View : 27 Download: 0

제6차 교육과정에 따른 중학교 과학교과서 생물단원의 STS 내용분석

Title
제6차 교육과정에 따른 중학교 과학교과서 생물단원의 STS 내용분석
Other Titles
(An) Analysis of STS Material in Biology Chapters of Middle School Science Textbooks
Authors
김수이
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Keywords
교육과정중학교과학교과서생물단원STS제6차
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
80년대 이후 급속히 성장한 STS교육은 과학 교육의 목표 속에도 등장하게 되었는데 우리 나라는 제 5차 교육 과정을 거쳐 제 6차 교육 과정에서 더욱 강조되었다. 본 연구는 제 6차 교육 과정에 따라 편찬된 8종의 검인정 중학교 과학 교과서 중 생물 단원에서 STS 내용의 전체 지면에 대한 포함정도를 살펴보고 STS 내용을 단원별, Piel의 주제 영역별, 활동 영역별로 비교 분석하여 교과서에 STS와 관련된 내용이 어느 정도 반영되어 있고 교과서가 교육 과정 목표에 어느 정도 부합되는지를 알아 보았다. 1. 8종의 과학 교과서 생물 단원에는 STS 교육 내용이 교과서 지면의 4.8%에서 12.2%로 평균 7.3%를 할애하고 있다. 이것은 NSTA의 STS 포함비율의 절반도 미치지 못하는 결과이며 교과서에서 단원제목, 물음, 연구, 읽을거리 등에 STS적인 접근을 시도하고 있으나 본문 전개에 있어서는 미흡한 실정이다. 2. STS 내용의 단원별 분포를 보면 자연과 우리생활에 20.1%, 생물의 구조와 기능에 9.4%, 유전과 진화에 3.0%, 주변의 생물에 1.1%로 자연과 우리생활에 STS 내용이 가장 많이 포함되어 있다. 3. STS 교육 내용을 Piel(1981)의 STS 주제 영역에 따라 분류에 보면 기술발달의 영향이 29.6%, 환경문제와 천연자원이 23.7%, 인간공학이 19.9%, 인구가 16.4%, 과학의 사회학이 7.1%, 에너지가 3.3% 이었고 우주개발과 국방에 관련된 내용은 포함되어 있지 않다. 4. STS 주제를 단원별로 분석한 결과 에너지와 인구문제는 자연환경과 우리생활 단원에 포함되어 있고, 인간공학 문제는 생물구조와 기능, 유전과 진화 단원에 포함되어 있다. 환경문제와 천연자원, 과학의 사회학에 관한 주제는 주변의 생물, 자연환경과 우리생활 단원에 포함되어 있고 기술발달의 영향은 생물의 구조와 기능 단원에 포함되어 있다. 5. STS 교육 내용을 SATIS의 활동 영역에 따라 분석하였는데 구조화된 토론이나 자료해석이 대부분 이었고 모의실험, 연구고안 등의 활동은 없었다.;Science - technology - society (STS) has been concerned with a reform in science education as a new direction and goal for science education. The goal of STS education is to develop individuals who understand how science, teachnology, and society interrelate and who are able to use this knowleadge in everyday decision making. In Korea, STS was introduced in the Fifth curriculum and was more emphasized in the Sixth Curriculum. The major purpose of this study was to examine biology chapters of eight middle school science textbooks to analyze STS materials. The results of this study are as follows: 1. In biology chapters of eight science textbook, 7.3% of the total page space in average devoted to STS materials. 2. 20.1% of STS material was included in chapter "Nature and Our Lives", 9.4% in "Structurs and Functions of Organism", 3.0% in "Inheritance and Evolution", and 1.1% in "Surrounding Orgamisms". 3. STS materials are analyzed by STS topics by Piel (1981). 29.6% of STS materials were the topics on effects of technological developments, 23.7% on environmental guality and utilization of natural resources, 19.9% on human engineering, 16.4% on population, 7.1% on sociology of science, and 3.3% on energy, and there was no topic on space research and national defense. 4. The topics on energy and population were included in "Nature and Our Lives" chapter. Issues regarding human engineering were included in "Structure and Functions of Organism" and "Inheritance and Evolution". Environmental quality, utilization of natural resources and sociology of science were dealt with in "Surrounding Organisms" and "Nature and Our Lives". And the topics on effects of technological developments were explained in "Structures and Functions of Organism". 5. STS material were analyzed by using SATIS student activities. Most of the activities were structured discussioins and data analysis, and there was no simulation and research design.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE