View : 734 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이현수-
dc.creator이현수-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:09Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:09Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021142-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173298-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021142-
dc.description.abstract예술의 특성은 창의적인 표현성에 있으며 특히 예술 교육으로서의 무용은 창의성 개발 교육과 정서 함양이라는 주관적인 측면을 가지고 있기 때문에 교육과정상 필요한 교과목이다. 특히 중학생은 주위의 세계를 볼 수 있는 관찰력이 발달하는 때이므로 신체의 움직임을 외적 형태로부터 끌어 올 수 있는 시기이다. 이때에 체계적인 무용 교육을 실시함으로써 교육의 목적인 인격완성과 개개인의 창의력 개발에 도움을 줄 수 있다고 생각한다. 특히 「즉흥무용」은 인간이 느낄 수 있는 감정의 모든 것을 허용하여 느낌의 폭을 무한대로 확대시킬 수 있으며, 창의적 동작을 유발시키고, 창조적인 무용능력을 발달시키므로 무용 교육에서 「즉흥」은 매우 중요하다. 따라서, 학교무용 교육은 즉흥력을 발달시켜 창조력을 배양할 수 있도록 계획되고 교육되어져야 한다. 본 연구는 학습자가 무용의 수단이 되는 신체 움직임의 원리를 이해하고 스스로 즉흥 동작을 만들어 봄으로써 다양한 움직임을 창작할 수 있는 경험을 풍부하게 하여 그 창작 과정에서 학습자에게 내재되어 있던 표현력, 독창성, 구성력 등의 무용창작능력을 개발시킬 수 있는 기회가 된다는 것에 의의를 두고 이를 규명하고자 한다. 연구 대상은 서울 S여자 중학교 여학생 105명 실험집단(N=51)과 비교집단 (N=51)으로 나누어 실험집단에서는 자극에 의한 즉흥동작을 분석하고 유도, 개발할 수 있도록 하기 위해서 서로의 동작을 모방하고 연결(누적) 및 변형하는 과정에 Laban의 움직임의 4가지 요소(공간, 시간, 힘, 흐름)를 활용하는 학생중심의 수업을 하였고, 비교집단에서는 교사중심의 주입식 방법으로 기본동작과 연결동작 및 작품을 교사의 시범 후 따라하는 수업을 2개월간(7차시) 실시하여 그 효과를 표현력, 독창성, 구성력 등으로 나눠 사전, 사후에 걸쳐 현직 교사 1인이 무용창작 능력을 평가하였으며 그 변화차를 t-test로 분석하였다. 그 결과 프로그램 적용 후 표현력, 독창성, 구성력 등의 모든 면에서 비교집단은 약간의 향상이 있었고 실험집단은 p<.001 수준에서 현저한 변화가 보였다. 이상의 결과에서 보는 바와 무용교육은 학습자의 창작능력을 발달시키며 특히, 테크닉 위주의 교사중심 수업 보다는 즉흥을 유도 개발하는 움직임 활용의 전개과정의 단계적 수업이 창의성 발달에 더 효과가 큼을 알 수 있다. 이는 수업의 내용이나 지도방법이 학습자의 내재해 있는 창의력 발달에 영향을 줌을 의미한다. 따라서 더욱 체계적이고 효과적인 무용교육 프로그램이 개발되고 연구되어야 할 것이다.;Dancing education is essentially the pursuit of osthetic value based on the individual, creative and expressive principles and also dancing is the rhythmical art of physical expression of the individual thought and feeling. For that reason we feel the necessity of the creative dancing. At the same time the expressive activities are required the development of program demanding the thought and action together rather than the simple interest-oriented one. Therefore the direction of the creative dance is one of the most important parts judging from the easential and educational meaning of art. These creative dancing shall be followed by the concreto teaching program and able to present the possibility of dancing art to the students. This study is to have plenty of experience to be able to create a diversified motion by understanding the principal of the physical body motion which is the means of dancing for the student and by making improvisatory action by herself and also aimed to develop the capacity of creation of dancing such as the expression power, creative nature and the ability of formation which have been existed inside the students. And this study is presented and evaluated as the teaching method of the development courses of imitating the motion, accummulating and transforming the motion of each other to be able to analyze, induce and develop the improvisatory motion by stimulation and the results are as the below. 1. It has been confirmed through the experiment that the potential ability can be developed and expanded through the exercises. 2. Through this study I believe that the increase of the creative imagination and expressional power of the students would be the first step for the education for the whole man which is the final aim of the education. Because the dancing education makes the students grow intellectual, social, physical and spiritual development who have an unlimited possiblity. 3. The study discovered by students themselves is known to have affected to the dancing creation ability more than the cramming one which is teacher oriented method. And it is likely to be neglected the importance of the dancing education's being able to educate the zone of intelligence or the emotional and mental contents as a result that dancing study has been though simply by confining to the physical activities. But in this, study it may be found that dancing study can educate every respects of the education. 4. The imaginative power helps the students who have no confidence in or hate the dancing be self-assured. Accordingly in the dancing teaching to foster the creativity the chance of performing the experience of the imaginative power shall be given more and it is needed to systematically teach to the steps of physical and mental development. Therefore for the fostering of the expressive and creative power the absolute hours for the dancing education are secured. As we see in the above study result, I wish to propose the necessity of more scientific study and evaluation method be developed to be able to concretely secure more detailed, diverse teaching device and step-by-step study of dancing education program from view that the plenty experience that creates the motion has affected to the crentivity.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 1. 연구의 필요성 및 목적 = 1 2. 연구 문제 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 1. 무용교육과 창의성 = 4 2. 움직임과 즉흥에 의한 표현 = 11 3. 학습영역과 즉흥을 위한 수업방법 = 21 Ⅲ. 연구방법 = 27 1. 연구대상 및 기간 = 27 2. 연구내용 및 절차 = 27 3. 평가 = 30 4. 결과 처리 = 30 Ⅳ. 결과 및 고찰 = 31 1. 표현력 = 31 2. 독창성 = 32 3. 구성력 = 34 4. 적용전과 후 집단별 차이 = 35 Ⅴ. 결론 = 40 참고문헌 = 42 ABSTRACT = 45-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2079424 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject무용수업-
dc.subject창의력-
dc.subject향상-
dc.title즉흥 무용수업이 창의력 향상에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Influence of the Impromptu Dance Lesson on Increasing Creativeness-
dc.format.pagev, 47p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded1995. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE