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CD-ROM타이틀의 시각적 표현에 관한 연구

Title
CD-ROM타이틀의 시각적 표현에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Visual Expression of CD-ROM Titles
Authors
홍지양
Issue Date
1996
Department/Major
디자인대학원 디자인학과  광고디자인전공
Keywords
CD-ROM타이틀시각적 표현가을야생화타이틀 제작
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
Today, the amount of information is increasing explosively due to the development of digital technology, and thus, users are suffering much from the difficulties in getting access to the necessary information. Under such circumstances, the ways how the communication between users and computers can work smoothly becomes important. In other words, it has become very important how the information can be more effectively used or how it can be presented to users in a more familar way to them. In fact, however, the solutions has depended so far on the technological or programming approaches, dismissing users' convenience. In order to construct an interface which can be helpful in efficient transmission of information, a wider conceptual approach is required; That is, the concept of availability focused on organizational efficiency and that of the visual expressionable or formative one focused on functionality and aesthetics should be combined. Among them, the formative solutions for users' visual satisfaction should be credited to designers. If the solutions have been found, the functional and applicational aspects of interface for its effective construction can well be solved. With this basic conception or the importance of visual design in the the construction of GUI in mind, this study is aimed at finding more effective formative solutions by using various media available for the production of CD-ROM titles. In order to achieve the goals of study, the following study points are set up; First, such concepts of the multi-media age as HCI (Human-Computer Interface) and GUI (Graphic User Interface) will be defined; Second, the principles for GUI designs will be presented based on the general principles for visual designs; Third, the design elements necessary for the production of CD-ROM titles, the model storage of multi-media, will be reviewed, and thereupon, their application cases will be examined; Fourth, based upon these theoretical reviews, a CD-ROM title with the theme "Wild Flowers of Autumn" will be produced using the visual elements properly to render effective screen designs; Meanwhile, the following directions for the development of the title designs are set up; First, in order to enliven the natural images in overall terms, the mechanic feeling frequently induced in the computer graphic works shall be excluded, and instead, natural and comfortable atmosphere shall be rendered. In addition, Oriental landscapes shall be formed in the background or the atmosphere of Indian ink paintings be created to reinforce the images to be featured. Second, in consideration of the characteristics inherent in the theme "autumn", colors and textures shall be optimally applied, while even the dynamic compositions be as calm as possible. Third, some metaphors deduced from the Nature's materials shall be applied so that users may feel familar. It has been confirmed through this study that with the advent of multi-media only the methods of expression have been changed along with the development of new media, but the functions and roles of visual languages remain unchanged. It has also been re-confirmed that the solution of the formativeness in the production of multi-media titles is instrumental in the construction of GUI for effective communication of information as well as aesthetic displays. All in all, although new media have been developed and thereby the communication methods changed, the essence of design is still effective. If the purpose of visual design is to communicate information to users correctly and give them some aesthetic amusement additionally, the purpose will be almost same in the age of new media. In this regard, it is hoped that studies on this subject would continue as new media develops.;디지탈 기술의 발전에 따른 정보량의 폭발적 증가는 사용자의 정보 습득에 어려움을 주게 되었고, 이러한 과정에서 사용자와 컴퓨터간에 어떠한 방식으로 정보 전달이 이루어지도록 할 것인가 하는 커뮤니케이션 문제가 중요시 되었다. 즉 정보를 보다 효과적으로 사용하기 위해서는 사용자의 경험에 친숙한 제공방법을 결정하는 문제가 매우 중요하게 된 것이다. 그러나 지금까지 이 문제의 해결에 있어서 컴퓨터 프로그래밍 등의 기술적 문제에만 중점을 두어 왔기 때문에 사용자에 대한 배려가 결여되어 있었던 것이 사실이다. 효율적 전달을 위한 인터페이스 구축을 위해서는 조직성이 강조되는 사용적, 기능적 측면 뿐 아니라 심미성이 강조되는 시각적 표현 조형적 측면의 폭넓은 개념적 접근이 필요하다. 이 중 사용자에게 시각적 만족감을 줄 수 있는 조형적 해결은, 디자이너가 해결해야 할 중요한 문제이고, 효과적 GUI구축을 위한 하나의 요소로서 인터페이스의 기능적, 사용적 측면까지 향상될 수 있다고 본다. 따라서 본 논문은 사용자가 친숙하게 다룰 수 있는 GUI구축에 있어 시각언어의 중요성을 인식하고 그래픽, 애니메이션, 비디오, 오디오 등 다양한 매체를 사용한 CD-ROM 타이틀 제작을 통해 화면 디자인에 있어 좀더 효과적인 조형적 해결에 목적을 두어 다음과 같이 전개하고자 한다. 첫째, 멀티미디어 시대에 있어서 HCI(human computer interface), GUI(graphic user interface)의 개념을 정리해본다. 둘째, 시각 디자인의 일반적 원칙에 의거하여 인터페이스 디자인에 적용될 수 있는 GUI의 디자인 원칙을 제시하고, 세째, 멀티미디어의 대표적 저장매체인 CD-ROM 타이틀의 제작 과정 제작에 있어 필요한 디자인 구성 요소들을 정리해보고 그 활용 사례들을 살펴본다. 네째, 앞의 이론적 고찰을 토대로 실제 가을의 야생화에 대한 CD-ROM 타이틀을 제작해 보고 적절한 시각 요소들의 사용을 통해 효과적인 화면 디자인을 전개해 나가고자 한다. 이에 본 타이틀의 디자인 전개 방향에 있어서는, 첫째, 전체적 분위기에 있어 자연의 이미지를 살리기 위해 컴퓨터 그래픽 작업에서 흔히 이끌어지게 되는 기계적인 느낌을 배제하여 자연스러움과 편안한 분위기가 연출되도록 하였다. 또한 화면 배경에 있어서도 동양적인 자연의 풍경을 형상화하거나 수묵화의 분위기를 연출하여 전달하고자 하는 내용과 부합되도록 하였다. 둘째, 가을이라는 계절의 특성을 고려하여 색채, 텍스츄어의 적절한 사용 외에 동적 구성에 있어서도 차분한 분위기가 연출되도록 하였다. 세째, 자연에서 이끌어낸 소재의 사용을 통한 메타포의 적용으로 사용자가 친근감을 느낄수 있도록 하였다. 본 연구를 통해 멀티미디어 시대에 있어 시각 커뮤니케이션은 새로운 매체를 통한 표현 수단만이 달라졌을 뿐 시각언어가 가지는 그 기능과 역할에는 변함이 없으며, 멀티미디어 타이틀 제작에 있어 조형성의 해결은 심미적 측면 외에 정보의 효율적 전달을 위한 GUI구축의 중요한 요소임을 알 수 있었다. 새로운 전달매체가 나타나고 커뮤니케이션 방법이 바뀌었다고 해서 디자인의 본질 자체가 변한 것은 아니다. 시각 디자인의 근본적인 목표 즉 정보를 정확히 전달하고 미적 즐거움까지 제공한다는 것에는 차이가 없을 것으로 보고, 이를 위해 새로운 매체를 통한 다양한 시각적 표현 연구가 계속 뒤따라야 할 것으로 본다.
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