View : 496 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이은석-
dc.creator이은석-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:10Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:10Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021760-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173305-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021760-
dc.description.abstractThe importance of English listening skill is increasing to cope with a great deal of information through mass-communication in today's international world. In Korean English classrooms, however, students are given instruction about listening comprehension with a text book which is mainly based on written language. Therefore it is necessary to find effective listening instruction methods for Korean students and to present easier way for students to listen. This research aims to investigate the effects of backward comprehension way on Korean middle school students' listening comprehension in English, For the purpose of this thesis, three groups were trained by three different comprehension ways: one group was trained only in the field of ng comprehension by the backward way, another was trained in reading and listening comprehension by the backward way, and the third employed the forward comprehension way for reading and listening comprehension training. The results came out as follows: First, the group which was trained in reading comprehension by the backward way showed a significant increase in English reading comprehension, but not in listening comprehension. Second, the group which was trained both in reading and listening comprehension by the backward way showed a significant increase in both skills. Third, the group which was trained by the forward way did not show a significant increase in any of their reading and listening comprehension. In conclusion, the backward comprehension way should be adopted in improving Korean middle school student's English listening skill. Further researches are needed to examine whether or not the backward comprehension way can affect the high proficiency levels of Korean learners of English. The results of these researches should be applied in improving Korean learner's English listening comprehension ability, especially the simultaneous interpretation ability.;오늘날과 같이 많은 양의 정보가 매스컴을 통해 유입되는 정보화·국제화 시대에 있어 영어듣기 기능의 중요성은 날로 커지고 있다. 그러나 현재 우리나라의 영어교육 현장에서는 문자 언어로만 제시되는 교과서를 가지고 듣기지도를 하고 있는 실정이다. 따라서 이러한 우리나라 교실 상황에 맞는 효과적인 듣기지도 방법을 모색하고 학생들이 쉽게 청해할 수 있는 방법을 제시할 수 있는 연구들이 필요하다. 본 연구에서는 한국 학습자들의 듣기능력 신장을 위한 방안으로서 영문 이해 방법을 순행식으로 지도했을 때 듣기이해에 어떤 영향을 미치는가를 알아보고자 한다. 이를 위하여 본 연구는 순행식으로 읽기지도만 한 경우, 듣기지도까지 확대한 경우 그리고 역행식으로 읽기와 듣기지도를 한 경우를 각각 세 집단의 중학교 학습자들에게 실험한 결과 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 실험 이전에는 읽기 능력이 동일했던 세 집단이 실험 이후 읽기 평가에 대해 의미있는 차이를 보였다. 즉 끊어서 읽어가는 순행식 이해 방법이 읽기 능력 신장에 도움을 준다는 것을 보여준다. 둘째, 실험 이전에는 듣기 능력이 동일했던 세 집단이 실험 이후 듣기 평가에 대해 의미있는 차이를 나타냈다. 즉 읽기 지도에만 순행식으로 훈련받은 집단은 듣기 평가 결과에 아무런 차이가 없지만, 듣기 지도에서도 순행식으로 훈련받은 집단은 유의한 성적 향상을 보였다. 이같은 결과는 순행식 이해 방법이 듣기능력 신장에 도움이 된다는 것을 나타낸다. 셋째, 역행식으로 읽기지도와 듣기지도를 받은 집단은 읽기이해와 듣기이해능력의 향상이 없었다. 결론적으로 한국 중학생들의 듣기 능력 신장을 위해서는 순행식 영문 이해 방법을 읽기지도뿐 아니라 듣기지도에도 적용시켜야 한다는 것을 알 수 있다. 이러한 본 연구의 결과를 바탕으로 볼 때, 앞으로의 연구에서는 순행식 이해 훈련을 대학생, 일반 성인 영어 학습자 등과 같이 영어듣기 능력이 좀 더 우수한 사람들에게 적용시킨 연구가 필요하다고 보며, 이러한 연구들을 통해 학습자들의 듣기능력 신장을 꾀하고 나아가 직청직해할 수 있는 능력을 길러주어야 한다고 본다.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 이해 기능 (Receptive Skills) = 3 B. 듣기 이해 = 5 C. 읽기 이해 = 11 D. 선행 연구 = 24 Ⅲ. 연구 방법 = 27 A. 실험대상 = 27 B. 실험자료 = 28 C. 실험절차 = 33 D. 가설 설정 = 37 E. 연구의 제한점 = 38 Ⅳ. 연구 결과 및 해석 = 39 A. 전체 집단별 실험 결과 = 39 B. 각 그룹별 실험 결과 = 44 Ⅴ. 결론 = 50 참고문헌 = 52 부록 = 57 ABSTRACT = 82-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2556724 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject영어청취력-
dc.subject영어듣기-
dc.subject순행식-
dc.subject이해훈련-
dc.title영어 청취력 신장에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle순행식 이해 훈련을 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on the Improvement of English Listening Comprehension-
dc.format.pagevii, 83p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 영어교육전공-
dc.date.awarded1996. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE