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팽창 이미지에 관한 도자 조형 연구

Title
팽창 이미지에 관한 도자 조형 연구
Other Titles
(A) Study on ceramic modeling about expansion image
Authors
손말선
Issue Date
1996
Department/Major
디자인대학원 요업디자인전공
Keywords
팽창이미지도자조형
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
형태가 가지고 있는 추상적 개념, 미적특성, 구조적 특성, 동적 특성에 대한 자세한 관찰은 중요하다. 예술에 있어서 형태는 힘을 내포하며 힘이란 사물의 내부나 외부에 가해지는 물리적 현상으로 물체에 운동을 일으키는 원인이 된다. 본 연구에서는 팽창이미지에 관한 여러 현상 중에서 사물의 내부에서 다른 사물이 물리적인 힘으로 밀어내었을 때 나타나는 외형의 변화를 통해 새로운 조형세계를 시도하는데 그 목적을 두고 있다. 팽창에서 나타나는 생명성과 운동감은 힘을 수반한다. 이를 위한 이론적 배경에서 압력과 분출로 표현되는 팽창이미지는 형태의 구조상 동적인 표현으로 나타나고 조형의 특징상 단위체의 변형이나 연결로 많이 나타나는데 이는 힘의 작용에 의해 표현된다는 사실을 살펴볼 수 있다. 작품을 디자인 함에 있어서는 팽창으로 인해 보여지는 볼륨감과 외형선의 변화를 강조하기 위해 기본형태는 단순한 직선을 주로 사용했고 단순한 기본형태를 위주로 한 한정된 공간안에 器 형태를 서로 다른 각도나 위치 방향에서 밀어넣었을 때 나타나는 외형의 변화를 통해 조형미를 찾고 현대도예에 나타난 팽창이미지의 작품을 참고로 자료사진을 제시하였다. 제작방법에서는 판상성형, 물레성형, 코올링 기법을 중심으로 하였고, 표면장식에서는 산화철, 산화동, 코발트 등의 금속 산화물을 이용해 꼬챙이와 도구를 사용해 자유스런 분위기로 표현하였다. 시유는 음각으로 나타낸 표면의 효과를 위해 흑유에 담근 후 닦아내고 그 위에 방향을 두고 소금유를 분무하였고 Matt 백유를 전체적으로 바른후 포화상태의 소금물을 분무하기도 했다. 소성방법은 0.7m^(3) 가스가마에식 800℃까지 9시간 동안 1차 소성을 하였고 2차소성은 1240℃까지 10시간 동안 산화소성으로 마감했다. 연구자는 이와같은 작업을 통해 팽창에서 나타나는 생명력과 운동감을 표현해 보려고 노력했으며 예술에는 제약이나 필요조건이 따르지 않는다는 것을 알 수 있었다. 변화는 아름다움이며 사물에 대하여 감동을 준다는 것을 알 수 있었다. 대상의 외형적인 재현보다는 작가의 내면세계의 조형언어로 표현될 때 예술적 생명을 얻을 수 있음을 알게 되었다.;It is important to take a close look at abstract concept, aesthetic, systematic, dynamic characteristics which each form has. In art, form includes power and becomes reason which causes objects to move with physical phenomena acted on inside or outside of objects. This study has a purpose to try a new modeling world through external change appearing when another material inside of one material pushes with physical power, one of various phenomena about expansion image. Vitality and mobility shown in expansion accompany power. Expansion image expressed with press and spout shows with dynamic expression and transformation or connection of unit, and that means it is expressed by action of power. In designing works, formative beauty is found through external change showing when various kinds of ceramic shapes are pushes with different angle and direction, and related photos with expansion image in modern ceramic art are presented. Printing board, spinning wheel correction and coaling skill are used as producing method, and sticks and other instruments are used to decorate surface and express natural mood. White glaze is soaked in black glaze for surface expression with intaglio, and salt glaze is sprayed on it in certain direction. Matt-white glaze is also put on and saturated salt water is sprayed. The first burning is done in 0.7m^(3) gas cauldron at 800℃ for nine hours, and the second one at 12040℃ for ten hours. I, the researcher, tried to express vitality and mobility shown in expansion through that work, and found that there is no limit or condition in art. I also found that change is beauty and gives us impression forward objects. Artistic life can be achieved when artist's modeling language of his/her inner world rather than when external reappearance of objects is done.
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디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
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