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감성 소비시대에 따른 기업이미지의 칼라마케팅 전략 연구

Title
감성 소비시대에 따른 기업이미지의 칼라마케팅 전략 연구
Other Titles
A Study on the Color Marketing Strategy For Company Image in Sentiment-Oriented Consumption Era: Focusing on Mobile Carriers
Authors
이영실
Issue Date
2007
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 사회의 발전이 거듭되어 수많은 기업들이 생겨남으로써 사람들은 매일 아침 일어나면서 잠자리에 들 때가지 브랜드가 부착된 수많은 제품들을 접하면서 생활한다. 그리고 필요에 따라서는 제품에 대한 정도를 탐색하고 정보 처리의 효율성에 따른 시간을 절약하기 위해서 자신이 인지하고 있는 브랜드에 의존해서 원하는 제품을 구매하기도 한다. 이러한 소비자의 강력한 브랜드 충성도를 얻기 위해서는 기업의 브랜드 자산의 구축을 위해 강력하고 독특한 연상들(브랜드 이미지)을 심어주어야 한다. 그래서 오늘날은 소비자의 감성에 어필하는 마케팅이 대두되고 있으며 그 중에서도 사람의 심리를 움직이는 칼라 이미지를 상품에 적용하는 것이 현재 추세이다. 이렇게 칼라는 인간의 시각적인 정보를 전달하는 매체로서 인간의 정서에 직접 소구하여 어떠한 이미지를 만들어내며 그것에 대한 정체성을 갖게 하는 특성이 있다. 그러면서 각 이동통신사들이 감성 소비시대에 맞쳐 파랑 톤의 칼라에서 빨강 톤의 칼라로 기업이미지를 바꾸고 있는 상황이다. 과거 90년대 까지는 이동통신사 기업의 제품품질, 기술적 성능, 신뢰감과 같은 특성이 제품선택의 가장 중요한 요인을 말해주면서 기술적, 신뢰감의 이미지로 파랑색 톤을 쓰면서 소비자들에게 전달했다. 그러나 2000년대 들어서면서 부터는 빨강색 톤을 사용하여 소비자들을 끌어들이고 있다. 따라서 본 연구는 칼라마케팅의 개념과 중요성과 더불어 이동통신사(S사, K사, L사)들의 기업들이 ‘파랑 톤의 칼라에서 빨강 톤의 칼라로 변화 하면서 어떻게 전개하고 있는가’ 에 대해 살펴보았다. 또한 각 기업이 전달하고자 하는 칼라의 기업이미지와 실제로 소비자들이 느낀 이미지가 일치하는지를 분석해 보고, 그에 따른 ‘기업이미지를 전달하는 통합적 마케팅 커뮤니케이션(IMC) 도구 중 어느 매체에서 소비자들이 칼라이미지를 전달 받는다고 생각 되는가’를 연구 문제로 삼아 이를 고찰하였다.;With a countless number of companies newly emerging as a result of the social development today, people are inundated with brand products in all aspect of their lives. And sometimes, their purchase of product is based on the brand recognition in order to save time that they spend on searching for and handling the product-related information, if necessary. To achieve the firm brand loyalty of consumers, companies must imbue them with the strong and distinctive associations(brand image) necessary to build their brand assets. Consequently, the marketing which appeals to the sentiment of customers has come into the spotlight today, and most obviously, color images are being applied to product so as to psychologically impress the consumers. In this way, color is a media which transmits the visual information of human, directly appeals to the emotion of consumers and creates certain images, so that it gain the identity. Meanwhile, mobile carriers are trying to transform their image from the blue tone color to red tone color in a bid to suit the sentiment of consumers. Until 1990s, product quality of mobile carriers, their technological reliability, and trust, etc, were major factors which affected the choice of product, and blue color represented such technological reliability and trust for consumers. However, red tone color has been used to appeal to consumers since 2000. Therefore, this study looked into how mobile carriers(S, K, L) are transforming their image from the blue tone color to red tone color, as well as the concept and importance of Color Marketing. Furthermore, this study analyzed to confirm whether the image of color that companies adopt to project their image actually matches the image perceived by consumers in reality, and looked into which tool of integrated marketing communication(IMC) that companies use to project their company image is deemed to effectively project the color image to consumers from consumers' perspectives,
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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