View : 723 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author박선순-
dc.creator박선순-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:08Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:08Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000021006-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173291-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021006-
dc.description.abstract인간의 삶에 있어서 가장 뜻깊은 활동중의 하나라 할 수 있는 예술의 표현대상으로서 인체는 동서고금을 통하여 인간의 창작의지를 표출시키는 가장 중요한 모티브로 존재해 왔으며 거기에 담겨져 있는 정신적 실체의 표출은 형이상학을 추구하는 예술에 있어서의 궁극적인 목표이기도 하다. 도자예술에 있어서는 역사적으로 볼 때 타예술분야, 특히 회화나 조각에 비해 인체가 표현의 대상으로 그리 활발하게 이용되지는 못했음을 알 수 있다. 그러나 현시점에서의 도자예술은 세계적인 미술추세로써, 예술 각 장르간의 구분이 없어지고 상호 영역이 침투하는 탈쟝르 현상으로 조각과의 구분이 불분명한 순수한 조형적 탐구가 더욱 진전된 상황에 있다. 따라서 인체 표현에 있어서도 새로운 개념의 시각적 수용과 정착이 이루어져 영역이 확대되었을 뿐 아니라 주관적이고 개성이 중시되는 작가 중심적 표현방법이 주를 이루고 있다. 이러한 현대 도예의 경향과 여건 속에서 본 연구는 순수한 조형작업에 관심을 가지고 인체를 모티브로 하여 새로운 이미지의 인체 조형을 모색해 보고자 하였다. 아울러 인체에 대한 본 연구자의 주관적인 해석으로 다양하고 생동감 있는 동세표현에 역점을 둠으로써, 인체의 생명력을 나타내고자 하였다. 이러한 인체표현의 연구과정으로 이론적 배경에서는 우선 인체와 예술에 대한 고찰을 통해 우리는 어떤 느낌과 체험, 그리고 시각적 인상으로 인체를 구상하게 되고, 또 그 像에 어떤 정신적 의미를 부여하여 진정한 예술 대상으로 승화시킬 수 있는지에 대해서 살펴보았다. 그리고 미술사에서 본 인체에서는 전번작인 흐름을 살펴보면서 자료 사진을 함께 제시하였고, 인체의 동세에 대한 고찰에 있어서는 움직임의 의미와 그 원리, 그리고 강한 운동성과 미적 표현을 달성할 수 있는 창작된 움직임에 대해 살펴보았다. 다음으로 작품에 나타난 인체의 조형성 연구에서는 작가들의 다양한 작품형태에서 동세가 주는 느낌에 따라 역동적인 형태, 유동적인 형태, 그리고 약간의 운동감을 보여주는 잔잔한 형태의 동세를 설정하여 단계적으로 살펴보면서 자료사진을 제시하였다. 본 연구자는 이 세가지 요소를 모두 도입하여 변형을 시도하고, 경우에 따라서는 적절히 결합된 형태로써 다양한 동세를 표현하고자 하였다. 작품의 디자인 과정에서는 사진과 그림에 의한 3단계의 전개과정으로 작품의 이해가 쉽게 이루어지도록 하였고, 작품제작은 작품의 성격에 따라 균열방지와 성형강도를 높이고자 석기 점토만을 사용하거나 (작품 5,7,9,10) 또는 석기점토에 청자토를 혼합하여 사용하였다. (작품 3,5,7,10)과 모델링 기법(작품 1,2,4,6,8)이며, 경우에 따라 석고가압성형 (작품9)을 병행하였다. 작품의 표면처리는 거칠게 나타내기 위해 백토슬립과 고온안료를 첨가한 색슬립으로 두텁게 분무하였고, 주로 굵은 입자의 점박이 표현과 그 위에 유약을 뿌리지 않음으로써 더욱 거칠고 독특한 질감으로 유도하고자 하였다. 소성방법은 0.7㎥ 석유가마에서 850℃까지 8시간 1차소성하였고, 2차소성은 1250℃까지 8시간 산화소성하였다. 이러한 과정을 통한 연구에서, 인체는 풍부한 조형미와 생명력을 지닌 예술적 모티브로서 많은 가능성을 제시해 주고 있으며, 그 인체를 표현함에 있어서는 외양만을 표상하는 것이 아닌 내재되어 있는 깊은 울림을 감지하고, 작가의 주관적인 조형언어로 換言되어 표현될 때 진정한 예술적 생명을 얻을 수 있음을 인지할 수 있었다.;The human body as the expression subject of art which can be referred to as one of the most meaningful activities in the human life has existed as the most important motive to express the human creative will through all ages and countries, and the expression of spiritual subject which is being contained in it is the ultimate goal in the art to pursue the metaphysics. It can be seen that the human body failed to be used so actively as the subject of expression in the ceramic art in comparison with other art field, especially, painting or suculpture, from the viewpoint of history. But, the ceramic art at the present point of time is in the situation that the pure plastic research that the classification with sculpture is indefinite progressed all the more as the phenomenon to withdraw from genre that the classification among each genre of arts is removed and the mutual realms that the individuality is taken serious view of with the artist in the center is forming the main. In this tendency and given condition of modern ceramic art, this researcher tried to group for the human body plastic of penetrate which is the international fine art tendency. Thus, in the human body expression also, as the visual acceptance and settlement of new concept were made, not only the realm was expanded, but also the subjective expression new image by making the human body as the motive with the interest about pure plastic work, in this study. In addition, this researcher tried to maximize the life power of human body by laying emphsis on the expression of vivid moving attitude with the blending of subjective interpretation of this researcher. As the study process of this human body expression, this researcher examined as to with which feeling, experience arid visual impression, we get to embody the human body and as to by the grant of which spiritual meaning to there, we can sublime to the genuine art subject, throught the study on human body and art , in the theoretical background, above all. And, in the human body seen in the fine art history, this researcher suggested the data photoes, examining the whole stream. And, in the study on the moving attitude of human body, this researcher examined about the created movement to be able to attain the meaning and principle of movement, the strong movement nature and the aesthetic expression in the study on the moving attitude of human body. Nest, in the study of plastic nature of human body which appeared in work, After establishing the moving attitude of the dynamic form, the mobile form and the calm form to show some movement sense in accordance with the feeling that the moving attitude gives in one work form, this researcher suggested the photo data, examining by stages. In the course of work design, this researcher tried, so that the understanding of work may be made easily with the unfolding course of 3 stages which is based on photoes and drawings. So as to prevent the crack and heighten the plastic strength, this researcher used only stoneware clay(work 5,7,9,10)or used by mixing the celadon ware clay in stoneware clay(work 1 , 2 , 3 , 4 , 6 and 8). And, the forming techniques are coiling technique(work 3,5,7,10)and modeling technique(Work 2.4,6 and 8) mainly. And, this researcher carried out the forming based on casting mould pressurization(work 9) at the same time, as occasion demands. As for the surface treatment of works, this researcher atomized thickly with white earth slip and the color slip that high temperature color was added, so as to show roughly. And. by the spotting expression of thick particles and by not spraying the glaze on it, this researcher tried to lead to the texture to have more rough and peculiar feeling. As for the firing method, first firing was made for 8 hours to 850℃ in 0.7㎥ petroleum kiln. And, as for the secondary firing, the oxidation firing was made for 8 hours to 1250℃. In the study through this process, human body is suggesting much possibility as the artistic motive to hold abundant plastic beauty and life power. And, in expressing the human body, when the immanent deep ringing is sensed which doesn't express only appearance and when the restoration converted language to the subjective plastic language of artists is made and when the expression is made with it , will be able to recognize that the genuine artistic life may be obtained.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구목적 = 1 B. 연구내용 및 방법 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 인체와 예술 = 4 B. 미술사에서 본 인체 = 8 C. 인체의 동세에 대한 고찰 = 22 Ⅲ. 작품에 나타난 인체의 조형성 연구 = 26 Ⅳ. 작품제작 및 해석 = 38 A. 디자인 과정 = 38 B. 제작과정 = 45 C. 작품해석 = 47 Ⅴ. 결론 = 68 참고문헌 = 70 ABSTRACT = 71-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6159726 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject인체-
dc.subject동세-
dc.subject도자조형-
dc.subject요업디자인-
dc.title인체의 동세에 의한 도자조형연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE CERAMIC MOULDING BASED ON MOVING ATITUDE OF HUMANBODY-
dc.format.pagex, 74 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과요업디자인전공-
dc.date.awarded1995. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE