View : 665 Download: 0

컵(Cup)의 이미지를 표현한 도자 조형 연구

Title
컵(Cup)의 이미지를 표현한 도자 조형 연구
Other Titles
(A) Study on the Ceramic Ware Expressing the Image of A Cup : with in Emphasis on some abstract painting works of abstract expressionism
Authors
정은정
Issue Date
1994
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과요업디자인전공
Keywords
이미지표현도자조형
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
현대도예는 다양한 양상을 지니고 있기 때문에 "기능과 비기능"이라는 단순 개념으로 간단히 해석을 내리기란 어렵다. 비록, 기능성을 지닌 기(器)나, 그 밖의 형태라 할지라도 작가의 작품의도에 따라 그 본래의 형태가 크게 변형되어 그 본래의 기능성을 잃게되어 단지, 장식성을 지닌 작품으로 보여질 수 있다. 이와는 반대로 비기능적인 형태라 할 지라도 다른 부수적인 기능이 첨가됨으로써 기능을 발휘하게 되기도 한다. 현대도예는 기(器)라는 고정관념에서 탈피해 흙자체의 특성을 추구하는 방향으로 가고 있다. 이런 관점에서 본 연구는 기존의 고정화된 틀에서 벗어나 일상적인 생활의 기능적 형태로 쓰여진 컵(Cup)에 현대적 추상성을 부여시켜 조형화하므로써 본인의 내면 의식을 표현해 보고자 한다. 본 연구에서는 20세기의 가장 대표적인 양식으로써 의식적이거나 무의식적인 표현방식으로 자신의 주관적인 세계를 추구하는 예술가들에 의해 다양하고도 복잡한 양식을 띤 추상표현주의(Abstract expressionism)의 추상회화 작품을 중심으로 전개시켜 나갔다. 선을 기본으로 하여 연속적 육체의 동작과 선의 움직임이 자동적인 우연의 요소로 무의식을 적극적으로 표현한 행위추상(Gestrual Abstraction)과 무한한 공간으로 확대되는 신비로운 색채를 중심으로 한 색면추상(Color-Field painting) 그리고 색면자체가 평면적이고 미분화되어 자연에 근거한 색채보다는 주로 표현적인 색조를 선호하는 색채추상(Post-Painterly Absttaction)등 추상표현주의의 표현양식의 영향으로 회화의 평면성이라는 기본과제에 직면해서 컵의 순수 조형적 요소인 선(線)과 형(形)이 추상표현주의의 색면의 구조화에 의해 표현되어지는 조형공간을 탐구하고자 하였다. 작품제작 방법은 여러각도에서 본 컵의 모습을 좀더 단순화한 형태로 최대한 살리고자 석고틀을 제작하여 이장주입성형과 물레성형을 하였고, 태토는 요업개발사의 백색 이장용 자기질 점토와 광주요업의 백토를 사용하였다. 소성방법은 모든 작품을 0.14㎥ 전기 가마에서 소성하였으며, 1차소성을 850℃를 최고 온도로 8시간 소성을 한 후 추상표현주의의 다양한 색을 표현하고자 에어 브러쉬(air brush)를 이용하여 고온 안료를 분사한 후 도판작품들은 2차소성을 1100℃를 최고온도로 10시간 소성한 후 에어 브러쉬를 이용하여 저온안료를 분사하고 붓과 세라믹 펜슬로 그림을 그려주었다. 조형물 작품들은 2차소성을 1220℃를 최고온도로 10시간 소성한 후 에어 브러쉬를 이용하여 저온 안료를 분사하고 붓과 세라믹펜슬을 이용하여 그림을 그려준 후 모든 작품을 저화도 투명유를 분무법으로 시유하여 3차소성을 1000℃를 최고온도로 10시간 산화소성하였다. 결과적으로 본 연구를 통해서 회화작품의 평면성이 입체적인 조형물과 접목되면서 추상표현주의의 강렬한 색채와 기법이 컵의 선과 형에 착색되어지는 과정에 나타나는 표현들에 대해 흥미를 느꼈고, 조형 예술속에서 추상성이 가지는 미적의의가 결국은 추상성이 대상에 내재되어 있다는 것을 깨닫고 컵이라는 구체적인 형상도 용도라는 단순관념에서 벗어나 공간 조형물로써의 예술적 가치가 부여됨을 인식하고 이를 앞으로의 창작활동의 가치기준을 정립하는 기틀로 삼고자 한다.;Since modern ceramic art has various aspects, it is difficult to interpret it briefly by the simple concept of 'function and non-function'. Although the object has a form of a receptacle or other kind of form, according the artist's intention to depict it, the form of an object can be significantly transformed into another form, thereby losing its original function, and showing a work having only a function of decoration. To the contrary, even though any of object has a form characterized by non-function, when it is added by other function, it can display afunction by itself, Modern ceramic art, breaking from the fixed notion of 'a receptacle',travels into the direction to pursue the characteristics of clay or mud. With such a point of view, this study intends to express the internal conscousness of this author, as breaking from the existing, fixed framework adding a nature of modern abstract to a cup used for afunctional purpose in our daily life, thereby creating the formative. This study has been developed, centered on some abstract paiting works of abstract expressionism which, is, as a most typical style in the20th century, characterized by a diverse, complex style by artistis who are pursuing their subjective world as a method to express in either way of being conscious and unconscious. Also, as facing the basic task of the plane nature of painting by the influence of an expressional style of abstract expressionism such as Gestural Abstraction that positively expresses unconciousness by the accidental elements by which the sequential movement of huan body based on lines and the movement of lines are automatic, Color-Field painting centered on the mysterious colors which are expanded to unlimited space, and Post-Painterly Abstraction which majorly prefers expressional shade rather than colors basing nature with the color f'4eld itself being plane and differentiated, etc., the formative space in that the pure, plastic elements of a cup - line and shape - are expressed by the structure of color-field of abstract expressionism was intended to be researched. In the method to produce works, in order to relieve the looks of the cup seen from various directions into more simple forms in the maximum, in the first place, gypsum molds were produced for performing the moldings of Slip Casting. In this production, white porcelain clay was used, and in order to express various colors, the pigment which can be used at a high temperature and another pigment which can be used at a low temperature was used in parallel, then widening the width of colors by means of scattering them by the air brush or using the brush and ceramic pencils. All the works were baked in an electric kiln of 0.14㎥, and plate works were processed through the first baking at 850℃ for 8 hrs and the second baking at 1,l00℃ for 10 hrs. And formative works were processed through the first baking at 850℃ for 8 hrs and the second baking at 1,220℃ for 10 hrs. And finally all the works were applied with low temperature transparent oil by the spraying method, and then were processed through the third oxidation baking at 1,000℃ for 10 hrs. Resultantly, through this study, this researcher felt some interest in all the expressions appeared on the process that with the plane nature of painting works being grafted with the three-dimensional formative things, the strong coloration and technique are applied to the line and shape of a cup, understood that the aesthetic significance that the abstract nature in plastic arts has is, after all, included in the object of abstract, and also understood that even the concrete figure of a cup, breaking from the simple concept of its practical usefulness, has an ,artistic value as a spatial, formative thing. Therefore, it is considered that the findings from this study would be used for the basic framework to define the standard of value in creating activities.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE