View : 888 Download: 0

유아의 사회 극적 놀이에서 교사 개입의 효과에 관한 연구

Title
유아의 사회 극적 놀이에서 교사 개입의 효과에 관한 연구
Other Titles
(The) Effect of Teacher's Intervention in the Socrodrmatic play of children
Authors
윤향미
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
유아사회 극적 놀이교사 개입
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유아의 사회 극적 놀이에서 교사 개입의 효과에 따른 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 유아의 사회극적 놀이에 있어 교사 개입에 따라 역할의 가작화에 차이가 있을 것인가? 2. 유아의 사회 극적 놀이에 있어 교사 개입에 따라 사물의 가작화에 차이가 있을 것인가? 3. 유아의 사회 극적 놀이에 있어 교사 개입에 따라 행동과 상황의 가작화에 차이가 있을 것인가? 4. 유아의 사회 극적 놀이에 있어 교사 개입에 따라 유아간의 상호작용에 차이가 있을 것인가? 5. 유아의 사회 극적 놀이에 있어 교사 개입에 따라 유아간의 의사소통에 차이가 있을 것인가? 본 연구의 대상은 S유치원에 재학중인 유아 22명(남아 10명, 여아 12명)을 실험집단과 통제집단으로 나누어, 실험집단 11명(남아 5명, 여아 6명)에는 교사가 개입을 하였고, 통제집단 11명(남아 5명, 여아 6명)에는 교사가 개입을 하지 않았다. 연구절차는 예비실험과 본실험의 순서로 실시되었고, 연구 도구로는 Smilansky(1968)가 개발한 사회 극적 놀이 훈련도구를 Christie(1982)가 그의 연구에서 사용한 것을 연구자가 연구 목적에 맞도록 재구성한 「사회 극적 놀이 목록」 「사회 극적 놀이진단 목록」 「놀이과정 기록」 를 사용하였다. 자료 분석은 두집단간의 차이를 알아보기 위해 t-검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 유아의 사회 극적 놀이에서 교사의 개입에 따라 역할의 가작화에 차이가 있다. 2. 유아의 사회 극적 놀이에서 교사의 개입에 따라 사물의 가작화에 차이가 있다. 3. 유아의 사회 극적 놀이에서 교사의 개입에 따라 행동과 상황의 가작화에 차이가 있다. 4. 유아의 사회 극적 놀이에서 교사의 개입에 따라 유아간의 상호작용에 차이가 있다. 5. 유아의 사회 극적 놀이에서 교사의 개입에 따라 유아간의 의사소통에 차이가 있다.;The purpose of this study was to find out the effect of the teacher's intervention in the sociodramatic play of children. For the above purpose, such study questions as below were posed 1. Does the teacher's intervention make any difference in the makebelieve in regard to roles in the sociodramatic play of children? 2. Does the teacher's intervention make any difference in the makebelieve in regard to objects in the sociodramatic play of children? 3. Does the teacher's intervention make any difference in the makebelieve in regard to actions and situations in the sociodramatic play of children? 4. Does the teacher's intervention make any difference in the interaction among children in the sociodramatic play of children? 5. Does the teacher's intervention make any difference in the communication between children in the sociodramatic play of children? The subjects of this study were twenty-two children(l0 boys, 11 girls) who were attending S Kindergarten. The subjects were divided into an experimental group of eleven(5 boys, 6 girls) and a control group of eleven children(5 boys, 6 girls). Teacher intervened in the experimental group. The control group was not intervened. The study was proceeded in the order of a preliminary experiment and then the original experiment. The Sociodramatic Play Inventory The Diagnostic Inventory of Sociodramatic Play and Procedures of Sociodramatic Play, which are exercise tools for sociodramatic play developed by Smilansky(l968) and used by Christie(l982) in his study, were reorganized by the researcher to suit the purpose of this study. The data analysis was done by the T-test to find out differences between the two groups. The result of this study are as follows; 1. The teacher's intervention makes differences in the make-believe in regard to roles in the sociodramatic play of children. 2. The teacher's intervention makes differences in the make-believe in regard to objects in the sociodramatic play of children. 3. The teacher's intervention makes differences in the make-believe in regard to actions and situations in the sociodramatic play of children. 4. The teacher's intervention makes differences in the interaction among children in the sociodramatic play of children. 5. The teacher's intervention makes differences in the communication between children in the sociodramatic play of children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE