View : 641 Download: 0

제5차 및 제6차 중학교 과학교과서 생물분야의 탐구활동 비교 분석

Title
제5차 및 제6차 중학교 과학교과서 생물분야의 탐구활동 비교 분석
Other Titles
Analysis of Biology Inquiry Activities in the Middle School Science Textbooks
Authors
김현영
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Keywords
중학교과학교과서생물분야탐구활동실험내용
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The modem society in which science and technology has been developing rapidly needs to teach students inquiry process that getting the knowledge rather than variable knowledge. As the new curriculum after the fifth middle school science curriculum is on the intention of inquiry learning in the objectives intensively, to ow how much improvement has achieved in inquiry activities between the old and new curriculums is the purpose of this study. First, the objectives of the fifth and sixth middle school science curriculum were found again. Each science textbook of both curriculums, choosed by four respectively was analyzed inquiry activities in biological fields by the Scientific Inquiry Evaulation Inventory (SIEI; Myung Hur, 1984). SIEI was reported as relative tools in analyzing such as textbook for middle and high school students. The result of analyzing inquiry activities of biological field in eight textbooks for inquiry skills by SIEI is as follows: 1. The middle school science textbook of fifth curriculum are composed of low level-oriented inquiry activities and passive activities without discussion. 2. The middle school science textbooks of sixth curriculum are same as those of fifth which are low level-oriented inquiry activities in total organization ratio. Then it is difficult to develop high level inquiry skills which are suggested in objectives. 3. In comparative analysis of the both curriculum science textbooks, the sixth science textbooks are consisted of less low-level and more high-level inquiry activities than that of fifth. The pattern of inquiry pyramid in the sixth textbook is away from the pattern of the fifth, the type I which was oriented to gathering and organizing data, Differently from the fifth science textbook without discussion class, the induction to intentionally discussion class is showed in the sixth science textbook. Therefore, the movement to the high level inquiry activities has gotten gradually in the new curriculum science textbook which suggests inquiry leaning more intensively than that of old curriculum.;과학 기술이 빠른 속도로 발달하고 있는 현대 사회는 가변적인 지식의 습득보다는 그 지식을 얻는 과정 즉 탐구 과정을 학생들에게 가르치도록 요구하게 되었다. 제5차 중학교 과학과 교육과정에 이어 새교육과정 또한 그 교육 목표에 있어 탐구학습의 취지가 강하게 반영되어 있어 본 연구자는 신교육과정이 구교육과정 보다 탐구활동면에 얼마나 개선되었는지 알아보고자 다음과 같은 연구과정을 수행하였다. 먼저 제5차와 제6차 중학교 과학과 교육과정상의 교육목표를 재확인하였고, 두 교육과정에 따른 교과서를 각각 4종씩 선정하여 허 명의 과학 탐구 평가표(SIEI)를 이용해 생물 분야에서 실험내용을 중심으로 한 직접적인 탐구활동들에 대해 탐구과정요소를 분석해 보았다. SIEI는 중등학생을 대상으로한 교재의 분석에 적합한 도구로 이미 연구된 바 있으며 SIEI에 의한 총 8종, 중학교 교과서내 생물 분야의 탐구활동을 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 제5차 교육과정에 따른 중학교 과학교과서는 하위 수준의 탐구활동이 주로 이루어지고 있으며, 토론이 이루어지지 않는 수동적 측면의 활동위주 구성되어 있다. 2. 제6차 교육과정에 따른 중학교 과학교과서의 전체적 구성 비율은 제5차 교육과정과 비슷하지만 하위수준 탐구활동의 비중이 높아 교육 목표에 제시된 탐구적 사고력, 창의력 및 문제 해결력을 기르기에는 어려운 점이 많다. 3. 제5차 및 제6차 과학교과서를 비교해보면, 제6차 과학교과서가 하위수준의 탐구활동량이 감소되고 상위수준의 활동량이 더 증가하는 한편 고차원적인 탐구 활동도 시도되고 있어 제5차의 자료의 수집 및 정리에 편중된 탐구 피라미드 형태에서 탈피하는 과도기적 모습을 하고 있다. 또한 토론 수업이 거의 없다시피한 제5차 과학교과서에 비해 제6차 과학교과서에서는 의도적인 토론 수업으로의 유도가 이루어져 있다. 따라선 탐구학습 취지가 더욱 강화된 새교육과정의 과학교과서에서 고차원적인 탐구활동으로의 점진적인 향상이 이루어지고 있음을 확인하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE