View : 58 Download: 0

STS 자료를 이용한 생물 수업이 학생들의 학습 성취도와 태도에 미치는 영향

Title
STS 자료를 이용한 생물 수업이 학생들의 학습 성취도와 태도에 미치는 영향
Other Titles
Effects of STS-oriented Biology Instruction on the Science Achievement and Science-Related Attitude of High School Student
Authors
이정아
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
STS 자료생물 수업학생학습 성취도태도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study was to examine the effects on science achievement and science-related attitude by teaching strategy which includes STS materials in biology classes. The subjects consisted of 205 students at 10th grades who were enrolled in a high school of commerce. The subjects were divided into 2 experimental groups and 2 control groups. Experimental groups were taught by the STS strategy include the 4 STS materials. Teaching strategy at control groups did not include STS materials. The STS materials were related with the topic of 'cell devision', 'reproduction' and 'development' which were included at current Korean high school biology textbooks. The results of this study can be summarized as follows: 1. Students at the experimental groups showed higher science achievement than those at the control groups(p < .0l). 2. Students at the experimental groups showed more positive science-related attitude than do those at the control groups(p < .001). In particular, at the domain of 'science class'(p < .0l), 'science class content'(p < .0l), and 'infusing STS content'(p < .00l), students at the experimental groups showed higher positive attitude.;과학을 과학적 지식으로서만이 아니라, 학생들의 실제 생활과 관련된 살아있는 지식으로 전달하여 학생들이 보다 의미있게 이해하고, 과학기술사회 속에서 바람직한 사회인으로 성장할 수 있도록 하자는 STS(Science and Technology in Society) 운동이 과학교육계에 대두되고 있다. 따라서, 그러한 STS 교육의 효과를 알아보기 위해 본 연구에서는 고등학교 생물 교과중「세포분열」,「생식」,「발생」단원에 대한 STS 자료를 개발하여 수업에 적용한 후 학생들의 과학 학습 성취도와 과학에 관련된 태도에 대한 영향을 분석하였다. 연구 대상은 205명의 여자 상업 고등학교 학생들로 하였으며, 실험반과 통제반의 두 집단으로 나누어, 실험반에서는 개발한 STS 자료를 사용하여 수업을 하고, 통제반은 강의 중심의 전통적 수업을 하였다. 본 연구를 수행하여 얻은 결과는 다음과 같다. 1.과학 학습 성취도에 있어서, STS 자료를 사용한 실험반이 통제반에 비해 높은 성취도를 나타내었다. (P < .01) 2.과학에 관련된 태도에 있어서, 실험반은 통제반보다 긍정적인 태도의 변화를 일으켰다. ( P <.001) 특히 과학에 관련된 태도를 범주별로 살펴볼때, 과학 수업( p < .01 ), 과학 수업 내용 ( p < .01 ), STS 도입 ( p < .001 ) 영역에서 실험반과 통제반은 통계적으로 의미있는 차이를 나타내었다. 그러나, 과학 학습이나 과학의 가치에 대한 영역에서는 의미있는 차이가 나타나지 않았다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE