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dc.contributor.author이경은-
dc.creator이경은-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:54Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:54Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000020155-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173166-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000020155-
dc.description.abstract본 논문은 기업의 사회적 책임(CSR: Corporate Social Responsibility, 이하 CSR로 표기함)에 관한 통합적 연구를 그 목적으로 하였다. 본 논문의 서론에서는 CSR에 관한 정의 및 개념을 과거 여러 학설들을 통하여 고찰함으로써 연구의 토대가 되는 장을 마련하였다. 기업의 사회적 책임이란, 자발적인 기업 활동을 통하여 이해관계자(stakeholder)를 만족시키고 사회ㆍ환경 문제 등에 있어서 기업에 속한 공동체와 사회에 긍정적인 영향을 미치기 위한 책임성(責任性) 활동으로 정의 내릴 수 있다. 오늘날 CSR을 통한 기업 전략에 관한 관심은 국내외를 막론하고 빠른 속도로 확산되고 있다. 이에 본 연구자는 CSR에 관한 심도 있는 연구의 필요성을 느끼고 통합적인 시각으로 다음과 같은 내용을 분석하였다. 우선 CSR의 구상(initiative)에 영향을 주는 요인 및 이해 관계자에 미치는 영향을 분석하고 아울러 기업전략적 측면에서의 현대 CSR방식을 다루었다. 최근 국제화 추세로 인하여 다국적 기업들 또한 CSR을 활성화 시키고 있는 시점에서 CSR은 각 지역의 문화 및 경제적 수준, 정치ㆍ사회적 환경 등에 의하여 달라질 수 있음에 주목하였다. 즉 아시아권에서의 CSR에 관한 이해와 상황은 서구의 그것과 다르며, 추가적 구상을 형성한다고 볼 수 있다. 많은 학자 및 연구자가 서구사회의 CSR 연구를 활발히 한 반면, 아시아권 기업의 CSR에는 많은 관심을 기울이지 않았다. 이에 본 논문에서는 홍콩, 일본, 한국을 그 대상으로 하여, 각자 다른 환경을 지닌 세 지역에서 나타나는 CSR의 차이점과 더불어 CSR 촉진요소 및 장애요소에 관하여 제시하였다. 기업이 지니는 사회적 책임은 기업 활동에 많은 영향을 제공하였으며 앞으로 더욱 확대될 전망이다. 이에 본 연구가 CSR 분야에 작은 도움이 되기를 희망하며 아울러 기업의 사회적 책임에 관한 연구가 지속적으로 행해질 필요성을 제시하는 바이다.;This thesis introduces definitions of corporate social responsibility (CSR) with various conceptual views through historical theories. CSR can be defined as a concept whereby companies integrate social and environmental concerns in their business operations and in their interactions with their stakeholders on a voluntary basis. CSR is increasingly being recognized as a corporate strategy by many corporations in the world. Thus, this thesis determines factors that influence company’s CSR initiatives and the impact of CSR activities on stakeholder as well as modern forms of CSR as a business strategy. Then, it addresses multinational companies enhanced CSR activities based on the effects of globalization. However, the performance of CSR is different in each region due to differences in culture, country economic levels and political and social environments. CSR in Asia, for instance, is different from the West in terms of understanding and current circumstance and therefore has established additional forms of CSR initiatives. Although many scholars and researchers study CSR in the West, little attention has been paid to CSR in Asia. This thesis examines CSR differences as well as drivers and barriers of CSR among three countries: Hong Kong, Japan, and South Korea.-
dc.description.tableofcontentsABSTRACT vii I. Introduction 1 II. What is Corporate Social Responsibility? 5 A. Established Theories of CSR 6 1. Ethical view of CSR 8 2. CSR as a Social Obligation 9 3. CSR as a Stakeholder Obligation 9 4. CSR as a Business Strategy 11 B. Rise of Companies CSR Initiatives 15 1. CSR and Economic Development Level 16 2. Relationship between CSR and Civil Society 18 3. CSR and Government 19 4. Political Environment & Socially Responsible Investment (SRI) 21 C. Modern Forms of CSR as Business Strategy 22 1. Cause Promotion 24 2. Cause-Related Marketing 25 3. Corporate Social Marketing 26 4. Corporate Philanthropy 27 5. Community Volunteering 29 6. Socially Responsible Business Practice 30 III. Globalization of Corporate Social Responsibility 33 IV. Corporate Social Responsibility in Asia 35 A. Cultural Differences: Collectivism vs. Confucianism 35 B. Circumstances of CSR in Asia 37 C. Modern Forms of CSR in Asia 41 1. Public Apology and Crisis Management 41 2. Cause-Related Government Relation 42 V. Country Comparison Analysis in Asia 44 A. CSR Differences According to Country 44 B. Country Analysis: Hong Kong, Japan and South Korea 46 1. Hong Kong 46 2. Japan 48 3. South Korea 53 C. Drivers and Barriers of CSR in Asia 57 VI. CONCLUSION 59 Reference 62 Abstract in Korean 71-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent498885 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 국제대학원-
dc.titleWhy do Asian Companies Engage in Corporate Social Responsibility (CSR) Initiatives?-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.creator.othernameLee, Kyung Eun-
dc.format.pagevii, 71p-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major국제대학원 국제학과-
dc.date.awarded2007. 2-
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국제대학원 > 국제학과 > Theses_Master
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