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브랜드 아이덴티티 강화를 위한 브랜드 컬러 사례 분석

Title
브랜드 아이덴티티 강화를 위한 브랜드 컬러 사례 분석
Other Titles
Brand Color Instance Analysis to Dramatically Strengthen Brand Identity in Advertisements: With a focus on domestic oil industry brand television commercials
Authors
한정희
Issue Date
2007
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
사회 발전이 거듭되어 수많은 기업들이 생겨남으로써 사람들은 매일 아침 눈뜰 때부터 잠자리에 들 때 까지 수많은 브랜드가 부착된 제품을 접하면서 생활을 한다. 이런 브랜드 홍수시대에 무수히 많은 브랜드 가운데서 차별화된 브랜드로 소비자와 효과적인 커뮤니케이션이 중요해지면서 브랜드의 감성요소가 차별화의 핵심이 되었다. 따라서 경제가 활성화 되고 문명이 발달됨에 따라 현대 생활에서 색채가 갖는 중요성은 점차 증가하고 있다. 20세기에 들어 산업 발달로 공급이 수요를 초과하여 판매가 어려워지자 그 해결방법으로 일부 소비자 행동 연구자들은 마케팅 자극에 대한 소비자반응을 인지적 관점보다는 정서적 관점에서 보아야 한다는 주장이 제기되었다. 현재 시장의 키워드는 감성이다. 정보화 사회로 넘어 오면서 색채가 단순히 상직적인 표현이거나 연구의 대상만이 아닌 실용색채로써 더욱 활용되고 있다. 이는 색채가 제품의 부가 가치를 더해주기 때문이며, 색채를 중시하는 변화된 사회풍조와 소비자들의 다양화된 생활 패턴이 생활의 질과 문화적 가치를 추구하는 현상으로 나타내고 있기 때문이다. 컬러 컨설턴트인 Kathy Lamancusa는 “소비자가 제품에 대해 가지는 첫 인상의 60%는 컬러에 의하여 결정된다.”고 말하였다. 고객의 눈을 사로잡을 수 있는 그리고 신선한 충격을 줄 수 있는 것이 바로 컬러이다. 컬러를 통해서 우리는 어떤 느낌을 받게 된다. 색상자체가 가지고 있는 온도는 없으나 우리가 색상을 보고 가지는 느낌이 판매에 영향을 주게 된다. 컬러는 자율 신경을 통해 감정에 영향을 미치는데, 컬러에 대한 느낌은 주로 색채 심리학 분야에서 다루어지고 있다. 소비자의 구매 욕구를 자극하는 마케팅 기법을 컬러 마케팅이라고 부르게 되었다. 최근 들어 감성마케팅의 중요도가 높아지면서 이와 맞물려, 칼라의 역할에 대해서도 관심이 증대하고 있는 바이다. 마케팅에 의식적으로 컬러가 도입된 것은 금세기 초다. 그것을 컬러혁명이라고 부른다. 매스컴의 컬러화를 계기로 제 2차 산업혁명이라고 할 만큼 변모를 계속했었다. 현재 모든 분야에서 컬러는 범람하고 있으며 이제 컬러를 무시하고는 국내외 시장에서 더 이상 발전 할 수 없는 국면을 맞이하고 있다. 마케팅의 제품개발, 판매 계획, 경영 전략이라고 하는 계획단계에서 컬러는 어떻게 응용하면 효과적이고, 컬러에 대한 지식 부족이 어떻게 실패를 초래하는지 모든 기업과 비즈니스맨은 큰 관심을 갖지 않을 수 없게 된 것이다. 21세기에는 자신의 비전과 미션을 통하여 뚜렷한 정체성을 확립해야 하며 정체성을 바탕으로 개인과 기업 모두 어떤 색을 자신의 기본 컬러로 할지 결정해야 한다. 컬러는 소비자 커뮤니케이션의 가장 직접적인 기호체계로서 감정의 일차적인 인식 대상이기 때문이다. 색채는 인간의 생리적, 심리적 사고에 영향을 미치며 정보 전달 기능을 효과적으로 수행할 수 있는 시각정보 전달의 중요한 요소로 작용하고 있다. 그러므로 색채의 심리적 요인을 잘 파악하고 색채의 성질을 규명하여, 색채가 인간에게 어떠한 영향을 미치며 심리적으로 어떻게 작용하는가를 연구함으로써 보다 효과적인 색채 계획을 통한 칼라 마케팅을 전개해 나갈 수 있다. 따라서 본 연구에서는 소비자들한테 성공된 브랜드마케팅이 되기 위해서는 현재 컬러마케팅을 전개하는 동일 계열 기업들의 사례를 살펴봄으로써 어떠한 요소에 의해 기업이미지가 창출되었는지, 또한 원하는 이미지를 얻기 위해서 각각의 디자인 요소들을 어떻게 조절했는지를 알아본다. 또한 색채가 주는 의미와 효과를 브랜드 컬러와 TV광고 사례 중심으로 비교, 분석하여 각 정유업계 회사 기업이미지의 컬러전략이 잘되었는지 연구 분석한다.;As society continues to develop and numerous enterprises are born, people come in touch with many brand-name objects in their day-to-day life from the moment they open their eyes in the morning until the time they go to bed. In an age of brand inundation when it has become important to effectively communicate a brand so that it stands out to consumers from among countless numbers of brands, the sensitivity factor of a brand has become the center of focus when trying to differentiate one brand from the rest.As a result, the importance of color in the modern world is gradually escalating in step with the arousal of the economy and cultural development. Industry development in the 20th century caused supply to exceed demand, making sales difficult, and one proposed solution to this problem was that some consumer behavior researchers should look at consumer responses to marketing stimulus from an emotional point of view instead of an intellectual one. The keyword in today's market is "emotion". Coming into the Information Age, color has become not only simply