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dc.contributor.author이정하-
dc.creator이정하-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:48Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:48Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000020222-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173104-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000020222-
dc.description.abstract글로벌 경쟁 시대에 선진국들은 국가 홍보를 위한 전략적 수단으로 인터넷 웹사이트를 운영하고 있으며, 이제 인터넷은 기능적인 차원을 넘어 문화적이고 사회적인 영향력을 행사하는 홍보의 수단으로 활용되고 있다. 국가이미지 홍보의 중심에는 문화가 있으며, 인터넷을 통한 국가이미지 홍보가 차별적 경쟁우위의 창출수단으로 활용되기 위해서는 전통문화를 국가이미지로 부각시키는 작업이 매우 중요하다. 이것은 기업의 해외 마케팅, 외국인 투자 유치, 관광 진흥, 외교, 문화 교류 등에 긍정적 영향을 주기 때문이다. 우리나라는 국가이미지위원회를 설립하여 국가이미지 제고를 위한 다양한 정책적 방안을 모색하고 있으며, 정부부처 사이트를 중심으로 긍정적인 국가 이미지 표현 방안과 한국의 정체성이 담겨있는 국가이미지 제고에 대한 작업이 진행되고 있다. 그러나 해외현지기관에서 운영되고 있는 국가홍보 웹사이트를 보면 한국적 이미지의 표현에 있어서는 전통적 이미지 자료를 사용하고 있기는 하나 적용방법에 있어서 매우 미흡하여 한국의 전통미를 매력적인 이미지로 창출하여 국가 브랜드의 가치를 높여야 함에도 불구하고 현실은 그렇지 못한 실정이다. 따라서 이 연구에서는 이렇게 중요한 위치에 있는 국가홍보 웹사이트 디자인에 있어서 한국적 조형요소를 적용한 웹사이트 디자인을 시각적으로 표현해 봄으로써 국가이미지 제고 방안을 모색하는데 목적이 있다. 먼저 정기간행물 및 기존 연구논문과 문헌자료를 통해 한국적 조형요소의 특성을 정리하여 사례분석에 이용될 이론적 분석기준을 마련하였으며 웹사이트 디자인의 시각적 구성요소(레이아웃,그래픽이미지,색채,타이포그래피)와 한국적 조형요소(선,형태,색채,문양)를 연계한 웹사이트 디자인 제안을 통해 해외현지기관에서 운영되고 있는 국가홍보 웹사이트 사례분석의 문제점을 개선하는 방안을 모색하였다. 이와 같은 연구를 통한 결론으로, 북미에서는 전통의 현대성(Traditional modernity)을 표현한 미니멀 아트 스타일인 C type의 모던코리아의 느낌을 강조하는 디자인으로 국가의 Identity를 표현하여야 하며, 유럽쪽에는 전통코리아의 느낌이 강조되는 A, B type의 디자인스타일로 국가별로 차별화 된 국가이미지 홍보를 위한 웹사이트 디자인을 하는 것이 가장 바람직하다. 특히, 한 국가의 이미지를 디자인하여 홍보한다는 것은 그 국가의 문화적 가치를 내포하여야 함은 물론이고 내재한 기질과 성향(Habitus)까지도 표현 해야 한다. 여기에 정부의 정책적요소와 홍보를 하는 지역별·대륙별 특성 등을 종합적으로 고려하여 국가의 아이덴티티(Identity)를 표현해야 하며 아이덴티티(Identity)의 표현 또한 과거 전통문화의 재생산에서 벗어나 현대에 적용시키는 모던화(Modern)의 시도가 함께 이루어져야 한다.;We live in the age of global competition, where the advanced nations are operating their internet web sites with a strategy to promote themselves globally. Nowadays, the internet has become more than just a functional tool. It is being used as a publicity medium, with cultural and social influence. Culture is at the heart of any national image, and in order to make use of the internet for promoting a national image and for a nation to take a superior position in global competition, it is very important to build up traditional culture as part of a national image. This would result in positive effect for the overseas marketing of business and enterprise, for attracting foreign direct investment, for the promotion of tourism, for diplomacy, and for cultural exchange. Korea is seeking a number of alternatives in policy-making to enhance its national image, for instance by establishing a National Image Commission, Government offices are working to enhance the national image, to come up with ways of presenting a positive national image with a touch of Korean identity. The internet web sites for national publicity, run by local organizations abroad, make use of information on Korea's traditional image in order to express a particular representation of Korea, but their means of application is in its infancy. Although the traditional beauty of Korea should be made into an attractive image so as to enhance the values of the national brand, the