View : 48 Download: 0

SATIS 14-16 지구과학ㆍ환경영역 단원의 교육목표 분석

Title
SATIS 14-16 지구과학ㆍ환경영역 단원의 교육목표 분석
Other Titles
(An) Analysis of Educational Objectives on the Earth Science and Environmental Science Unoits of SATIS 14-16 Programs
Authors
임은경
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 지구과학교육전공
Keywords
SATIS 14-16지구과학환경영역단원교육목표
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 80년대 이후 과학교육의 새 동향인 STS(Science, Technology and Society)교육을 표명하는 영국의 SATIS(Science and Technology in Society) 14-16 프로그램 중에 지구과학·환경영역 단원에서 추출해낸 교육목표를 내용영역, 행동영역, 상황영역의 3차원적 과학교육목표 분류틀로 분석하여 STS 교육을 도입한 보조교재 개발에 기초 자료를 제공하고자 한다. SATIS 14-16 지구과학, 환경영역 단원의 분석 결과에서 나타난 특징들은 다음과 같다. 1. 내용영역은 지질학, 기상학, 천문학과 같은 기존의 지구과학 분야보다는 통합 과학적 성격을 띠는 환경과 자원에 대한 소재를 많이 다루고 있다. 2. 행동영역은 태도나 탐구활동에 치중하고 있으며 과학지식의 실질적인 적용에 대해서도 균형있게 다루고 있다. 3. 상황영역은 주로 사회적 상황에서 발생되는 기술적 문제를 여러 측면에서 접근하므로써 과학과 기술, 사회의 상호작용을 인식하게 한다는 STS의 취지를 반영하고 있다. 4. 내용영역별로 행동영역의 분포를 분석한 결과에서 지구과학 영역은 지식의 이해에 치중하고 있는 반면에 환경과 자원에 대한 단원에서는 탐구능력, 적용, 태도에 대한 범주들이 많이 포함되어 있다. 5. 내용영역별도 상황영역의 분포를 분석한 결과에서 지구과학 영역의 범주들은 주로 과학적 상황에서 다루어지고 있고 환경과 자원에 대한 단원은 사회적 상황이 가장 많이 포함되어 있다. 6. 상황영역별로 행동영역의 분포를 분석한 결과에서 과학적 상황에서는 지식의 이해가 많았고 사회적 상황에서는 태도의 범주가 가장 많이 포함되어 있다. 7. SATIS 14-16 과 16-19 프로그램을 내용, 행동, 상황영역에서 비교했을 때 행동영역의 분포가 다소 차이가 있을 뿐 내용영역과 상황영역의 결과는 서로 유사하였다.;STS (Science / Technology / Society) has become a major movement in science education, and its programs have been affecting the entire school curriculums. The SATIS is one of the STS education programs which have been developed as an auxiliary text in the United Kingdom. The purpose of this study is to examine the characteristics of the earth and environmental science units in the SATIS program, utilizing three dimensional assessment framework for educational objectives in science education. The framework is composed of the content, behavior and context domain. The content domain of the earth and environmental science units in SATIS 14-16 has been focused on resource and environmental aspect with the characteristics of integrated science more than individual science, for instances, astronomy, geology and atmospheric science. The behavior domain has been emphasized on positive attitude, inquiry skills and the application of scientific principle to a practical issues in life. The context domain has been stressed on the social context which reflects interactions among science, technology and society.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE