooks is provided. It will be useful to compare textbooks with each other, and to select most fundamental content. Other suggestions are that the level of difficult degree of instructional contents need to be remarked clearly, and that more contents for investigatory experiments are included.;제5차 교육과정의 중학교 과학 교사용 지도서(1989) 5종과 제4차 교육과정의 종전 지도서(1984) 1종의 내용과 구조를 분석하여 지도서 및 중학교 교육과정의 개편시 활용될 수 있는 자료를 마련하고자 하였다. 교사용 지도서는 과학 교육에 관한 일반적인 내용을 다루는 총론과 구체적인 교과 내용을 다루는 각론으로 되어 있었다. 각론은 지구과학, 물리, 화학, 생물로 구성되어 있고, 각 영역들 중에서 지구과학은 지면율(25.6%), 실험수(23.6%), 문항수(27.8%)를 차지하였다. 현행 5종 지도서의 전개 순서는 비슷하나 각 지도서마다 특징이 있었다. A 지도서는 소단원마다 학습 개요, B 지도서는 소단원별로 도입, 전개, 평가의 요점, C 지도서는 주요 개념을 중심으로 설명하고, D 지도서는 수업 과정을 flow chart 방식으로 전개하며, E 지도서는 학습자가 알아야 할 판서의 형태로 된 내용과 교사의 참고 사항이 구분되어 있었다. 종전 지도서에는 학습 평가 문제와 선택 학습이 없었다. 5종 지도서와 종전 지도서에서 학습 내용 전개 순서, 전개 내용의 난이도 수준, 그림, 실험기구의 종류 및 모양, 참고 자료, 물음등을 분석한 결과, 이 지도서들의 전개 내용은 서로 다르고 다양하였다. 그러나 학습 내용 및 학습 주제는 중학교 1학년 과학 교육 과정에 의해서 편집되었으므로 거의 동일했다. 교사용 지도서의 활용 실태를 설문 조사한 결과, 지도서의 전반적인 참고 정도는 보통보다 다소 높았고 (정점 3.3), 연령이 높아질수록 참고 정도의 평점은 감소했으나 51세 이상의 응답자의 평점은 약간 증가했다. 총론과 각론의 참고 정도는 보통이었다 (평점 평균 3.0). 지도서 개편시 추가되기를 바라는 내용으로 참고 자료의 다양성, 실생활과 관련된 학습 내용 그리고 학습 지도안의 예시 등에 대한 요구가 많았다. 5종 지도서의 공통점과 장점을 활용하기 위해서 1종의 지도서로 통일하고, 학습 내용과 참고 자료의 구분을 뚜렷이하여 학습 내용의 난이도를 명확하게 하고 다양한 참고 자료를 다루며, 탐구적인 학습 지도가 될 수 있도록 지침이 되고 공통 실험 요목을 만들었으면 한다.
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교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
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