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학생에 의한 과학 수업평가를 위한 평가도구의 개발

Title
학생에 의한 과학 수업평가를 위한 평가도구의 개발
Other Titles
The Development of Evaluation Tools for Science Class Evaluated by Students
Authors
오은진
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 교사의 능력개발을 촉진하고 전문성 신장을 통해 과학 수업의 질을 높이기 위한 다면 평가의 한 형태로 학생에 의한 과학 수업 평가 도구를 개발하는데 있다. 이를 위한 선행 연구로 기존에 개발된 수업평가의 평가 영역과 요소를 분석하고 각 요소의 세부적인 내용을 정했으며 또한 일반적인 평가 요소에 과학 수업 평가만을 위한 요소를 첨가하여 객관적이고 구체적인 평가 도구를 만드는데 초점을 두었다. 본 연구에서 개발한 평가도구에서는 수업활동을 수업 전 활동, 수업 실행, 수업 후 활동의 세단계로 나누고 수업 전 활동 단계를 계획과 준비 영역으로, 수업 실행 단계를 학습 환경 조성과 교수 영역으로, 수업 후 활동 단계를 평가 영역으로 구분하였다. 또한 계획과 준비 영역은 3개의 평가 요소와 10개의 평가 문항으로, 학습 환경 조성 영역은 4개의 평가 요소와 8개의 평가 문항으로, 교수 영역은 4개의 평가 요소와 13개의 평가 문항으로, 마지막으로 평가 영역은 2개의 평가 요소와 5개의 평가 문항으로 구성되어 있다. 이를 ‘사전 교육 실습’을 수강하는 대학교 3,4학년(임의로 예비교사라 지칭함) 22명과 현직교사 34명에게 타당도를 의뢰하였으며 각 평가문항은 5점 Likert척도의 형식을 취하여 점수가 높을수록 학생에 의한 과학 수업 평가 문항으로 적절함을 나타낸다. 평가 문항에 대한 타당도는 예비교사 집단에서 4.00(80%)점, 현직교사 집단에서 4.02(80.4%)점으로 나타나 전체적으로 평가 문항의 내용이 적합한 것으로 측정되었으며 전체 문항의 신뢰도는 0.66으로 대체로 양호한 것으로 나타났다. 또한 예비교사 집단과 현직교사 집단간 문항의 타당도 차이에 관한 분석을 위해 두 독립표본 t-검정을 실시하였는데 3문항에서 서로 다른 견해를 보임을 알 수 있었다. 그러나 두 집단에서 모두 3.50(70%)점 이하의 점수를 보인 1문항은 평가 도구에서 삭제하였다. 예비교사 집단은 ‘사전 교육 실습’이라는 과목을 수강하는 학생들로 실제 중학교와 고등학교의 과학 수업 참관을 마친 후였으므로 학생과 교사의 중간자적 위치에 놓여있다고 가정하여 현직교사의 타당도 결과와 차이를 보일 것이라 예상되었다. 그러나 타당도 측정의 결과 현직교사 집단의 통계 값과 많은 차이를 보이지 않았고 타당도가 대체로 높게 나타났기 때문에 평가 도구의 문항은 학생이 과학 수업을 평가하게 적절한 것으로 측정되었다. 개발된 평가도구가 과학 수업의 질 향상을 위한 보편타당한 평가 도구로 사용되기 위해서는 현직 교사들의 의견 수렴이 좀더 많이 이루어져야 할 것이고 평가 당사자인 학생들의 의견 참고도 꼭 필요한 요소가 될 것이다. 또한 교사 개개인의 개성에 따라 수업의 내용과 형식이 달라지는 경향도 있으므로 끊임없이 새로운 수업 방법을 개발해내고 그에 따른 평가를 학생들에게서 이끌어내어 자기 연찬의 밑거름으로 삼는다면 교사의 전문성과 수업의 질 향상이라는 수업평가의 궁극적인 목적에 부합하는 평가도구가 되리라 예상된다. ;The purpose of this study is to develop evaluation tools for science class assessed by student in a way of evaluation for higher quality of the class through promoting the development of teacher's capacities and extending professionalism. For preliminary study, it analyzed evaluating area and elements for class evaluation previously developed and defined the details of each elements. In addition, the element only for science class evaluation was added to general evaluating elements to make an objective and concrete evaluation tool. The evaluation tool developed in this study divided class activities into 3 stage including pre-class activity, class implementation and post-class activity. It composed of plan and preparation in the stage of pre-class activity; formation of learning environment and teaching in class implementation; and evaluation in the stage of post-class activity. The domain of plan and preparation had 3 evaluating elements and 10 evaluating questions; that of formation of learning environment had 4 evaluating elements and 8 evaluating questions; that of teaching had 4 evaluating elements and 13 evaluating questions; and that of evaluation had 2 evaluating elements and 5 evaluating questions. For validity, it was asked to 22 of juniors and seniors (called preservice teacher) listening 'pre-education practice' and 34 of in-service teachers. Each evaluating questions gives 5 points with form of Likert' scale, therefore, higher score means adequacy for science class evaluating questions assessed by students. The validity for evaluating questions was 4.00 (80%) in pre-service teachers and 4.02 (80.4%) in in-service teacher, so it means that the contents of evaluating questions are suitable. The reliability of all questions was 0.66 meaning good in general. In addition, to analyze the difference in validity between pre-service and in-service teachers, it conducted t-test for two independent samples and their different opinion was presented in 3 questions. However, 1 question under 3.50 (70%) in both groups was eliminated. The pre-service teachers are the students attending a lecture 'pre-education practice' and they visited a school at science class in the middle and high school. Therefore, this study assumed that they are located between students and teachers and expected the results might be different with that of in-service teachers. However, the result was generally high without large difference with that of in-service teachers, so it meant questions of the evaluation tool is adequate. To use the evaluation tool developed as a common tool for quality of science class, it needs to reflect in-service teachers' opinion more and to refer to the parties to evaluation, student's opinion. Besides, there is a tendency to have different contents and form of class by individual character of teacher, therefore, it is expected that, if there is continuous development of new teaching methods and teachers make the evaluation by students to the basis of self-study it may be the evaluation tool suitable for the ultimate purpose of class evaluation, teacher's professionalism and quality of class.
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