View : 792 Download: 0

중학교 과학영재에 대한 교사와 부모의 태도 및 과학영재아의 행동특성

Title
중학교 과학영재에 대한 교사와 부모의 태도 및 과학영재아의 행동특성
Other Titles
(THE) ATTITUDE OF PARENTS AND TEACHERS TOWARD SCIENCE GIFTED STUDENTS IN THE MIDDLE SCHOOL AND BEHAVIORAL CHARACTERISTICS OF SCIENCE GIFTED STUDENT
Authors
吳敬愛
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
중학교교사부모태도과학영재아행동특성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Most middle school and high school students study same educationional course and enter their superior school by equal level entrance examination. Such equal level education policy prevent gifted students from developing their ability. So such things - sorting of gifted students policy and program make gifted students develop their ability - are necessary. In this thesis, I investigated not only the attitude of teachers and parents but also characteristics of gifted students. I asked 100 science teachers of middle school take charge the students of second grade and third grade and 100 parents of them in Seoul area. The following articles are the consequence of investigation. 1. Most of all teachers and parents of gifted students said that school do special care for gifted students. As that means, enrichment course is prefered than acceleration course. 2. The role of teachers for gifted students is well done motivation of study and promotion, but it's not well done as advisor and cooperator with parents because of excessive work and lack of professional knowledgement about education of gifted students. 3. The role of parents of gifted students is well done as advisor and counselor. But it's not well done as cooperator with school. 4. In the characteristics of gifted students, that of conduct not different between boy and girl. But that of emotion are different. 5. Education of gifted students is important for developing of country and personal promotion. So administrative and financial supporting is necessary in order to sort gifted students early time and provide them various program.;중·고등학교가 평준화된 이후 학교교육은 개인차가 심한 이질집단에서 평균 수준의 학생을 중심으로 하는 획일교육을 실시함으로써 과학영재아의 능력을 최대로 발휘할 수 없는 상황이다. 따라서 과학영재를 적절히 선별하여, 과학영재아의 능력을 충분히 신장시킬 수 있는 교육정책, 프로그램 개발 및 교사와 학부모가 그들의 역할을 인지하고, 적절히 대처해 나가야 할 필요가 있다. 따라서 본 연구는 교사와 부모의 과학영재 교육정책, 프로그램에 대한 태도와 학생에 대한 태도 및 과학영재아의 행동특성을 조사하였다. 연구의 대상은 서울지역 중학교 2, 3학년 학생을 가르치고 있는 과학교사와 과학교사가 과학영재라고 추천한 학생의 부모이다. 100명의 과학교사와 100명의 학부모에게 설문지를 사용하여 실시하였으며 연구결과는 다음과 같다. 1. 과학영재 교육정책, 프로그램에 대해서 교사와 부모는 대부분이 과학영재에게 학교에서 특별한 배려를 해야 한다고 했으며 그 방안으로는 속진과정보다는 심화과정을 선호하였다. 2. 과학영재아에 대한 교사의 태도는 교사의 업무과다 및 과학 영재교육에 대한 전문적 지식부족으로 인하여 과학 영재교육에 적극적이지 못한 실정이다. 하지만, 교사는 학습동기 유발자 및 촉진자로서의 역할은 잘 수행하고 있었으나, 진로지도 및 부모와의 연계성 있는 학생지도면에 있어서는 소극적인 반응을 보였다. 3. 과학영재아에 대한 부모의 태도는 경청자, 대화자, 과학영재성의 인식자, 훈육자, 교육자로서의 역할은 잘 수행하고 있으나, 학교와의 동반자적인 역할을 수행함에 있어서는 낮은 반응을 보였다. 4. 과학영재아의 행동특성에 있어서 남, 여간의 유의미한 차이는 보이지 않았으나, 성격특성에 있어서는 남, 여간의 유의미한 차이를 보였다. 5. 과학영재교육의 필요성과 건의사항으로 국가사회적 발전을 위한 인력양성 및 개인의 타고난 능력 개발에 그 필요성이 있으며, 과학영재아를 조기에 선별하여 적절한 프로그램을 제공하여 그들의 능력을 개발할 수 있는 행정, 재정적 지원이 필요하다고 하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE