View : 29 Download: 0

스토리텔링을 이용한 창의적인 디자인 교육 프로그램 연구

Title
스토리텔링을 이용한 창의적인 디자인 교육 프로그램 연구
Other Titles
Research on Creative Design Training Programs Using Storytelling
Authors
이은영
Issue Date
2007
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
세상은 빠르게 변화하고 있으며 그 변화의 시대에 부응하는 인간상을 길러내는 교육을 필요로 한다. 인간의 상호관계에서 파생되는 갖가지 문제들과 사회에 대한 새로운 이해, 급격한 기술변환에서 기인하는 여러 가지 문제들에 적응하고 새로운 문화를 창출하려면 교육을 통해 창의적인 인간으로 육성해야 한다는 것이다. 창의성교육이 현실적으로 당면한 필연적이며 중심적인 과제로 떠오르고 있다. 교육개혁위원회(1997)에서 교육개혁의 핵심을 '인성 교육'과 '창의성 교육'으로 규정하는 등, 창의성 교육이 우리나라에서도 중심화두로 떠오르고 활발히 진행되고 있다. 창의성은 새로움 및 개인의 사고 과정과 관련된 것이다. 또한 창의성에 대한 개념은 백지 상태에서 번쩍이는 그 무엇이 아니라 다양한 정보와 많은 사고 과정 속에서 이루어지는 과학적이고 합리적 특성이다. 디자인 교육을 통해 스스로 행하면서 배우고 문제를 해결해 나가는 과정에서 상상력과 지적 능력을 키우고 미적 감성을 함께 발전시켜, 21세기의 사회에서 필요로 하는 창의성을 발달시킬 수 있게 된다. 우리나라의 많은 교사들이 창의성이나 창의적 자기표현의 중요성을 인식하고 있으나, 정작 그 구체적인 지도 방법에 있어서는 상당히 어려움을 느끼고 있다는 조사 결과가 있다. 디자인 교육에서 창의적 표현이나 창의성 개발을 위한 새로운 지도방법 및 프로그램의 개발이 절실히 요구되는 이유이다. 창의력 중심교육에서는 지도방법이 중요시된다. 지도하고자 하는 것이 유창성, 독창성, 유연성, 정교성 등 창의성의 어떤 요소에 초점이 주어져 있는 가를 의식하고 지도해야 한다. 지도방법과 기술, 평가 또한 계속해서 연구되어져야 할 과제이다. 본 연구에서는 창의성을 신장시키기 위한 디자인 교육 프로그램을 연구하였다. 스토리텔링을 교육에 활용해서 집중력과 학습 흥미도를 높이고 상상력과 창의성을 증진시키는 등 외국어 교육에 긍정적인 효과를 미쳤다는 연구가 영어교육분야에서 많이 보고되고 있다. 선행논문 분석을 통해 스토리텔링의 교육적 가치에 대해 살펴보았다. 창의성이 무엇인지, 디자인 교육과 어떤 관련이 있으며 그렇다면 디자인 교육은 어떤 목적을 가지고 이루어져야 하는지 연구하였다. 교육현장에서 이루어지는 디자인 교육에 대해 알아보았을 때 창의적인 표현력 육성이 필요하나 지도에 도움을 주는 미술교육 프로그램은 부족하다는 것을 확인할 수 있었다. 이러한 결과를 통해 창의성을 신장시키기 위한 구체적인 디자인 교육 프로그램을 제시하고자 하였다. 본 연구에서는 창의성의 신장에 도움이 되는 지도방법으로는 스토리텔링 기법을 사용하였으며 창의성의 요소를 4가지로 나누어 각 수업마다 1가지의 창의성 구성요소를 집중적으로 지도할 수 있는 4가지의 디자인 교육 프로그램을 설계하였다. 이를 5-8세 아동들에게 실시하여 디자인 교육 프로그램으로서의 적합성과 가능성을 살펴 볼 것이다.;The world is rapidly changing and training that can foster human beings to meet with the changing age is needed. This means that creative people must be fostered through training to newly understand society and various problems that derive from mutual relationships between people, create a new culture, and adapt to various problems that result from rapid technological conversions. Creative training is rising as a necessary and principal task which faced realistically. Creativity training is rising as a focused subject and is actively being put into progress in our country. For example, the Education Reform Committee (1997) prescribed the core of educational reform to be 'humanism training' and 'creativity training'. Creativity is associated with novelty and individual thinking processes. Also, the concept of creativity isn't something that glitters in a state of nothing, but it is a scientific and rational characteristic that is accomplished through diverse information and many thinking processes. Through basic design training and the process of acting by oneself to learn and solve problems, fostering imagination and intellectual ability, developing them along with artistic sense makes it possible to develop creativity that this society of the 21st century needs. While many teachers in our country are aware of the importance of creativity or of creative self-expression, study results revealed that they are feeling great difficulty in concrete instructive methods. This is why development of a new instructive method and program for the purpose of creative expression or development of creativity is urgently needed in design training. In creativity focused training, instructive methods are being emphasized. One must be conscious of which creative element, whether it be facility, individuality, flexibility, or delicacy, is being given when they instruct. Instructive methods, technology, and assessment are also subjects that must be researched continuously. This study researched a design training program to expand creativity. There are many cases where studies were reported by the English education field that by utilizing storytelling in training, concentration and academic interest were heightened while imagination and creativity increased to have a positive affect on foreign language training. An observation was made of the educational value of storytelling by analyzing preceding essays. Research was done on what creativity is, how it is related with design training, and with what purpose it should be effected with. When inquiries were made as to what kind of design training is being performed in the present educational field, it was found that while creative expression needs to be fostered, art training programs are lacking. Through these study results, I wanted to present a concrete design training program for expanded creativity. Diverse design training programs must be developed to develop each creative element through design training and connect them to expression. This research used the method of storytelling as an instructive method aiding in the extension of creativity and by dividing factors of creativity into four types, it designed four types of design training programs in which one creativity factor can be intensively instructed in each class. This was then put into progress on children from ages five to eight, and its appropriateness and potential as a design training program was observed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE