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김소월 시의 시각화 표현 연구

Title
김소월 시의 시각화 표현 연구
Other Titles
(A) study of visualizing expression for Kim So Weol's poetry
Authors
류진현
Issue Date
1994
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공
Keywords
김소월시각화 표현광고디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
One of the figures who cannot be excluded as a representative figure If romanticism poet in the Korean modern literature history is just Soweol, Kim, Jung Shik. He is a poet who adopted the emotional and literary sensitivity of our brethren intensively, and he is a person of the poets who made efforts to try to succeed to the tradition of Korean poems modernly with personality and subjectively eben in the confusion due to the indiscreet inflow of foreign trend of literature while he led the life in the time of homeland loss attendant upon the occupation by force of Japanese imperialism. The feature of the poem by Kim, Soweol may be summarized with the yearning toward lover, the yearning toward nature, and the yearning toward hometown. In this study, out of them, this researcher made the yearning toward lover a s the subject, but he selected 7 poems of which the literary value degree is high and which known to readers widely. The background of expression theory in chapter Ⅱ may be said a s the theory study attendant upon visualizing the selected poems. Above all, this researcher studied the lifetime and time situation of Soweol, and he examined the feature which appeared in his poem whole with the theory of critic and the view of this researcher about the feature which appeared in the poem of Soweol which is the objective language in the study of work world. Out of the features which appeared in the poem of Soweol, this researcher added the opinion of this researcher to the literary interpretation by selecting the 7 poems which showed the yearning toward lover thickly and of which literary value degree is high and which were known tlo populace widely. In addition, in the relation between poem language and visual language, this researcher expressed the sensitivity, insistence and world view of Soweol with the visual language after accepting them, and clarifies that the poem language and visual language may be one integrated language. In my work and the meaning of the chapter Ⅲ, this researcher described various work processes which I tried in the course to visualize and express the poem of Kim, Soweol. As the result obtained from many failure courses through the trial of various works, this researcher came to discover the expansion possibility of new expression realm by getting of the fixed frame and form. In the manufacture and analysis of work of the chapter Ⅳ, this researcher described the feature which appeared in the works completed by correcting and supplementing all the points at issues discovered from the course to visualize the poem of Kim, Soweol which was selected beforehand in the manufacture through the expression method of this researcher. In conclusion, as the result of study and work which are not short like this, this researcher could know that the literature and fine art are making one common breath as art genre in illustration. In addition, in the expression technique of illustration, this researcher could forecast the infinite expansion possibility. However, the continuous research and modeling activity, while this researcher recognized the immaturity of study and expression of this researcher in front of such possibility.;한국 현대 문학사에 있어 낭만주의 시인의 대표직 인물로서 때 놓을 수 없는 인물 가운데 한 사람이 바로 소월 김정식이다. 그는 우리 겨레의 정서적 체험과 문학적 감수성을 집약한 시인이며, 일제의 강점에 따른 조국 상실의 시대를 살면서 외래 문예사조의 무분별한 유입으로 한 혼란 속에서도 개성 있고 주체성 있게 한국시의 전통을 현대적으로 계승하려 노력한 시인 중 한 사람이다. 김소월 시의 특징은 님에 대한 그리움과 자연에 대한 그리움, 고향에 대한 그리움으로 요약될 수 있다. 본 연구에서는 그 가운데 님에 대한 그리움을 주제로 하되 문학적 가치도가 높고 독자에게 널리 알려진 시7편을 선정하였다. Ⅱ장 표현이론의 배경에서는 선정한 시를 시각화 하는데 따르는 이론연구라고 할 수 있다. 먼저 소월의 생애와 시대 상황을 고찰하고 작품 세계의 고찰에 있어서 객관적 언어인 소월의 시에 나타난 특성 을 평론가의 이론과 본 연구자의 견해 와 더불어 그의 시 전반에 나타난 특성을 살펴 보았다. 소월의 시에 나타난 특성 가운데 님 에 대한 그리움이 짙게 드러나고, 문학적 가치도가 높고 대중에게 널리 알려진 7편의 시들을 선정하여 문학적인 해석에 본 연구자의 의견을 덧붙였다. 아울러, 시어와 시각언어의 관계에서는 소월의 시에 나타난 소월의 감성과 주장과 세계관을 본 연구자가 받아들여서 시각언어로 표현함과 시어와 시각언어는 하나의 통합된 언어라고 할 수 있음을 밝힌다. Ⅲ장 나의 작업과 그 의미에서는 본 연구자가 김소월의 시를 시각화 표현하는 과정에서 시도한 여러 작업과정을 기술하였다. 여러 작업의 시도를 통해 많은 실패과정에서 얻어진 결과, 고정된 틀과 형식에서 벗어나 새로운 표현 영역의 확장 가능성을 발견하게 되었다. Ⅳ장, 작품 제작 및 분석에서는 제작에 있어서 미리 선정한 점 소월시를 본 연구자의 표현 방법을 통해 시각화하는 과정에서 발견된 제 문제 점들을 계속적으로 수정, 보완하여 완성된 작품들에 나타난 특성을 기술하였다. 결론으로 이러한 짧지 않은 연구와 작업의 결과로써 일러스트레이션은 하나의 예술 쟝르로서 문학과 미술이 하나의 공통된 호흡을 하고 있음을 알 수 있었다. 또한 일러스트레이션의 그 표현기법에 있어 무한한 확장 가능성을 점칠 수 있었다. 그러나 그러한 가능성 앞에서 본 연구자의 연구와 표현의 미숙함을 인식하며 계속적인 연구와 조형 활동을 통해 표현 영역의 지속적인 확장이 과제로 남겨졌다.
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디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
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