reality leaves much to be desired. Therefore, this study aims to present visually the types web site designs that make use of Korea's original framework to upgrade its national image. Firstly, this research made a study of the relevant literature, such as periodicals and research so as to analyze the characteristics of Korea's formative patterns, in a bid to build a standard for theoretical analysis and for case study. In addition, this research suggests Web designs that link the visual elements of web site design with Korea’s traditional formative patterns. This was in a bid to find ways to improve the problems that were found in the analysis of national image publicity campaigns run by local organizations overseas. In conclusion, this research aims to find that the web sites targeting North America should stress the image of "modern Korea" as seen in type C, in the minimal artistic style, typical of modernism. For the web sites targeting Europe, the A and B type design styles are recommended, which stress the feeling of "traditional Korea." Like wise, it is best to differentiate Web site designs by their target regions to effectively enhance the national image. In particular, one has to keep in mind that, designing and publicizing a national image has to embrace the nation's cultural values, and to express the characteristics and tendencies they imply. On top of this, the design should be able to express a national identity, which takes into consideration the government's policymaking elements as well as the characteristics of the regions and continents. The expression of a national identity must break free from its retro direction and tendency to repeat past traditions. Now, an approach should be made to link tradition with modernity.-
dc.description.tableofcontents논문개요 ⅷ 1. 서론 1 1.1. 연구의 배경 및 목적 1 1.2. 연구의 방법 및 대상 2 2. 이론적 배경 3 2.1. 국가이미지와 홍보수단으로서의 인터넷 3 2.1.1. 국가이미지 홍보의 개념 3 2.1.2. 국가문화홍보의 중요성 4 2.1.3. 국가문화홍보 수단으로서의 인터넷 5 2.1.3.1. 인터넷 홍보의 매체적 특성 5 2.1.3.2. 국가이미지 형성 매체로서의 웹사이트 7 2.1.4. 국가이미지 제고 전략 사례 8 2.1.4.1. 한국 8 2.1.4.2. 외국 15 2.2. 한국적 조형요소의 고찰 21 2.2.1. 한국적 조형요소의 형성배경 21 2.2.1.1. 자연사상 21 2.2.1.2. 종교와 사상 21 2.2.2. 한국적 조형요소의 특성 23 2.2.3. 한국적 조형요소 26 2.2.3.1. 선 27 2.2.3.2. 형태 28 2.2.3.3. 색채 30 2.2.3.4. 문양 33 2.3. 웹사이트 디자인의 조형적 구성요소의 이해 37 2.3.1. 웹사이트 구성요소 및 원칙 37 2.3.1.1. 웹사이트 구성요소 37 2.3.1.2. 웹사이트 디자인의 구성원칙 39 2.3.2. 웹사이트 디자인의 시각적 구성요소 40 2.3.2.1. 레이아웃 41 2.3.2.2. 그래픽이미지 42 2.3.2.3. 색채 44 2.3.2.4. 타이포그래피 45 2.3.3. 웹사이트 디자인 스타일 유형 분류 47 3. 해외 문화홍보 웹사이트 사례분석 53 3.1. 분석 대상과 분석 기준 및 항목 53 3.2. 사례분석 54 3.3. 분석결과 및 문제점 65 4. 한국적 조형요소를 적용한 웹사이트 디자인 제안 69 4.1. 한국적 조형요소와 웹사이트 디자인 요소 연계 69 4.2. 웹사이트 디자인 제안 화면 69 5. 결론 83 참고문헌 85 ABSTRACT 88-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4408756 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title국가이미지 홍보를 위한 웹사이트 디자인에 있어서의 한국적 조형요소 적용에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Application of Korean Formative Patterns for Designing Web Sites for Publicizing the National Image-
dc.creator.othernameLEE, Jeong-ha-
dc.format.pageix, 89 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공-
dc.date.awarded2007. 2-
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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