View : 21 Download: 0

이집트 장식문양을 응용한 현대 아트(Art)메이크-업 연구

Title
이집트 장식문양을 응용한 현대 아트(Art)메이크-업 연구
Other Titles
(A) Study on the Present Art Make-up Applying Egyptian Pattern
Authors
김영경
Issue Date
1994
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과의상디자인전공
Keywords
이집트장식문양현대아트메이크-업
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
The culture of make-up with a long history is directly related to the natural environment and social environment of the times, and is like the guidebook reflectingly the life style of the times. This study is intended to present the direction of make-up in terms of the representation of artistic image by getting away from the mode for decoration. For this purpose, Chapter 2. provided discussion over the answers on the motive for make-up such as decorat theory, sex induc theory and protect theory as to the question of make-up behavior such as why do human beings decorate themselves? and why do they make up?. The history of make-up has developed in from of scarring, tattooing, etc since the ancient primitive era, which can be found in decoration and protective color tone make-up in Egypt. The Medieval Age of make-up revolving around Christianity was followed by the age of ostentation or ornamentation that excessive ornamental make-up revolving around kings and aristocrats was prevalent up to the 18th century along with the Renaissance. This study dealt with the historic background of overall make-up from the modern era that the populace enjoyed more practical make-up owing to industrial revolution in the latter period of the 18th century to the contemporary concept of make-up as part of total fashion. In particular theoretical inquiry was made into Egyptian make-up, through extant mural paintings and literature, that had contributed to the development of more luxurious and diveres ornamentation than any other age for the type of clothing had been open and skin had been much exposed because of the influences of the natural environment Chapter 3. addressed the tendency of art make-up being manifested at present by classifying it into mode make-up and art painting Chapter 4. linked the theory of the work to its practice through the production and analysis of the work. The literature research was centered on the theoretical background of make-up, and 12 face paintings on the gypsum with focus on Egytian patterns. The conclusion was summarized as follows; Firstly, the fact can be seen that human beings have performed make-up instintively as a means of protecting and ornament themselves since the era of struggle for existence. Secondly, the evolutional processes of make-up reflect the life style of the times that has a direct relationship to the changes in natural environment and social environment. Thirdly, judging from the literature for the cultural history, art history and costume history based on stone statures or mural paintings as the material for study on Egyptian make-up, Egytian make-up is similar to present-day make-up, and so it has generated admiration for Egyptian make-up from a present-day perspective. Fourthly, Art make-up manifested in the present-day era attaches importance to the representation of self-consciousness and personality, and has shown many 'artists efforts in diverse respects in relation to its representational technique. This thesis presents that the direction of make-up will have to proceed to expand as one principal artistic image as the use of most make-up gets away from meaning the secondary means for the external representation of individual beauty from the ancient primitive mankind to today. Seeling that the meaning of artistic creation of make-up finds expression in holding constant change and creativity, open-minded attitude and spirit are desperutely required without being tied down to general formality and concepts in order to produce creative and emational works. And it is expected that these efforts will contribute to producing many make-up artists in the future.;오랜 역사를 가지고 있는 화장의 문화는 그 시대의 자연환경과 사회환경에 직접적 연관을 가진 것이며, 그 시대의 생활양식을 반영해 주는 지침서와 같은 것이다. 본 연구의 목적은 장식하기 위한 방법에서 벗어나 예술적 이미지 표현으로서 메이크-업의 방향을 제시하는데 있다. 이러한 목적을 위하여 Ⅱ장의 이론적 배경에서는 왜 인간은 장식을 하는가? 메이크-업을 하는가? 에 대한 행위에 관한 의문들을 장식설, 이성유인설, 보호설과 같은 동기에 관한 해답을 서술하였다. 메이크-업의 역사는 古代 원시인류부터 상흔(Scarring), 문신(Tattooing)등의 형태로 발전되었고, 이집트 벽화에서 보여지는 장식과 보호적 색조화장을 보여준 반면 그리스도교가 중심이 되었던 메이크-업의 암흑시대였던 中世를 거쳐 다시 르네상스 운동과 함께 18C 말까지 왕과 귀족중심으로 과다한 장식적 메이크-업이 성행하는 허식의 시대가 계속되었다. 18C 말기 산업혁명으로 일반서민들 에게도 보다 실용적인 메이크-업이 보급되는 近代를 지나 토탈 패션(Total Fashion)으로서의 메이크-업의 현대적 개념까지 전반적인 메이크-업의 史的 배경을 다루었다. 특히 자연환경의 영향으로 의복형태가 개방적이고 피부의 노출이 많아 다른 어느 시대보다 화려하고, 다양한 장식의 발달을 가져온 이집트 메이크-업을 현존하는 이집트 벽화와 문헌을 통해 이론적 고찰을 하였다. Ⅲ장에서는 현대에 표현되고 있는 아트 메이크-업의 경향을 서술하였다. Ⅳ장에서는 작품제작과 분석을 통해 작품에 대한 이론과 실제를 연결시켰다. 문헌연구는 이론적 배경을 중심으로 했고, 작품제작은 이집트 문양을 위주로 하여 12점의 석고에 페이스 페인팅(Face painting)을 아트 메이크-업으로 제작하였다. 논문의 이론적 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 선사시대에서 부터 인간이 자기를 보호하고, 장식하기 위한 수단으로서 메이크-업을 본능적으로 하였고, 한 시대의 생활양식의 표현으로서 변천과정을 겪었다. 둘째, 이집트 메이크-업의 특징은 피부색 표현에 있어서 흰색, 황색, 적갈색 등을 신체에 착색했으며, 태양으로부터 눈을 보호하고, 표정을 강조하기 위하여 화장먹으로 눈을 표현했고, 초록, 하늘색, 녹청색 등의 아이샤도우를 했었다. 셋째, 현대에 표현되고 있는 아트 메이크-업은 자기의식과 개성의 표현을 중시하고, 그 표현이나 기법에서도 또 다른 예술쟝르를 형성하였다는 것을 볼 수 있었다. 본 연구의 작품제작을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 전통적 이집트 장식문양을 변형, 응용하여 얼굴에 구성한 결과 현대적 조형 감각과 선 감각이 표출되었다. 둘째, 본 연구에서 의도한 이집트 유적에서 보여지는 부동적이고, 엄숙하며 표정이 없는 얼굴 이미지는 눈의 라인을 강조하고, 어두운 채색을 실시한 결과 표현되었음이 확인되었다. 셋째, 색이나 표현, 주제, 기법, 재료 등에 구속을 받지 않고, 예술적 이미지를 위한 아트 메이크-업의 특성이 표출되었다. 본 논문에서 古代 원시 인류부터 오늘날까지 대부분 메이크-업의 용도가 외적 표현의 부수적인 수단의 의미에서 벗어나 주된 하나의 예술적 이미지로서 메이크-업의 방향이 확대되어 나갈 것을 제시하였다. 끊임없는 변화와 창조성을 갖는데서 메이크-업의 의의를 찾는다고 볼 때 창조적인 작품을 제작하기 위해서는 어떤 형식이나 일반적인 개념에 얽매임 없이 개방적인 태도와 정신이 절실히 요구되며, 적절한 화장품 재료의 개발이 이루어져 예술의 한 쟝르로 개발되고자 하며, 독창성을 표현하기 위한 이러한 연구와 발표가 활발히 진행되기를 바란다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE