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온라인과 오프라인 뮤지컬 광고의 시각적 아이덴티티 연구

Title
온라인과 오프라인 뮤지컬 광고의 시각적 아이덴티티 연구
Other Titles
Study on Visual Identity of Online and Offline Musical Advertisement :Based on online banner and offline poster
Authors
김수영
Issue Date
2007
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
With the advancement of time, the types of advertisement become diverse and the function has also come more diverse to bing out the synergy through the integration of on and offline, not just the simple integration. The integration of on and offline through IMC not only strengthens the visual identity but also to make the strengths of each other in strategic and efficient tools. Notwithstanding such fact, most of advertisement lacks the appropriate facilitation of advertisement due to the lack of design identity. For the advancement of advertisement, there is a dire need of research and efforts on the identity of advertisement design through on and offline for strategic maneuvering and differentiation. In the current thesis, the attempt is hereby made on learning of musical advertisement from the various types of advertisement. The world class futuristic scholar, Peter Drucker, once argued that “21 century is has the determinant factor in culture industry and the point of decision is made in the culture industry.” As such, the culture industry is an important territory, and in particular, musical has taken its most popular genre in performance genres. In this study, the need of two media of on and offline integration through IMC is presented and conceptual approach is made on the visual identity aspect of online and offline advertisement aspects. In addition, the features of musical and possibility of advancement have been contemplated through documents. Through the visual expression elements and visual expression strategy, the cases of domestic and overseas musical advertisement are analyzed and presented with the issues and solutions. Through the questionnaires and presentment of standard, the most fundamental factors in the poster are extracted to design the banner, and in order to maintain the consistency, the visual expression is used to maintain the identity of on and offline. The research works have the basis on the case analysis to facilitate the online and offline advertisement in banner and poster for analysis and formulated the result.;시간이 발전함에 따라 광고의 유형도 다양해지고 기능도 단순한 통합이 아닌 온오프라인의 통합을 통해 시너지를 발산한다. IMC를 통한 온오프라인의 통합은 시각적 아이덴티티를 강화시킬 뿐만 아니라 서로의 장점을 전략적이고 효율적으로 만들 수 있다. 그럼에도 불구하고 대다수의 광고는 디자인 아이덴티티의 부재로 인해 광고를 제대로 활용하지 못하고 있다. 앞으로 광고의 발전을 위해서도 전략적인 측면과 차별화 할 수 있는 온오프라인을 통한 광고디자인의 아이덴티티에 대한 연구와 노력이 절실히 필요하다. 본 논문에서는 광고의 유형 중 뮤지컬 광고에 관해 알아보고자 한다. 세계적인 학자이며 미래학자인 피커드러커는 “21세기는 문화산업에서 각국의 승패가 결정될 것이며 승부처는 바로 문화산업이다.”라고 주장한 바 있다. 이와 같이 문화산업은 중요한 영역이며 특히 뮤지컬은 공연예술 장르 중 가장 대중적인 장르로 자리매김 하고 있다. 본 연구에서는 IMC를 통한 온오프라인의 통합된 두 매체의 필요성을 제시하고 온라인과 오프라인 광고의 시각적 아이덴티티 측면에 대한 개념적 접근을 하였다. 또한 문헌을 통해 뮤지컬의 특징과 발전가능성에 대해 알아보았다. 시각적 표현요소와 시각적 표현전략을 통해 국내외 뮤지컬 광고의 사례를 분석하고 그에 따른 문제점과 해결방안을 제시하였다. 설문조사와 기준제시를 통해 포스터에서 가장 중심이 되는 요소를 추출하여 베너를 디자인하였고 일관성을 유지시키고자 시각적 표현요소를 이용해 온오프라인의 아이덴티티를 유지하고자 하였다. 연구 작품은 사례분석을 통한 근거를 토대로 온라인과 오프라인 광고인 베너와 포스터를 이용해 연구 분석을 진행한 후 결과를 도출 해 보았다.
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