a symbolic expression or an object of study, but also something that is increasingly being put to practical use. This is due to the additional value that color gives a product, and also a phenomenon in which a shift in societal tendencies to attach importance to color and the diversified lifestyle patterns of consumers are being expressed in a desire to pursue quality of life and cultural value. Color consultant Kathy Lamancusa said, "60% of a consumer's first impression of a product is based on color." Color has the ability to catch a person's eye and give one a fresh impact. Wefeel something by way of color. While colors themselves do not have a temperature, what we feel when we look at a color influences sales. Color influences our emotions by way of autonomic nerves, but it is the color psychology field which generally deals with the feeling of a color. The advertising technique that stimulates a consumer's desire to make a purchase has come to be called color marketing. Recently, as emotional marketing has become more important, interest in the role of color has also increased. The conscious introduction of color into marketing was in the beginning of the present century. This was dubbed the "Color Revolution". With the coloration of mass communications, the transformation progressed enough to be reckoned to a second industrial revolution. Now, color is flooding every field, so much so that one is confronted with the aspectthat without color, there cannot be any progress in domestic or international markets. During product development, sales planning, and management strategizing, which are the planning stages of marketing, no industry or businessman can afford to not pay attention to how to use color effectively and how incompleteness of knowledge about color can lead to failure. In the 21st century, it is necessary to establish a clear form through one's vision and mission, and with this form as the foundation, each individual and industry must decide what color should be their basic color. This is because color, as the most direct symbolic method of consumer communication, is primary object of emotional perception. Color has an effect on a person's physical, emotional thoughts and is an important element of sight information transmission, which serves as an effective information communicator. Therefore, through fully understanding color's emotional element, closely examining color's properties, and researching what effect color has on humans and how it effects emotions, one can develop a more effective color-based color marketing scheme. For these reasons, in this research we look at cases of industries of the same affiliation which are currently developing color marketing to become a brand marketing success to consumers, to see which elements created the industry's image, and how each design element was controlled to obtain the wanted image. Also, we compare and analyze the meaning and effect of color through focusing on examples of brand color and television advertisements, to look at whether each oil industry company is using the correct color marketing for their industry image or what the limiting factors are.
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